• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur länge räcker batteriet?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej,

Har ett larm som förbrukar 12mA vid 12V i passningsläge o jag ber om hjälp med realistisk beräkning av hur länge mina bodelsbatterier (2x95Ah) klarar av att försörja larmet med ström!?

Tack på förhand!

EL novisen
Stefan

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur länge räcker batteriet?

Hej
,012 A x 12 volt (nom.) = ~3,5 watt dygn

Om det er optimala 2x95Ah AGM har du runt 2 Kwatt. (C20 +++)

2000 / 3,5 watt = 571 dagar teoretisk.
Så kommer uraddnig til annat och självurladdning.

Jag tror endast för larm och AGM batterier - 100 dagar.

Men larmen er troligen det mindste.

:)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hej Stefan!

Att göra en realistisk beräkning är, i det här fallet, inte det lättaste.

Rent teoretiskt skulle dina 190 Ah räcka i drygt 15.833 timmar (190 / 0,012), vilket motsvarar drygt 659 dygn - alltså ungefär 1 år och 10 månader.

Förmodligen är batteriernas självurladdning i ungefär samma storleksordning, vilket halverar tiden till strax under 1 år.

Vidare bör man aldrig ladda ur batterier till mer än hälften, vilket i sin tur halverar tiden till 6 månader.

Om det vore min husbil skulle jag, för att vara på säkra sidan, försöka ladda batterierna var tredje månad.

F

F.d. 55451

Guest

3 nästan identiska svar - vad kan nästan vara mer exakt kunskap i HBK.
Jag betrakter matermatiken som exakt kunskap.

:):)

PS 3 svar inom 20 minutter - !!!

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Och ett avvikande svar beträffande hur länge "batteriet" räcker. Tror nog att larm så gott som alltid läggs mot bilbatteriet inte mot bodelsbatterierna.

Om husbilen står larmad sommartid finns oftast mer än själva larmet som drar ur batteriet bla annat sk självurladdning (ju varmare, ju större urladdning), batteriets kondition, även motorelektronik, Tv-antenn, vattenfrysskydd, mm kan beroende på inkoppling påverka.

Med husbil har jag råkat ut för batteriproblem efter ca 5-6 veckors stillastående sommartid, sedan var det kört. Motsvarande med en tjänstebil i Holland där tömdes också batteriet på ca 5-6 veckor, då bilen stod parkerad under semesterperiod i Holland i höga temperaturer.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

3 nästan identiska svar - vad kan nästan vara mer exakt kunskap i HBK.
Jag betrakter matermatiken som exakt kunskap.

:):)

PS 3 svar inom 20 minutter - !!!

Tack ALLA för Er välvilliga hjälp o perspektiv på frågeställningen!
Det är med glädje som vi på nytt konstaterar att HBK medlemmarnas engagemang o kunskap är en stor tillgång för oss alla som är fascinerade av husbilens möjligheter.

Toppen