• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur koppla så bilgeneratorn laddar bodelsbatterierna?

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Vi köpte nyligen en inredd skåpbil. Den som byggde hoppas jag aldrig mer bygger något över huvud taget. Idag är allt utrensat och den är åter en skåpbil. Det enda vi behöll var convertern. I övrigt åkte allt på tippen. Bygget är i full gång och denna gång blir det bra gjort. Jag kan mycket och likaså min fru, men om det är nått jag är riktigt kass på så är det el. Är det någon som på enkelt sätt kan förklara hur man kopplar ihop ett fungerande elsystem till en hb? Den ska ladda bodelsbatt under körning, convertern finns med i bilden och naturligtvis ska batterierna kunna laddas när man kopplar in 220. Kort och gott, ett kopplingsschema till en vanlig hb fast så enkelt som möjligt?
Ola
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Tack för svaret. Converter är bara nått jag har och som ska kopplas in. Nämnde den bara i sammanhanget. Jag ska läsa på om skiljerelä. När jag skrev att jag är kass på el så menade jag verkligen det. Kan med lite vilja och vaselin läsa ett kopplingsschema och felsöka, men jag förstår egentligen inte hur det fungerar HAHAHAHA ;)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Elschemor är inte något man får tillgång till när man köper en husbil. Tillverkarna håller hårt i dom. Att rita ihop ett schema är inte så svårt men tar en vecka eller så. Jag skickar med det jag har luskat ut när det gäller hur schemat i min bil ser ut. Både 230V och 12V. På 12V-schemat står det "CBE-central" och det är säkringscentral plus en del logik för att styra olika saker i bilen beroende på om man rör på sig, står stilla utan 230V eller med 230V inkopplat. Där ligger också nivåmätare för vattentankar, central styrpanel etc. Egentligen kan du för din del betrakta den som en samling 12V-säkringar för olika saker i bilen. Skickar också med en text med goda råd om 12V-installationer som jag hade liggande.

Du borde nog också, om du är novis på el, läsa på litet. För fritidsbåtar, som liknar husbilar väldigt mycket, finns bra böcker om hur elsystemet fungerar, t.ex. "Elsystem för båtar" av Magnus Sterky.

Jag antar att du med "converter" menar "inverter" dvs. en pryl som gör om 12V till 230V.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Matning-230V.pdf
    19,7 KB · Visningar: 85
  • Spänningsmatning.pdf
    20,6 KB · Visningar: 60
  • 12V-installationer.txt
    2,7 KB · Visningar: 62

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Tack för svaret. Converter är bara nått jag har och som ska kopplas in. Nämnde den bara i sammanhanget. Jag ska läsa på om skiljerelä. När jag skrev att jag är kass på el så menade jag verkligen det. Kan med lite vilja och vaselin läsa ett kopplingsschema och felsöka, men jag förstår egentligen inte hur det fungerar HAHAHAHA ;)
Om du är osäker på el är det nog bäst att kontakta en elektriker som gör installationen, det är säkrast och höjer värdet på bilen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
En Ctek Dual250 fungerar som skiljerelä men kompenserar för spänningsfall så bobatteriet får bra laddning. Om du har solpanel så kommer bobatteriet att ladda och när det är fullt laddas startbatteriet också. Även en vanlig laddare kopplas till bobatteriet och allt fungerar likadant. Välj en 15-25 A laddare så du får bra laddning när du står på ström. En säkringspanel till förbrukare och allt är färdigt..
 
Toppen