• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kommunicerar vi på forumet ?

HW61

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har varit medlem i knappt 2 år. För ett år sedan när årsavgiften skulle betalas funderade jag - ska jag vara kvar ?

Det finns en fantastisk kunskap - det finns en fantastiskt vilja i klubben att försöka hjälpa - Jankro m.fl sträck på er - helt otroligt vad ni delar med er - hur fint som helst - alltid respektfullt. Eloge.

Det jag tycker är trist är att det finns vissa inslag av besserwisser fasoner och att man inte alltid förstår/respekterar att vi är olika - vissa måste lyfta fram sin kunskap och idiotförklara andra.

Vi har olika kunskapsnivåer - och vissa vill kanske enbart åka husbil och få hjälp med ett problem, men känner inte för att lägga all tid i världen på att hitta den ”optimala” lösningen på nått som bara ska funka.

Dessa rader - fortsätt att fråga och dela med er kunskapen som finns i klubben - men fundera lite över tonen ibland i svaren. Försök håll er till ämnet - det är kanske kul - men om man sitter med ett problem och det flyger iväg som en varmluftsballong blir det kanske så där.

Innan du skickar ett svar/kommentar - läs/fundera lite - hur hade du själv uppfattat ditt svar ?

Jag är kvar som medlem.

Trevlig kväll.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.719
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag ser det så här - det finns inte 2 lika människor och vi är alla olika, också i vårt sätt att hantera skrivna texter och muntliga konversationer. Ibland är vi sämre på det skrivna och får andra att irritera sig. Med tiden lär vi oss vilka som är lite besserwisser som TS skriver och lär oss hantera det.
Rent allmänt tycker jag det är klart trevligare här än på andra forum. Tack för att TS påpekar!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.387
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har varit medlem i knappt 2 år. För ett år sedan när årsavgiften skulle betalas funderade jag - ska jag vara kvar ?

Det finns en fantastisk kunskap - det finns en fantastiskt vilja i klubben att försöka hjälpa - Jankro m.fl sträck på er - helt otroligt vad ni delar med er - hur fint som helst - alltid respektfullt. Eloge.

Det jag tycker är trist är att det finns vissa inslag av besserwisser fasoner och att man inte alltid förstår/respekterar att vi är olika - vissa måste lyfta fram sin kunskap och idiotförklara andra.

Vi har olika kunskapsnivåer - och vissa vill kanske enbart åka husbil och få hjälp med ett problem, men känner inte för att lägga all tid i världen på att hitta den ”optimala” lösningen på nått som bara ska funka.

Dessa rader - fortsätt att fråga och dela med er kunskapen som finns i klubben - men fundera lite över tonen ibland i svaren. Försök håll er till ämnet - det är kanske kul - men om man sitter med ett problem och det flyger iväg som en varmluftsballong blir det kanske så där.

Innan du skickar ett svar/kommentar - läs/fundera lite - hur hade du själv uppfattat ditt svar ?

Jag är kvar som medlem.

Trevlig kväll.
Delar inte din uppfattning, men tycker det är trevligt att du är kvar som medlem. Du får väl helt enkelt ta oss lite som vi är..., dvs väldigt olika!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.609
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har olika kunskapsnivåer - och vissa vill kanske enbart åka husbil och få hjälp med ett problem, men känner inte för att lägga all tid i världen på att hitta den ”optimala” lösningen på nått som bara ska funka.
Det du "kräver" av oss med kunskap verkar vara någon form av omedelbar behovstillfrdsställelse.
Ofta innefattar detta att HBK blir som det verkar första instans i lösning av ett problem.

När detta upprepas i 5-10 år kan tålamodet tryta, vi med kunskap är också människor.
Att först kolla instruktionsboken eller där vederbörande köpte husbilen är absolut inte för mycket begärt innan någon på frivillig bas, på sin egen tid skall lösa DITT problem.

Frågan är snarare vad ger du/ni tillbaka till husbilskollektivet?
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En gång i tiden, då jag fortfarande var verksam i arbetslivet, närmare sagt för 15 år sen, då uppstod frågan ”vad skall jag/vi syssla med som pensionärer?”. I samband med att vi åkte Norge runt under flera år med boende i stugor, campingar och lägenheter, en gång nämnde Marianne att vi kanske ska åka runt i en husbil! Det var precis vad jag inte vågade föreslå själv under alla tidigare åren med tanke på kostnader och hennes behov av att ligga i en ”riktig” säng.

Det blev startåret för läsning och utbildning om husbilar och husbilslivet vilket så småningom ledde till medlemskap i HBK då idén tog en riktig rejäl fart. Fem år senare satt vi i vår nya husbil, en produkt (jag skäms inte att erkänna) av alla tips från HBK’s fantastiskt duktiga medlemmar.

Tack säger vi till er alla som hjälpt/kommunicerat oss fram till att vi nu kan sitta och planera kommande vinterns äventyr för elfte året på rad…

/ranko (marianne packar just nu kartor m.m.)
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Jag förstår inte varför vi måste svara varandra med spydiga kommentarer, tycker jag det är konstigt eller annat fel skrolla jag vidare. Man måste inte sänka en annan person.... Vi SKALL ha en vänlig ton mot varandra. Är det någon som håller med? Även ute på vägen. Ja en trevlig hälg.
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Kan du visa ett exempel på spydig kommentar?
Michael, jag är ledsen men att outa någon annan är inte min grej, men du kan väl ändå hålla med om att ibland är vi hårda mot nya medlemmar? Jag kan ha fel ibland och erkänner att ibland kan vissa bara naiva, vid dessa tillfällen är det en som sticker ut och det är: Janko. Han är alltid ödmjuk och ger exempel på hur vi skall lösa våra bekymmer. Det finns fler som har överseende medlemmar och det tycker jag vi skall ha. Tack för ordet och trevlig hälg på er. William
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.544
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jodå... Visst existerar "problemet"... Skulle tro att det var i våras någon gjorde påhopp på mig i ett inlägg....

Då jag anser att hbk forumet inte är en "domstol" där alla måste bevisa sina påstående, så tänker jag inte lägga energi på att leta efter inläggen...

Så visst existerar de.... Även om det är sällan.. ;)
 
Toppen