Sv: Hur kan det vara så olika klasser,vikter?
Fram till den 1/5 2006 registrerades "i princip" alla husbilar som lastbilar.
I samband med skatteomläggningen ovan nämnda datum ändrades reglerna, så att "i princip" alla husbilar ska registreras som personbil. Samtidigt infördes en ny fordonsklass - Personbil II - som endast omfattar husbilar.
Trots detta har det förekommit att enstaka (främst privatimporterade) husbilar har registrerats som lastbil efter detta datum.
När det gäller skatten, är det så att denna tidigare var beroende av totalvikten och det fanns en "gräns" vid 3,5 ton. Detta betydde att 3,5-tonshusbilar (och tyngre) fick en årlig skatt på (i dagsläget) 5 078 kronor.
För bilar som "blivit skattepliktiga" i Sverige efter 1/1 2011 gäller, att dessa ska beskattas efter sitt CO2-utsläpp. (Finns inget deklarerat CO2-utsläpp finns en schablonberäkning som ger 252 g/km för en 2-hjulsdriven husbil med manuell växellåda.) Med denna beräkning är den årliga skatten (i dagsläget) 7 379 kronor.
Observera att detta även gäller äldre husbilar som importerats till Sverige efter 1/1 2011!
När det gäller lastförmågan, så utgör denna skillnaden mellan totalvikten och tjänstevikten (numera "vikt i körklart skick"). Lastförmågan beror alltså på vilken definition som gällt vid den första registreringen ("tjänstevikt" eller "vikt i körklart skick"), men också på vilken utrustning som ingått som standard. (Här kan det skilja många kilo mellan en svensksåld bil och en privatimporterad, eftersom standardutrustningsnivån ofta är högre i Sverige än i exempelvis Tyskland.)
I de allra flesta fall stämmer dessutom inte vikterna "på papperet" med de verkliga vikterna, och för detta finns många orsaker. Ett klokt råd är därför att alltid kontrollväga ett objekt inför ett eventuellt köp.