• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur kan det vara så olika klasser,vikter?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Jag fattar inte varför vissa husbilar trots att det är samma husbilsmärke och modell kan vara registrerade så olika.. "Burstner T604"

Vissa är lastbilsregistrerade och andra personbilsregistrerade, varför?
Har sett samma husbilsmärke ha en lastkapasitet av 440kg medans samma modell å märke kan ha en lastkapasitet 770kg och alla är registrerade som 3.5ton?

Årsskatten är 7379kr men dom flesta har en årsskatt på 5078kr

Märkligt!!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hur kan det vara så olika klasser,vikter?

Fram till den 1/5 2006 registrerades "i princip" alla husbilar som lastbilar.

I samband med skatteomläggningen ovan nämnda datum ändrades reglerna, så att "i princip" alla husbilar ska registreras som personbil. Samtidigt infördes en ny fordonsklass - Personbil II - som endast omfattar husbilar.

Trots detta har det förekommit att enstaka (främst privatimporterade) husbilar har registrerats som lastbil efter detta datum.

När det gäller skatten, är det så att denna tidigare var beroende av totalvikten och det fanns en "gräns" vid 3,5 ton. Detta betydde att 3,5-tonshusbilar (och tyngre) fick en årlig skatt på (i dagsläget) 5 078 kronor.

För bilar som "blivit skattepliktiga" i Sverige efter 1/1 2011 gäller, att dessa ska beskattas efter sitt CO2-utsläpp. (Finns inget deklarerat CO2-utsläpp finns en schablonberäkning som ger 252 g/km för en 2-hjulsdriven husbil med manuell växellåda.) Med denna beräkning är den årliga skatten (i dagsläget) 7 379 kronor.

Observera att detta även gäller äldre husbilar som importerats till Sverige efter 1/1 2011!

När det gäller lastförmågan, så utgör denna skillnaden mellan totalvikten och tjänstevikten (numera "vikt i körklart skick"). Lastförmågan beror alltså på vilken definition som gällt vid den första registreringen ("tjänstevikt" eller "vikt i körklart skick"), men också på vilken utrustning som ingått som standard. (Här kan det skilja många kilo mellan en svensksåld bil och en privatimporterad, eftersom standardutrustningsnivån ofta är högre i Sverige än i exempelvis Tyskland.)

I de allra flesta fall stämmer dessutom inte vikterna "på papperet" med de verkliga vikterna, och för detta finns många orsaker. Ett klokt råd är därför att alltid kontrollväga ett objekt inför ett eventuellt köp.

Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

*skrattar*
Vilket grymt bra svar, att du bara kan....:)

Jag får nog försöka väga husbilen för den vi har får lasta 770kg och det verkar tveksamt mycket...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Du får gärna berätta vad vägningen gav för resultat.

Du får också gärna skicka ett PM med ditt registreringsnummer, så kanske jag kan svara bättre i detalj.

Toppen