• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur Kör Du ?

F

F.d. 7747

Guest
:swoon:Läser i dagens nätupplaga av Västerbottens Kuriren att det för närvarande råder stor förvirring i Vindelns centrala delar , eftersom det finns många erfarna bilförare på det här forumet så frågar jag er här och nu :
Hur Kör Du ?
stoppet468.jpg

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur Kör Du ?

Såna 4-way stop finns det i USA överallt, jag fattade aldrig vem som skulle köra först om det stod en bil från varje håll när vi var där 2007, kanske den som kom först, är det inte en bil från varje håll, borde ju högerregeln gälla. Om det nu skulle smälla ändå, så lär det ju bara bli plåtskador, det är väl därför man har gjort så här, billigare än att bygga en cirkulationsplats...

F

F.d. 18508

Guest

Rune,du var väl gammal lastbilschaffis,
är det inte "störst går först "som gäller här :)

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

"Den som seglar för nöje väjer för den som seglar för bröd" En god regel som kan gälla även i trafiken.
EssoJ

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

I USA...
Den som stoppade först i 4-vägs kryss startar först...
Skulle det mot förmodan vara oklart, då är hastigheten (förhoppningsvis) låg.

Har funkat ok där sedan början 80-tal... Jag bodde där några år, (90-92)
tyckte detta funka fanken så bra, bättre än allt tjöt här hemma, ang. blinka hit eller dit...

Dessutom ok att styra ut höger vid rött ljus, men du är ansvarig, alltså inte olagligt!
Enkelt & lätt!

F

F.d. 53498

Guest

Finns i Sverige oxå. I trollbäcken utanför Stockholm. Här måste väl högerregeln gälla.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Vill minnas från körskolan att man skulle ta ögonkontakt med dom andra bilförarna och försiktigt köra ut. Men det är ju några år sedan man tog körkort så det kan ju ha kommit nya regler. :twitcy:

Mvh Sanddammaren

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

4-vägsstopp fungerar bra. Finns som sagt på flera platser, men där jag bor har vi en variant som heter "Flervägsväjning" med en såndär rondellupphöjning i mitten. Alltså tror dom flesta att det är en rondell. Utom nu på vintern när inte plutten i mitten syns:D

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag tycker det är enkelt....
Den som är mest rädd om bilen, bromsar.
Calle :)
jag håller med calle, jag har en gammal bil,och bromsar aldrig först, håller man hög fart in i korsningar, och avsmalnade vägar, så bromsar ny bil först det fungerar alltig men det finns risk för ett finger men det bjuder jag på man är väl kung i sin egen bil, men jag kan ha fel, mvh håkan

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

jag håller med calle, jag har en gammal bil,och bromsar aldrig först, håller man hög fart in i korsningar, och avsmalnade vägar, så bromsar ny bil först det fungerar alltig men det finns risk för ett finger men det bjuder jag på man är väl kung i sin egen bil, men jag kan ha fel, mvh håkan

Hoppas att alla medlemmar i HBK inte tycker på detta sätt.

Med vänlig hälsning.
Publikanen

Senast ändrad:
F

F.d. 50021

Guest

När man åker Amerikanare brukar man säga "störst kör först"

Toppen