• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du!!!!!!!!!!!

F

F.d. 3088

Guest
Hej Rollerteam har en tråd igång, hur fort får man köra.

Den drog iväg åt behörigheter.

Jag hade synpunkter där men renodlar det här. Visst är det många av oss som är osäkra i trafiken, tycker det är jobbigt att köra tungt fordon trafikregler rondeller vikter mm.
Personligen tycker jag att man skall ha utbildning för det fordon man framför bil, lastbil, buss eller vad det nu är. Även om det heter pb2 och väger över 3.5 ton tycker jag nog att man skall skaffa c-behörighet .
Nu kommer grejen;) jag har varit med i en organisation som heter FAK sedan jag slutade på regementet här i Jönköping Där bedriver vi kurser om och i trafiken, övningskörning,halkbana,GPS mm mm utbildar Bandvagsförare,tankbilsförare, plogbilsförare mm.mm
Vår organisation utbildas för att ställa upp frivilligt vid katastrofer, under resans gång får vi oändlig utbildning, man blir trafiksäkrare och behärskar sitt fordon
Bli medlem vi finns i hela Sverige

Historia

När FAK grundandes 1914, var det som en militär avläggare till KAK - Kungliga Automobilklubben. Medlemmarna var bilburna officerare och uppgifterna till största delen sambands -och kurirtjänst.
I och med att armén motoriserades och andra världskriget ägt rum förändrades uppgifterna till bemanning av bilkompanier samt att svara för motorutbildning av arméns befäl.
I början av 1970-talet fick FAK sina nuvarande uppgifter - att vara en rikstäckande frivillig organisation med uppgift att vidareutbilda förare för att säkerställa den tunga trafiken i en krissituation.
Den nya hotbilden i vår omvärld innebär att FAK är en resurs i ett fredligt samhälle, när extraodinära händelser inträffar och samhällets ordinarie resurser inte räcker till.

Här är länken till vår rikssida

http://www.fak.se/

Ps vi har skitkul :mcride: :music-icon:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hur kör du!!!!!!!!!!!

Att köra en modern husbil kan inte jämföras med en gammal husbil.
Min första husbil, en Hymer 544 -89, med Fiat originalchassie var inte rolig på vägen. Över 90 km tog husbilen över, det var i stort sett bara att hålla i sig.
Min nästa husbil, en Hymer 654 -01, Fiat med Alko chassie var som en dröm på vägen, trots att den var 1 m längre. Att åka 130 var helt odramatiskt. Det var som två helt olika värdar.
Nu tycker inte jag att man skall åka 130, men det visar att utvecklingen gått framåt med stormsteg.
Ytterligare en Hymer 654 senare har jag nu en ny Hymer S790 -07 med 5,tons chassie. Den är precis lika bra på vägen som de tidigare Fiatbilarna trots att den är ytterligare drygt 1 m längre. Utvecklingen har tagit ytterligare ett kliv framåt. Det är inte ett dugg mer dramatiskt att köra denna 5 tons bil än min förra 3,5 ton bil. Dessutom är den dimensionerad för denna vikt.
Det handlar mer om att köra med omdömme och fantasi. Jag tror inte jag blir inte ett dugg bättre förare för att jag kan allt om miljöfarliga transporter och annan teori. Möjligen får jag lära mig lite nya trafikmärken mm.
Har man haft husbil i 12 år och kuskat runt hela europa på allsköns vägar, har jag svårt att tro att jag blir en bättre förare med ett C-kort.
Ni som är fundersamma, prova en modern husbil, skillnaden på vägen är större än man kan tro.

F

F.d. 3088

Guest

Hej Peter

Det var ju inte direkt miljöfarligt gods jag tänkte på när jag förordade C kort
Tänkte mera på skillnaden på biltyper storlek, vikter,lastning körsätt mm.
Skrev mitt inlägg efter att jag sett så mycket trafikfarlig körning i sommar av
husbilar stolliga omkörningar förare som stannar i småstäder vid möte. kan inte bredden på bilen och anpassar inte så det går att passera ligger och parkör med två till fyra meters lucka mm mm
Nä c kort tycker jag i alla fall vore bra Peter du som har kört så mycket kanske kunde få behörigheten som någon undantagsregel då om du nu inte har C

Mvh/Gurra

F

F.d. 24280

Guest

Det är säkert så som du skriver Peter,att det är skillnad melan äldre och nyare husbilar..lustigt vore det anars..fast det är också en ekonomiskfråga,fast har man en 5tonare så får man inte köra fortare än 80 har jag för mig trots att det säkert går att komma upp i högre hastigheter men då finns väl inget säkerhet längre för när dom vikterna kommer i gungning så ..Fast jag fatar inte varför skall man köra fortare än 90..man kommer fram i alla fall.:) :)

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Zubac, jag har med mitt inlägg inte förordat att man skall åka fortare än de 80. Jag ville bara peka på att det är inte är mer befogat med ett C-kort för en lite tyngre bil, än med en lättare men äldre.
I mitt fall är dessutom bilen försedd med ABS bromsar, antislir- och antisladdsystem. Det ger mig betydligt större säkerhetsmarginaler än vad du har.
De saker jag får lära mig om jag tar ett C-körkort har mera med yrkesmässig transport att göra, än med normal husbilskörning.
Jag inser att gränsen för ett körkorts behörighet måste gå någonstans, men har svårt att förtstå logiken i att det kommer att bli tillåtet med fordonskombinationer (bil + släp) på 4250 kg med B-körkort.

F

F.d. 418

Guest

...även lätta lastbilars totalvikt kommer i sinom tid - och genom EU:s försorg - att höjas till 4.250 kg. Som jag tidigare skrivit: Omdömet sitter i huvudet och inte i rätt bokstavskombination på körkortet. Förhoppningsvis kommer Vägverket så småningom att inse att man måste sätta en viktgräns nånstans för Pb II i kombination med B-kort. Vad vi dock aldrig kommer ifrån är att CE-kortinnehavare gör dumma saker med 24-metersekipage och att B-kortsinnehavare gör dumma saker med allt från Nissan Micra till tunga husbilar. Så är det. Hälsn/AndersW

F

F.d. 24280

Guest

Just så,Anders det måste sitta i huvet!Jag har väldigt lätt att med min personbil köra 230km på tyska autobahn,Citran är ju gjord för dom hastigheter men jag har också väldigt lätt att köra i 80 på bundstrasse och ingen som vill köra om mig..skönt:)

Toppen