• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hur isolera mot störande motorljud?

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Hur går man tillväga för att isolera mellan motorrum (trångt) och kupé?
Bilen är helintegrerad, årsmodell 2006-2007.

F

F.d. 18508

Guest
Sv: hur isolera mot störande motorljud?

Jag håller på för fullt..
Dock inte för att vi har särskilt störande motorljud men
för att optimera vinteregenskaper ytterliggare men det ger varandra.
Haft borta hela "locket" som sitter framför bilens instrumentpanel.
Limmade om alla skarvar där under mellan bildel och husdel med extremt elastiskt sikaflex därefter la ja ut isolermattor som ja limmade dit med sikalflexen runt om.
Där det var svårt att komma åt tryckte jag in riktig skumgummi.
Gjorde även om luftutblåsen mot vindrutan med bla nya bättre tätningsband så nu är det bättre blås mot rutan.
Ställde även om min separata luftvärmare fram så den blåser enbart på rutan.
Under "huven" skruvade jag upp extra ljudisolermattor på undersidan-använd stora brickor.
På sidorna om själva motorutrymmet monterade jag isolermattor mot hytt och använde sen en speciell matta som ett liggunderlag i botten mot innerskärmar.
Därefter har jag skummat med isolerskum så långt fram som jag har bodelens kaross med isolering.
Håller även på med att montera spjäll på friskluftslangarna för att kunna stänga vid extrem kyla mm
Kika så inte någon har slarvat när dom monterat extrautr,ett litet hål in i bilen från motorutrymmet gör att det låter en del.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Så här gjorde jag på min Hymer bilder och anvisningr finns i länkarna :
Under huven : http://www.husbilsklubben.se/forums/t33486/?highlight=h%F6gtalarinstallation

Inne i kupén :
http://www.husbilsklubben.se/forums/t39149/?highlight=matta

Sen en annan sak som blev otroligt bra är ju "stöldskyddet" för sidorutan på passagerarsidan som jag gjorde som blev en riktig brusreduserare pga. att ventilationshålen/dräneringshålen brusade ju rejält när man körde och man var ju van vid detta och tänkte inte på det :

http://www.husbilsklubben.se/forums/t42145/?highlight=st%F6ldskydd

Vad är det för husbil du har ? Det underlättar ju ibland om någon har specifika tips på olika modeller .

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ursäkta en novis behöver man bygga om bilarna, det förstår jag inte är det bara helint7grerade bilar det gäller jag köppte min första husbil i för ett år och jag reagerade för att den gick extremt tyst det reagerar jjag för var gång jag kör, den går tystare än min Saab diesel som bullrar mer än husbilen det förvånar mig, Husbilen travelmaster fiat dukato maxi halvintigrerad 09, är dä skillnad på halv o helintigrerad när det gäller judnivån bra att veta för framtida köp.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Den gick väl tystare före isoleringen än våran gamla men man vill ju alltid förbättra sker och få det tystare .

Bilarna är ju byggda på budbilar och vid torpedväggen har väl inte heller du någon isolering samt hus ser det ut under stolarna på din ?
På vissa är det ju bara plåt direkt .

Toppen