• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur insekter tar sig in i husbilen!

F

F.d. 55521

Guest
Under föregående sommar hade vi problem med insekter som tog sig in i husbilen. Finns det något mer irriterande än surrande insekter när man skall sova?
Jag har nu hittat några platser där de kommer in.
img_6863.jpg

Ventilationen genom taket. Här är det fritt fram för de små att krypa in.
.
.

img_6865.jpg

I listen till takluckan har man gjort någon typ av öppningar, här tar sig lite större saker in . bla fick vi in mygg denna väg.
.
Jag har sett 3 st ställen där luften lämnar husbilen men var kommer luften in?
i husvagnen fanns det flera ställen där luften kom in under men jag har inte hittat något sådant hål i husbilen.
Någon som vet var luften kommer in?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur insekter tar sig in i husbilen!

Om du berättar vilken bil du har blir det kanske lättare?

aake

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej på insidan (under huven) denna takventil klistrade jag ett myggnät o sen var det stopp för myggen. Dessutom slapp jag allt skräp som gärna fann sin väg hit.
Hos mig finns ventilationsintag vid Förarfotsteget o vid bodelssteget.
Å även de mindre takfönstren har ju luftkanaler.
Sen är det säkert så att luften går både ut o in genom en öppning, men det är överkurs i denna tråd.

:spinny:

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är en FIAT BÜSTNER T615 2004

Hur friskluftsintaget är ordnat på din bil vet jag inte, men för några år sedan hade jag en Kabe (byggd på MB Sprinter) och i den togs luften in på ett sätt som inte var lätt att hitta; från en öppen balk under bilen in i garaget/förrådet. I denna bil togs sig myggen in trots att jag hade säkrade både friskluftsintag och takluckor. Kanske pga att myggnäten inte höll tillräckligt tätt åt sidorna?

Under besvärliga myggförhållanden (=denna tid på året i Jämtlandsfjällen) använde jag mig av Sterminio, vilket är 100% effektivt. Se inlägg 6 i denna gamla tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t26615/

aake

Toppen