• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur hög är er husbil

F

F.d. 9584

Guest
Hej!

Jag har en fråga angående biltvätt av husbilar. Vi driver ett antal biltvättar idag och planerar att bygga fler. De enda bilar som vi har svårt att få in i dagens tvättar kan i vissa fall vara husbilar. Därför undrar jag hur hög er husbil är?

/Andreas

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är er husbil

Vi har en alkovbil vilket är de högsta. Just vår modell är 3,15 meter hög.

/Per

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Vår bil är 3,58m med W-lan- och parabolantenn behöver den 3,70m.

F

F.d. 19161

Guest

Vår bil är 3,58m med W-lan- och parabolantenn behöver den 3,70m.

Men de bör du nog ta bort ändå om du ska köra den genom en automattvätt. :)

Edit: Om vi ska hålla oss till ämnet:

I jobbet kör vi vanliga MB Sprinter med påbyggnadsskåp, det är väldigt jobbigt att inte kunna köra dem genom en vanlig automattvätt. 3,25m hög är den ena. Andra ligger på 3,1m.

Senast redigerad av en moderator:

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

hej. våran bil är 3,20
en Niesmann Bishoff Arto 69 LE

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Vår bil är 2,70m med parapol men den går inte att ta bort bara fälla
:) /Stefan

F

F.d. 2694

Guest

Hej!

Det är inte bara höjden som man måste ta hänsyn till, vissa har vi ju både antenn , parabol o acc-aggregat att ta med i beräkningen så dom inte tar skadas eller fastnar i tvätten. Det är ju inte plana tak som vi talar om.
Sen får man tänka på om takluckornas ventilation klarar vattentrycket som ev uppstår.

Jag och säkert många med mig hade varit positiva till en sådan biltvätt.

Min bil är 3.30 med antenn, så 3.50 behövs i höjd.

Mvh /
Johan / Frankia I840GD

J

Jimbo

Guest

Frankia i800FD Luxury Class, Höjd: 330 med AC + Antenn

F

F.d. 9584

Guest

Hej!

Tack för alla svar. Vi undersöker vad vi kan göra till nästa tvättanläggning.

/Andreas

F

F.d. 27056

Guest

Hm...jag är tveksam till om jag skulle köra in i en tvätt överhuvudtaget...

F

F.d. 55256

Guest

Bara tanken på att köra in husbilen i en tvätt med roterande borstar verkar helidiotisk. Att tvätta fönstren för hand kräver ju absolut rena svampar eller trasor för att inte repa plasten. Med tanke på hur borstar brukar se ut på biltvättarna ( även välskötta sådana) kommer inte jag att tvätta husbilen i en borsttvätt.
Ove.G

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Var står det om automattvätt ?
Här hemma så finns det en tvättanläggning som man kör in i och sedan tvättar man bilen som här hemma det som är kruxet med den här hemma är att den har en "takhöjd" till den roterbara armen som är fästet till högtrycktvättslangen .

Ett munstycke kommer det ut avfettning ,schampoo, "vax" samt vatten med högtryck ut beroende på vad man valt på menypanelen och en tvättar man med och då kommer det vatten hela tiden för det inte skall bli repor .

Mycket bra anläggning för personbilen men 20 cm för låg för husbilen = jag vill ha 3,20 inkl Acn på taket (= lite marginal) .

Det är en liknande denna : SYDÖSTRAN - Miljövänlig biltvätt skonar dagvatten och avlopp

Senast ändrad:

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025

Helintegrerade husbilar av märket Concorde kräver minst 3.7 m höjd, kanske behövs högre ändå beroende på modell!

Bästa husbilstvätt vi använt är i Fortuna stad (industriområdet) i Spanien, den är helt öppen, dom har en plattform med rejäla trappsteg på båda sidor att gå upp på, där står man stadigt och har bra räsckvidd med deras mynt-högtryckstvätt, slipper att gå på husbilstaket!

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ni kan väl inte mena att ni tvättar bilarna med automat tvätt roterande borstar nä fy fasen.
Han menar nog självtvätt i såfall bör ju hallen vara 5meter till taket så man kan stå rak.
Rätta mig om jag har fel.
2179:music-icon:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Dom I Vindslöv (Vinslövs Fritidscenter AB ) har en ställning för vad jag förstår är till för att tvätta husvagnar & husbil, men om den är till för almenheten förfogande det vet jag ej.
Mvh

Toppen