• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur gick det sen

F

F.d. 53498

Guest
Vi har tidigare berättat om våra problem med vår Hobby 750.

När vi kom hem efter vår långa resa och efter besökoch reparation hos Hobbyfabriken kunde vi konstatera att det återigen fanns fukt där man lagat.

Vi tröttnade då på bilen. Efter samtal med vår säljarei, utan känsla av respons, tog vi kontakt direkt med Forsbergs. Hos dem har vi blivit mycket bra behandlade, all eloge till dem. Den 14 januari hämtar vi en Dethleffs hos dem i stället. Dom plockar över parabol, solcellsanläggning monterar värmeväxlare och åretruntdäck.

Vi är mycket nöjda med Forsbergs och dem vi träffat där.

Så efter mycket trist så ser vi nu fram mot en bil vi kan använda året runt. Skall bli härligt med fjällen och kanske lite scoteråkning i mars.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9073

Guest
Sv: Hur gick det sen

Skönt för er att de förhoppningsvis löser sig med fuktproblem. De är just sånna här inlägg som får mig att tveka inför vårt blivande husbilsköp. Är inte en plåtis bättre om man inte behöver eller vill ha större utrymme förstås?
Tittar man på "vanliga" husbilar och ser de smala lister med lite fogmassa som finns i övergångarna mellan tak och vägg eller vägg och vägg, så tycker jag närmast att de är förvånande att det finns vanlig husbilar utan fukt efter några år.
Är det nån som känner till nån vanlig husbil som aldrig haft fuktproblem skulle jag bli glad, då de är min första prioritet sedan får allt annat komma i andra hand, förutom priset förstås.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Anders&Carita

Hur gick det med gasolläckaget eller har man sopat det under mattan?
Det är betydligt allvarligare än fuktproblemet !

Jojje

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Härligt att det äntligen börjat ljusna för er. Nu när ni har en Dethleffs så ska ni se att allt blir till belåtenhet. Åtminstone när jag säger det för vi är jättenöjda med vår Dethleffs T 6541. Så lycka till .
MVH Gunilla

F

F.d. 53498

Guest

Nej man sopar inte gasolproblemet under matta.

I vår, nu mer före detta bil, monterar man en ny trumavärmare. Hoppas den kommer att fungera väl.

När det gäller gas utan doft så är det en husbilsägare i Åkersberga som jobbar på det. Han har haft kontakt med Johanssen i Burg som påstår att han aldrig sålt gasol utan doftämne. Jag har sparat det som är kvar i tuben för eventuell analys. Han jobbar i branschen förstår jag och har internationella kontakter. Visst är det bra att handla billig gas i Burg, men inte på dessa villkor.

Vi är givetvis tacksamma att vi kom ur allt utan skador, det är när 2 säkerhetssystem fallerar samtidigt som en katastrof kan ske.

F

F.d. 53498

Guest

Den bil vi byter till från Forsbergs är en Dethleffs I 6571. När jag talade med tidigare ägaren tillstod han att dom haft 1 fel. Lampan till handbromsvarnigen lös inte. Det är fixat nu. PUH vi räknade den första månaden till 27 fel. + dom som kommit efter. Vi ser fram mot ett ganska bekymmersfritt ägande i fortsättningen.

F

F.d. 53498

Guest

Vi vill gärna passa på att tacka dem som aktivt stött oss och kommit med råd och tipps hur vi skulle hantera vår situation.

JÄTTETACK till er alla, ingen nämnd och ingen glömd.

Vilken klubb vi är och vad starka vi är tillsammans. Var det så här man kände
när fackföreningarna skapades. Vi känner HBK som vårt fack och stöd när det krisar.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Lycka till med nya bilen o ni gör helt klart rätt som går vidare o byter bil.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

"Nej man sopar inte gasolproblemet under matta."

Anders&Carita

Det var givetvis inte riktat till er:)
Uttryckte mig klumpigt.
Jag tänkte närmast på om HB säljaren har gjort ett allvarligt misstag
kommer de inte att erkänna det !

Jojje

F

F.d. 53498

Guest

Hej Jojje.

Nej jag tror inte att det är någon som gjort något egentligt fel. Det kan kanske vara så att det kommit någon grad som lagt sig i vägen för att gasen skall stängas. Jag vill inte ta någon i försvar och för oss hade det givetvis varit allra bäst om Truma beslutat om byte av värmaren i stället för alla reparationer som gjorts.

Vad som gått fel hoppas jag skall komma fram när Truma haft möjlighet att undersöka den värmaren.

F

F.d. 52945

Guest

Lycka till med nya bilen Anders &n Carita hoppas att allt löser sig för er, vi köpte en Burstner i Pukavik och det har varit kanon med både husbil och support hitills!

//Pilot

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Den bil vi byter till från Forsbergs är en Dethleffs I 6571. När jag talade med tidigare ägaren tillstod han att dom haft 1 fel. Lampan till handbromsvarnigen lös inte. Det är fixat nu. PUH vi räknade den första månaden till 27 fel. + dom som kommit efter. Vi ser fram mot ett ganska bekymmersfritt ägande i fortsättningen.

Hej!
Mycket intressant menar du Hobby 750. med alla fel?
Nu vill jag inte särskilt rikta uppmärksamheten på "Hobby 750." utan min uppfattning är att där är många märken som borde ta sej i kragen, jag har själv en Adria, & innan garantin går ut så skall en oberoende få kolla fukten i min bil, att "polisen" utreder sej själva är sak , men så funkar det inte hos mej!
Tack Anders & Carita det är sådana här inlägg som skapar en bättre framtid för oss, kan "vi" (husbilsägare) bara hålla i hopa så kan vi påverka!!!!!
Mvh

Toppen