• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur gör vi vid reningsverket i Ystad

F

F.d. 8502

Guest
En insändare i Ya skriver och klagar på husbilarna vid reningsverket i Ystad.
Dom använder det närliggande krematoriet för toalettbesök och vattenhämtning .Insändaren vill samtidigt att husbilarna flyttar till campingen, tyvärr är han eller hon inte ensam om detta förslag.
Vill vi husbilsägare fortsätta med att stå på den fina platsen,bör vi nog sluta med vattenhämtningen vid krematoriet.

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur gör vi vid reningsverket i Ystad

Är det bara det som det gäller så är det väl lätt ordnat, jag har alltid både vatten och toalett med mej (självförsörjande), för reningsverket är en favoriitplats för oss, hoppas att den får vara kvar till oss!

Mvh
Pilot

F

F.d. 11293

Guest

Det går ju att vända på problemet, sätt upp en bössa med text 10 kr för vatten och 5 kr för toa besök, det handlar ju inte om något dyrbart brännsle, vi betalar 20 kr för 1000 liter vatten
:)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Fakta: Svenska kyrkan välkomnar alla människor, oavsett religion. I regel finns det toalett i de flesta kyrkor och kapell. Alla kyrkogårdar har vattenutkastare där alla som behöver vatten får ta det. Ystad camping är ofta fullbelagd. Reningsverket skall utökas åt något håll.

Fundering 1: Insändaren kan komma från någon som tycker det känns störande att främmande människor använder toaletten. Det skulle kunna vara en kyrkogårdsbesökare från en annan kommun som tagit husbilen för att besöka gravar.

Fundering 2: Insändaren kan komma från den negativa delen av turistnäringen som vill styra när, var och hur vi skall parkera och helst till överpriser.

Fundering 3: Tror inte det är någon i Husbilsklubben som går över vägen enbart för att hämta vatten. Det finns många Ysta'bor som campar med både husbil och husvagn.

Slutsats: Om nu Svenska kyrkans i Ystad mot förmodan skulle uppleva detta som ett problem så kommer kyrkogårdsföreståndaren att åtgärda detta. Medlemmarna i husbilsklubben kan inte vara samvete för resten av världen. Den dagen Reningsverket utökar sin verksamhet får vi ta ställning till då. Det kanske t o m blir latrintömning och möjlighet att hämta vatten.

Utveckling: Ysta'borna kan väl påverka sina politiker så att balansen på den positiva turistnäringen som finns i Ystad bibehålls med hög kvalitet.

T

Teddi

Guest

hej,,ett liknande problem men nån annanstans,,i smarholmen har de legat en bil i en månad på samma plats,, där håller de på att gå åt h-e,,

ja har sagt till honom två gånger,,man blir bedrövad,,de e ju bara att kolla upp va som gäller, ,behöver man låna en toa eller lite färskvatten så får man ju åtminstone fråga om lov,,

åk till glommen i falkenberg,,en ny plats,,en framgång,, men ska man samtidigt förlora en plats nån annanstans,så kommer uppgivenheten in i bilden,,så känner ja de,,teddi,,

F

F.d. 52945

Guest

Hej!

Jag tänker samtidigt på hur mycket pengar vi gör av med när vi står i Ystad..pengar som jag är helt säker på att Ystads kommun inte säjer nej till!

Pilot

F

F.d. 14234

Guest

Hämta vatten på en kyrkogård?
På vår kyrkogård finns det en skylt på vattenkranarna, (numera oläsliga) ej dricksvatten. Förmodar att vattnet kommer från grävda brunnar som ligger i direkt anslutning till hundratals jordbegravningar. Om det nu kan ha någon betydelse, vad vet jag?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det är det samma som på alla bensinmackar. Det vattnet är återvunnet biltvättvatten.

Sen får man se upp med campingar som har egen brunn. Bakteriefloran är olika i olika delar av landet.

Vissa kommuner har periodvis bakteriesmittat vatten i kommunledningen.

I Tyringe finns det en hälsobrunn som heter "Radiumkällan". Den är radioaktiv. För att kunna dricka det vattnet måste man ha varit Tyringebo i tre generationer.

Tänk på att simma med stängd mun i Östersjön så du inte får in giftalger i kroppen.

Tänk på att vattnet på västkusten är salt och kan framkalla kräkningar och uttorkning. Dessutom är det glest mellan tömningsplatserna så det är väl många turister och fritidsbåtar som tömmer rakt ut i naturen.

Jag tycker det ska finnas information på 30 språk samt blindskrift på alla ställen där vattnet är odrickbart.

Senast ändrad:
F

F.d. 25246

Guest

Detta är en mycket bra ställplats. Hit kommer även ystadsborna själva med sin husbil ofta med hund då dom är irreterade över alla hundförbud på stränderna.

Så då tar dom husbilen över dagen badar äter o har det gott. Pratade med flera av dom och ställplatsen har varit på tapeten många gånger hur kommunen skall aggera i vara eller icke vara.

Just denna plats har alla förutsättningar för att bli sveriges finaste till billigaste peng. Avlopp finns redan draget. (brunnen vid sidan om staketet var tidigare till för bussar mm.) Ja och komunalt vatten ligger strax innanför.

Planen finns gräset är sått och växer frodigt. Egentligen är kommunen ganska osmart som inte tar tag i detta. finns ingen bebygelse eller annat som kan störas av en ställplats.

Snackade med personalen på Netto butiken som ligger i närheten DOM GILLAR OSS!!!!!!!

Sedan kanske vi borde sätta ut en bössa för att ta betalt av alla Ystadsbor som har sin kvällsunderhållning och åka runt å spana in oss.......många ler och vi sår nog ett å annat hb. frö hos dem.:twitcy:

Mikkeman.

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

ställplats är ju bara till för en natt eller två,så vattnet borde inte vara något problem.Fast det är klart står man så länge på samma plats så att vattnet tar slut borde man kanske tänka på att ge någon annan en chans att stå där och köra iväg och hämta vattnet

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Den planerade ombyggnationen skulle innebära nya bassänger och tankar i form av rötkammare och slamlager. Det skulle till största delen få plats inom det redan befintliga området men skulle också innebära en utbyggnad med cirka tio meter i nordväst (ställplatsen) och cirka 1-2 meter i sydöst. Gångstråket söder om reningsverket kommer inte att påverkas. Tidigast 2013.

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

Hej!

Finns det nån som vet vem som äger marken? Vi har från obekräftade källor hört att marken är donerad för rekreation. Av vem vet vi inte. Tidigare har kommunen satt ut betonggrisar för att stänga platsen. Men kommunen blev tvungen att ta bort dem igen. Detta är bara vad vi har hört och mer info vet vi inte.

I Skånska Dagbladet 30 maj står det att reningsverket ska byggas ut om några år. Men vad gör de då med hundkyrkogården som ligger mellan reningsverket och ställplatsen?

:music-icon:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag måste tänka fel jag. För det handlar väl om att försöka förstå varför desa insändare dyker upp Och så klart kommer den svenska avunsjukan in. För merparten är det en ouppnålig dröm att äga en husbil . En husbil är ocks förknippat med "mycket pengar" och när man då ser husbilarna i halv miljonkassen o uppåt rullar in, o "lånar" vatten o skiter gratis på kyrkans bekostnad. Då slår antelagen till.

Senast ändrad:
F

F.d. 8502

Guest

Hur denna insändare än tänker och tror,så kvarstår faktum att marken är kommunens och dom har planer på att bygga bostäder och event. flytta platsen för husbilar till cirkusfältet mitt emot. Vi borde agera mot detta och den kontakt som HBK hade med ystad kommun har jo försvunnit. Gör vi inget så kommer platsen att försvinna inom några år.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hur denna insändare än tänker och tror,så kvarstår faktum att marken är kommunens och dom har planer på att bygga bostäder och event. flytta platsen för husbilar till cirkusfältet mitt emot. Vi borde agera mot detta och den kontakt som HBK hade med ystad kommun har jo försvunnit. Gör vi inget så kommer platsen att försvinna inom några år.

Det är kul med rykten, planering och fastställda planer.

Det finns inga planer på att ta bort ställplatsen (se bild nedan).

Det finns planer på att bygga om reningsverket enligt bild nedan.

Det finns planering på att utöka bostäderna mellan reningsverket och gamla fängelset (se ...).

ALLA som jag har pratat med är positiva till att vi står där vi står och att vi gästar Ystad. Politiker, kommuntjänste..., handlare, caféer, restauranger, teatern, Tattot samt gamla kollegor och kompisar.

Det kan stundtals komma tångdofter från havet runt reningsverket.

Jag tror fortfarande inte att det är någon från ställplatsen (nedan) och absolut ingen från klubben som har varit på krematoriet utan det är säkert någon osäker turist som stått på B-platsen (nedan).

Om nu någon i klubben som bor i Ystad är orolig för att det ska hända något dramatiskt så ta kontakt med "din" politiker så ordnar det säkert upp sig.

PS! Alla som nu rätteligen ondgör sig på hur andra beter sig, varför tror ni det är någon från Husbilsklubben ???

KLICKA PÅ BILDEN SÅ BLIR DEN STÖRRE

Bilagor

• reningsverket.JPG
    reningsverket.JPG
    188,9 KB · Visningar: 158
Toppen