• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur gör ni?

F

F.d. 850

Guest
Hej,

jag och min fru har långtgående planer på att skaffa husbil.
I dagsläget åker vi minst en gång per år på längre bilsemestrar i Europa- med personbil.
En sak vi/jag funderar över är hur man på enklaste sätt tar sig in i städerna? Kör man in i stadskärnorna med husbilar? Det verkar inte så eftersom man inte ser så många i centrala stadsdelar. Ni som varit med tidigare hur gör ni för att ta er in centralt? Åker ni kollektiv lokaltrafik från uppställningsplatser utanför städerna eller är det vedertaget att åka med medtagna motorcyklar?
För mig har det blivit en så viktig fråga att det måste funderas över inför valet av husbilstyp.

Vilka alternativ finns det?

MVH/Peter och Anna

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur gör ni?

Cykel eller promenad i 1:a hand annars kollektivtrafik eller Taxi.

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025

Vi brukar oftast cykla om vi står en bit utanför stadskärnan, men i många städer finns det centralt belägna ställplatser med gångavstånd till affärer och restauranger. Kan rekommendera er att köpa en husbil, det är ett smidigt och trevligt sätt att resa!

Ingegerd

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Eftersom flera länder har infört miljözoner i sina städer så måste man veta vilken miljöklass bilen har för att veta om man alls får köra in, och hur långt.
Med andra ord så måste man veta mer om resmålet och bilen för att svara på frågan.
//Conny

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi hittar oftast någon parkeringsplats som ligger rätt centralt.
Det händer dock att det är för trångt eller begränsat med P-platser och då blir det att parkera en bit ifrån och sedan gå. Ännu längre ifrån centrum, då tar vi vår EU-moppe eller cyklar beroende på vad vi har med oss.
I t. ex. Berlin så stod vi på en ställplats och tog U-bahn in till centrum och sedan gick vi "hem".
Det vållar inget större problem även om vi på något enstaka ställe fått avstå city-besök men det tillhör undantagen.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

För vår del så vurmar vi inte så mycket för storstäder. De små är ofta charmigare och lätta att köra i och parkera centralt. Rekommenderas varmt!

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Två råd:
1. Köp en "plåtis", dvs husbilsinredd "paketbil" - se t.ex. vår husbil. Då behöver ni inte parkera långt utanför stan - det räcker med vanlig p-ruta "på torget".
2. Undvik storstäder. I Rom och Venedig har t.o.m. vi stått på camping. Men det intressanta livet i Italien, Tyskland eller Frankrike finner vi på landsbygden och i små pittoreska städer och där passar vår "plåtis" förträffligt!
Givetvis ska ni göra ert val men vi trivs gott med vår "resebil" :wink:
Lycka till med valet och välkomna in det fria resandet!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bello: tidigare reste vi som ni, bil/gasthaus/osv. Sen skaffade vi husbil, men övergick så småningom till plåtis, eftersom dom är mycket smidigare. Vi saknar inget från tidigare bilar.

F

F.d. 50064

Guest

Hej Bello
När frun och jag började titta på HB så hyrde vi några gånger i början och åkte till Tyskland.
En liten Knaus alkov blev det första gången.Efter ett besök på Praktiker och Real så fick vi hyra ett rum andra natten,bilen var allså förliten för oss.
Nästa gång blev det en större bil en CI Rollerteam alkov åkte till Tyskland och Österrike 3 veckor
körde runt lite ,tittade hur andra gjorde med sina HB på campingar och ställplatser.
Tredje gången blev en Knaus igen lite mindre än CI:en även den en alkovbil.Vi stannade i Sverige
körde runt till olika HB firmor föra att titta på HB:lar.Vi hade ganska klart för oss vad vi
sökte.Detta är nu 15 år sedan .Nu har vi kört runt i Europa i 10 år på våra semestrar med HB.
Försöker alltid hitta ställplatser med cykelavstånd till city eller stortorget (Hauptplatz).Vi lägger
upp vår rout hemma,behöver naturligtvis inte bli så till hundra procent utan hittar vi ett ställe så
kan vi stanna längre ,hinner vi inte ena året så tar vi det nästa år istället.
Så länge man har ett vandligt jobb så har vi en begränsad tid till förfogande
för HB livet.
Nu funderar vi på att ta med ett 750 kg obromsad släp med en liten 4-hjuling på så att man har lite längre räckvidd så att säga.
Cykling i alpregionen kan bli ganska jobbigt.
Önskar er lycka till med erat val.

Senast redigerad av en moderator:

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Nere på kontinenten finns det många, många ställplatser. De ligger inte sällan väldigt centralt i städerna. Har man en GPS, är de inte särskilt svåra att hitta heller. I Tyskland behöver du i vissa större städer ha en umweltplakette. Vilken färg du får beror på ålder på bilen. Har du en nyare husbil, borde du få en grön plakette och kan du köra in i samtliga tyska städer. Plaketten kan du fixa i Sverige, men det är billigast om du gör det i Tyskland.

I Italien har några städer en avgift för tillstånd att köra in till centrum. Detta framgår av skylt vid infarten (de är lätta att missa). Det är i regel olika avgifter i olika städer, dvs det finns inte ett särskilt märke för samtliga städer.
Har inte upplevt att det är särskilt svårt att köra i städerna, men det kan vara lite knepigt att köra på den italienska landsbygden (utanför motorvägarna). Vad gör man om man kommer fram till en bro som är bara 2 meter bred?

Vi har haft både cyklar och en Mc-scooter med oss. I många länder finns det bra cykelbanor. I Italien för två år sedan, var det rätt skönt med scootern, när det var nästan 40 grader i skuggan. Det fläktade skönt på den.

Mvh

Home-car

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Förra hösten åkte vi till Frankrike, Normandie-kusten och Loire-dalen. Vi hade EU-moppen i garaget för jag tänkte att det kan bli svårt att hitta parkeringsplats för 7,45m husbil så vi hamnar förmodligen långt ifrån de platser vi vill titta på.
Två rejäla tankefel!

1.Frankrike är det mest husbilsvänliga land vi stött på, tömningsplatser, ställplatser kommunala campingar, parkeringar finns på hur många ställen som helst. Det verkar vara naturligt att en ort skall ha en ställplats eller en kommunal camping.

2. Veteranerna från andra världskriget är märkta av kriget och gamla varför man ordnat parkeringar, gångvägar och ramper nära och vid varje sevärdhet. Första pris tar den Amerikanska kyrkogården ovanför Omaha Beach med dess parkering och övrig anläggning.

Vi använde aldrig moppen, hittade alltid bra parkering, tömningsplats och ställplats på den resan.

Senast ändrad:
F

F.d. 53226

Guest

Min husbil mäter 6,65 och jag kör in i de flesta städer utan större problem.
Är dock bra att ha en navigator för att se dom större gatorna.
Fick dock problem i Gibraltar när vi körde fel vid ett vägbygge, vägen gick upp mot apberget, desutom enkelriktat. Markisen tog lite stryk mot husväggarna men vi kom dock ner utan större skador.
Mvh John

F

F.d. 850

Guest
Tack för alla fina tips!

Tack alla för de tankevärda svaren och det varma välkomnandet.
Vi känner igen oss i parkeringen vid kyrkogården Omaha beach liksom den trånga enkelriktade vägen uppför apberget i Gibraltar. Vi har varit där med bil och det är som ni skriver helt olika förutsättningar beroende på vad man är ute efter. Liksom tipset om Berlin gjorde vi exakt likadant, ställde bilen och åkte U-bahn. Det låter alltså som om man främst ska se över hur man vill bo. Praktiskt i en liten manövrerbar bil eller någonting större? Där måste vi nog fundera några varv till.

Väldigt trevlig respons- den här klubben blir ju halva nöjet och jag återkommer med fler funderingar vad det lider.

MVH/Peter (Bello)

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Ställ gärna frågor, vi har alla varit i ovana som husbilsägare och delger gärna våra erfarenheter.
En av mina första frågor var varför det fanns två alternativ på en dieselpump, en knapp med en personbil och en med en lastbil. Var det olika sorters diesel?

Ja du förstår nivån ;-)

F

F.d. 53197

Guest

Ställ gärna frågor, vi har alla varit i ovana som husbilsägare och delger gärna våra erfarenheter.
En av mina första frågor var varför det fanns två alternativ på en dieselpump, en knapp med en personbil och en med en lastbil. Var det olika sorters diesel?

Ja du förstår nivån ;-)

Varför är det så, då? :confused:

/Jessika

F

F.d. 850

Guest

Jag antar att den mycket större lastbilstanken fylls mer snabbt om du trycker på lastbilsknappen eftersom pumpen får mer effekt. Tror inte att man ska prova att trycka på lastbilsknappen då du tankar personbil.

Någon som provat? :spinny:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det är som Bello skriver, trycker man på lastbilsknappen blir trycket högre i påfyllningsslangen och flödet blir snabbare, samma sorts diesel.
Välj personbilsknappen så slipper du lämna kläder till kemtvätt.

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Jag antar att den mycket större lastbilstanken fylls mer snabbt om du trycker på lastbilsknappen eftersom pumpen får mer effekt. Tror inte att man ska prova att trycka på lastbilsknappen då du tankar personbil.

Någon som provat? :spinny:

Jag känner en (stressad) person som provar emellanåt. Han tycker att det tar för lång tid med personbilsknappen!
Ibland går det bra och ibland går det inte alls bra.

F

F.d. 25431

Guest

Tack för informationen!
Vi åker dit i sommar :)

Förra hösten åkte vi till Frankrike, Normandie-kusten och Loire-dalen. Vi hade EU-moppen i garaget för jag tänkte att det kan bli svårt att hitta parkeringsplats för 7,45m husbil så vi hamnar förmodligen långt ifrån de platser vi vill titta på.
Två rejäla tankefel!

1.Frankrike är det mest husbilsvänliga land vi stött på, tömningsplatser, ställplatser kommunala campingar, parkeringar finns på hur många ställen som helst. Det verkar vara naturligt att en ort skall ha en ställplats eller en kommunal camping.

2. Veteranerna från andra världskriget är märkta av kriget och gamla varför man ordnat parkeringar, gångvägar och ramper nära och vid varje sevärdhet. Första pris tar den Amerikanska kyrkogården ovanför Omaha Beach med dess parkering och övrig anläggning.

Vi använde aldrig moppen, hittade alltid bra parkering, tömningsplats och ställplats på den resan.

Toppen