• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur går man tillväga med att öka totalvikten

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Jag har läst massor här men som alltid får man inte ihop det .
Jag har hittat en hymer exsis med 3500 chassi och vill nu kolla om det går att få 4250 det finns ju sådana med (så vad är skillnaden på dessa )
Och var börjar jag tro?
Syns det i registreringen vad det är för chassi ?
Tacksam för svar

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Hur går man tillväga med att öka totalvikten

Vi tog kontakt med återförsäljare för Dethleffs och kunde höja vår vikt efter deras hjälp. Dock tog de 6000:- för det, finns kanske billigare vägar om man kan göra allt själv

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Du har ju en ganska ny bil så du behöver ett nytt coc intyg som du beställer från Hymer. Troligen måste det gå via importören. Då får du också veta vad som är max för din bil. Du behöver också en ny typplåt med de nya vikterna. Den beställer du ihop med intyget.
När du gjort detta beställer du en registreringsbesiktning och en kontrollbesiktning samtidigt.
Din bil har körförbud direkt efter regbes så den måstenomedelbart kontrollbesiktigas.
Det kommer att kosta en slant till hymer för intyg och plåt. Detta varierar mycket mellan olika märken. Lycka till och hoppas den går att väga upp.

anders pellmyr

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
11961
Medlemskap
2024

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024

pratade med fiat och det är inte ett al-ko chassi och har fått dessa mejlat till mig stämmer det att det är ett AMC35L chassi eller? Det står ju (AL-KO KOBER SE) men det är väl 0.2.1 handelsbezeichnung AMC35L. Till min stora besvikelse sussi

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    14,3 KB · Visningar: 56

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Du har ett Al ko chassi som heter AMC35L. Tyvärr har detta chassi 3500 kg som maxvikt enligt alko handbok som du finner här. Sorry.
http://www.al-ko.co.uk/edit/files/handbooks/amc-handbook.pdf
Se sidan 17 i länkade handboken.
Det skall dock gå att höja vikten med ett nytt bromsintyg och typplåt från Alko till 3700 kg
men det är max, allt enligt länken nedan
http://extranet.al-ko.se/bilder/vikt...4ndringamc.pdf
Där står också att om bilen är registrerad med COC intyg behöver du ett nytt med den nya vikten. Det får du från Hymer om det finns ett sådant. De är ganska dyra från fabriken så det är inte säkert. De går inte att fixa själva eller använda intyget från Alko.

Senast ändrad:
Toppen