• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur funkar det

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Hejsan. Nybliven husbilsägare (adria coral 2011) har byggt en egen campervan med allt som finns i en vanlig husbil men hur funkar det i en färdigbyggd.

Laddas Bodelsbatteriet när man kör? Isåfall, görs det via elcentralen under ena sitsen bak eller är det något typ skiljerelä? Om det är som en vanlig dcdc laddare så borde start och bodelsbatterier vara helt frånskiljda såfort man stänger av bilen?

Börjar batteriladdaren ladda såfort man ansluter 230v i väggen? Isåfall, laddar den både start och bodelsbatterierna?

Ni som anslutit en större extern laddare typ ctek 25A, låter ni originalladdaren sitta kvar och ladda parallellt eller är det bäst att koppla bort den isåfall?

Vet att jag kan mäta mig fram till det mesta men bilen står inte hemma just nu :)

Ha det fint!
David A
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.110
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan. Nybliven husbilsägare (adria coral 2011) har byggt en egen campervan med allt som finns i en vanlig husbil men hur funkar det i en färdigbyggd.

Laddas Bodelsbatteriet när man kör? Isåfall, görs det via elcentralen under ena sitsen bak eller är det något typ skiljerelä? Om det är som en vanlig dcdc laddare så borde start och bodelsbatterier vara helt frånskiljda såfort man stänger av bilen?

Börjar batteriladdaren ladda såfort man ansluter 230v i väggen? Isåfall, laddar den både start och bodelsbatterierna?

Ni som anslutit en större extern laddare typ ctek 25A, låter ni originalladdaren sitta kvar och ladda parallellt eller är det bäst att koppla bort den isåfall?

Vet att jag kan mäta mig fram till det mesta men bilen står inte hemma just nu :)

Ha det fint!
David A
Bodelsbatterierna laddas när du kör, när motorn stannar separeras start och bodelsbatteri, detta sköts normalt av elblocket.
DCDCladdare har endast nyare bilar installerad från fabrik.
Batteriladdning startar när du sätteri 230V sladden oftast laddas startbatteriet också.
Två laddare samtidigt anslutna kan fungera men det kan också bli problem att dom tar ut varandra.
Det finna flera varianter på elsystem/kopplingar så min beskrivning är en variant andra kan finns också.
Som vanligt att mäta är att veta!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.787
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har haft dessa i husbilen. De tar hand om både strömmen från bilgenerator och solceller och laddar även bilbatteriet när bodelsbatterierna är fulladdade. Då sitter det en laddare till bodelsbatterierna också. 140A OFF ROAD
 
Toppen