• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur funkar det när man håller på och ställer av och på husbilen ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Det är ju hur lätt som helst att ställa av bilen via appen Mina Fordon.

Men hur funkar det i praktiken med betalning/återbetalning av vägskatten/försäkringen ?

Hur funkar det med försäkringsbolaget ?
Måste man ringa till försäkringsbolaget och anmäla att bilen är avställd varje gång ?
Det blir ju ett evigt ringande till dom i så fall...

Hur länge måste bilen vara avställd för att det ska löna sig ?
Har en Argos 747:a med en vikt på 5000 kg, så skatten betalas ju per dag.

Det borde ju löna sig att ställa av och på den, men min fråga är hur struligt det blir med försäkringen och återbetalning av den.

Säg att man ställer av bilen och sen ska använda den om två till tre veckor igen, då hinner man väl knappt få tillbaka pengarna från skatten/försäkringen, innan det är dax att betala dom igen ?

F

F.d. 9667

Guest
Sv: Hur funkar det när man håller på och ställer av och på husbilen ?

Hej!
Själv så sköter jag av-påställning via Transportstyrelsens hemsida.
Allt sker automatiskt vad gäller skatt resp. försäkring.Det kommer faktura på avgifter eller pengar in på mitt konto.
Lasse:)

F

F.d. 25200

Guest

Många frågor

För att slippa betala skatt måste bilen vara avställd i minst 15 dagar.
När du ställer av så får försäkringsbolaget ett meddelande om detta från Trafikverket, samma sak när du ställer på.
Återbetalning brukar komma. Efter ca 14 dagar.
Jag har autogiro hos försäkringsbolaget så det sköter sig utan att jag gör något, skatten måste jag betala manuellt
Om jag ställer av igen innan förfallodagen för skatten så kan du via appen mina fordon se hur mycket skatt du är skyldig och betala den summan, du behöver inte betala det som står på inbetalningskort från Trafikverket

Med vänlig hälsning,
Stig

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Förutsett att du betalar försäkringen med autogiro så fungerar det problemfritt (även om det kan dröja innan pengar dras eller återbetalas). Jag har aldrig behövt ringa mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar).

aake

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej!
Försöker mig på en förklaring! :)
När Ditt fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år återbetalas, precis som Du säger, skatten från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Det gäller således att denna period skall vara mer än 15 dagar för att dag för dag skatten skall tillämpas.
Med den skatt Du har på bilen betalas den tre gånger per år, d.v.s. huvudbetalningsmånaden som bestäms av slutsiffran i registreringen och därefter ytterligare var sin gång var fjärde månad.
Strax efter påställningen får Du ett skatteinbetalningsanvisning för en skatteperiod och Du har 21 dagar på Dig att betala detta.
Då Du ställer av bilen, ser Du i appen hur mycket av den skatt Du fått debitering för som återbetalas till Dig. Det betyder att det är mellanskillnaden som Du blir skattskyldig för. Den summan som Du skall betala framträder också i appen sannolikt redan dagen efter avställningen.
Då kan Du använda den skatteanvisning Du fått och bara ändra summan till det Du i verkligheten är skyldig att betala. I detta fall slipper Du besväret med penningtransaktioner fram och tillbaka.
Du behöver inte själv meddela försäkringsbolaget utan det får de via Transportstyrelsen direkt.
Sedan har väl olika försäkringsbolag olika sätt att hantera avgifterna för ordinarie försäkring och avställningsförsäkring.
Just nu har vi Folksams försäkring och där sker detta automatiskt via dag för dag debitering, med debiteringssumman beroende på om bilen är av- eller påställd.
//Kjell

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Förutsett att du betalar försäkringen med autogiro så fungerar det problemfritt (även om det kan dröja innan pengar dras eller återbetalas). Jag har aldrig behövt ringa mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar).

aake

Jag har också länsförsäkringar som bolag.

Hur fungerar det med omställning av försäkringen ?
Ställer den om sig automatiskt till någon form av "stillaståendeförsäkring" eller vad ?

Jag vill ju gärna ha någon form av försäkring på bilen även om jag inte använder den.

F

F.d. 9667

Guest

Ställer den om sig automatiskt till någon form av "stillaståendeförsäkring" eller vad ?

Jag vill ju gärna ha någon form av försäkring på bilen även om jag inte använder den.

Hej Igen!
Den går med automatik över på sk. garageförs.Jag har också Länsförs.Bilen är då stöld ,brand glasförs. men Du får givetvis inte köra den.
Lasse:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Många av oss använder appen Mina Fordon för att förenkla av-/påställning m.m.

Ett klick och skatten regleras och försäkringsbolaget meddelas automatiskt.
Man slipper dessutom leta efter registreringsbeviset vid varje tillfälle.

image.jpg

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej,

Vi har Länsförsäkringar med autogiro på husbil och 2 personbilar. Då vi kör iväg med husbilen ställer vi av personbilarna och de går automatiskt över till "Garageförsäkring" som kostar runt 30 kronor i månaden. Samma sak gäller då vi ställer av husbilen. Allt sköter sig själv tack vare autogirot och elektroniska meddelanden från Länsförsäkringar.

All påställning gör vi med appen, då vi sätter oss bakom ratten och avställningen då vi lämnar ratten för mer än 5 dagar.
Hade tidigare autogiro även på fordons skatten men blev blåst på skatten då de debiterade 3 dagar + en 3:e del av års skatten och drog det på autogiro då jag ställde på förra husbilen i samband med att jag sålde den. Den nya ägaren vägrade att betala 1800 kronor extra :msn_weird:
Vis av detta avslutade jag autogirot och återgick till papppersfaktura.

När vi idag ställer på någon av bilarna så får vi pappersfakturan och om vi ställer av någon av bilarna innan sista betalningsdatum så kollar vi i appen vad kostnaden skulle bli vid påställning,(syns dagen efter avställning)
Betalar in mellanskillnaden (Fakturabeloppet - ny påställningsavgift) istället. Detta har fungerat fint nu i ett par år :D
Ska vi vara borta i mer än 21 dagar med husbilen så betalar vi summan som står i appen vid påställning och betalar in summan via internet 15 dagar senare med angivandet av bilnr. och fordonskatt + påställningsavgift i meddelande. Fungerar bra. Har även ringt grannen som tar posten och fått OCR nr någon gång.
Förra året gjorde vi 19 påställningarr med våra 3 bilar så visst finns här pengar att spara på både skatt och försäkring :D

Hälsningar Nisse och Nana:wub:

Glömde att för de som inte registrerat något återbetalningskonto hos Transportstyrelsen så gör man det här https://cap3025.itella.se/SwedbankKontoreg/
eller går in på något Swedebank kontor när man får en postgiro avi och meddela vilket konto man skall ha pengarna till. Så spar man en slant till :D

Senast ändrad:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Tack för alla svar !!!

Har redan varit i kontakt med Länsförsäkringar och ska börja betala försäkringen via autogiro. Så både betalning/återbetalningen blir så smidig som möjligt.

Sen ska jag allt ställa av/ställa på bilen i den mån jag kommer använda den.

Finns ju roligare saker att göra för pengarna än att lägga dom på försäkringar/skatt.

Toppen