• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur funkar det i praktiken?

F

F.d. 53197

Guest
Vi funderar på att åka ner till Tyskland och köpa en beg. husbil nu i mellandagarna. Hur funkar det i praktiken? Vad jag förstått måste man åka ner en vardag, och så hjälper handlaren till med formalia? Åker man iväg till någon myndighet för att fixa exportplåtar? Är det kontanter som gäller? Är allt öppet i mellandagarna? Något annat vi inte tänkt på?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur funkar det i praktiken?

I deler av Tyskland er det normalt med julsemester frem til 6. januar.
Skal en handle i denne perioden lønner det seg å sjekke før avreise om det faktisk er mulig i perioden 25. desember til 6. januar!

M

mikkis

Guest

hej
Reg skyltar hjälper handlaren dig med. men du kan bara köpa reg skyltar på vardagar.. se till at få de GULA plåtarna. dom är billigaste och gäller enbart 3 dagar. men på 3 dagar har ni säkert kört över gränsen. enda nackdelen med dessa plåtar är att ni MÅSTE ha svenska grön plåtar med er om ni inte nu tar röda export plåtar.

F

F.d. 53197

Guest

Hm, är det lite olika åsikter om vilken färg man ska ha på plåtarna?

Fixar handlaren allt på plats eller åker man till någon myndighet?

Vi åker inte förrän vi fått mailkontakt på engelska med någon handlare med bil vi är intresserade av, och då får vi kolla det där med öppettider.

(Anledningen till att vi kanske åker i mellandagarna är att vi ska åka ner med ett par kompisar som också ska köpa husbil, och de kan inte åka på våren - känns som lite fel årstid annars! :) )

Har någon förresten tips på handlare att rekommendera/undvika i norra Tyskland?

Hur är det med den där gasolbesiktningen man läst om? Är den borta nu?

Tack för svar!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har du inga grönplåtar, som jag förmodar att du inte har, så är det röda plåtar som gäller och dom får man mot betalning på en myndighet i resp. stad.
Detta vet säkert handlaren du köper bilen av. Du måste kunna legitimera dig eftersom plåtarna är personliga och det ingår en försäkring med dom. Jag tror dom gäller i 1 månad . Då får du tid på dig att köra hem bilen och även göra en mindre provtur.
Ang. gasolbesiktning så är den frivillig i Sverige nu, men jag anser att du borde göra den i samband med den svenska reg.besiktningen. Kostar 150:- extra men det är det värt.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vi funderar på att åka ner till Tyskland och köpa en beg. husbil nu i mellandagarna. Hur funkar det i praktiken? Vad jag förstått måste man åka ner en vardag, och så hjälper handlaren till med formalia? Åker man iväg till någon myndighet för att fixa exportplåtar? Är det kontanter som gäller? Är allt öppet i mellandagarna? Något annat vi inte tänkt på?

Viktiga dokument att få med vi köpet:

* Registreringsbevis i original ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Fahrzeugbrief[/FONT])
* CoC-intyg som visar att bilen är Europatypgodkänd
* Köpehandling
* Trafikförsäkringsbevis
* Servicebok ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Inspektions-Scheckheft[/FONT] )
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]* Instruktionsbok[/FONT] ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bedienungsanleitung[/FONT])
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]* Besiktningsprotokoll ( [/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bericht der letzten Hauptuntersuchung[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]TÜV-Bericht [/FONT])
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]* [/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bilens identitets-kort ( [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Fahrzeugschein[/FONT] )
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]*[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] Avgasundersökningsprotokoll[/FONT] ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]ASU-Bescheinigung[/FONT] )

mer info hittar du här >>

/Bosse

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Jag hämtade en husbil 27 December för några år sen. Flög ner till Düsseldorf 26/ 12 på kvällen. I Leverkusen hade kontoret som sköter registreringarna bara öppet på förmiddagen. Det var en hel del kö (25 före) då många bilaffärer gjorts upp under julhelgen, så 27:e är ingen bra dag att göra upp affären på :(.
Nu hade handlaren som jag köpte av bra kontakter inne på kontoret så vi kunde smita före.
Efter registreringen var det bara att lösa ut de röda skyltarna på baksidan av huset. Gula skyltar får du INTE köra med i Danmark, så jag valde att köra den säkra vägen och inte riskera att bli stoppad på vägen hem. Om jag inte missminner mig kan du välja mellan 14 eller 30 dagars registrering på de röda skyltar. Jag tog 30 dagar för att ha lite marginal till registreringen. Skiljer inte så mycket i pris. Trafikförsäkring ingår i den registreringen. Jag ringde hem o helförsäkrade husbilen på chassinumret. Kolla i förhand med ditt försäkringsbolag. Vissa handläggare säger att det inte går, men det gör det.

Den gången hade jag cash med mig ner.
Vid hämtningen av nästa husbil i Nürnberg hade jag bestämt med banken hemma att de skulle transferera pengarna när jag ringde hem. Tog 2 timmar att få ner pengarna. Kändes säkrare + att kursen är ett par % bättre.
Har man otur kan överföringen ta en dag, så jag hade b-planen att stanna över natten om det behövts. Här hade kontoret öppet till 15.30

Lycka till.

I

Ixeofors

Guest

Vi skickade ner en fullmakt med kopia på passet så att handlaren kunde fixa ut plåtarna åt oss innan vi hämtade husbilen. Men det kanske inte alla handlare ställer upp på.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tror knappast att svenska grönplåtar eller försäkringen som är kopplad till dom gäller utanför Sverige?! :confused:

F

F.d. 53197

Guest

Tack för era svar!

En vanlig gasolbesiktning är ju bra, men jag hade för mig att jag läst om någon kostsam kontroll, men det kanske var om bilen inte var Europatypgodkänd? Är de flesta bilar det nu? Finns det någon lista?

Den lista som Yalla yalla la in har jag sett förut - jättebra! Finns alltid alla de sakerna, så det är något man kan/ska kräva, och inte ska godta några undanflykter ifrån? Eftersom vi varken är experter på affärsjuridik, fordonsregler i olika länder eller det tyska språket, så får man ju förlita sig en hel del på handlaren, men vill samtidigt inte verka alltför blåögd...

F

F.d. 53197

Guest

Är det ingen som vet om man alltid ska få med alla dessa dokument?
* Registreringsbevis i original ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Fahrzeugbrief[/FONT])
* CoC-intyg som visar att bilen är Europatypgodkänd
* Köpehandling
* Trafikförsäkringsbevis
* Servicebok ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Inspektions-Scheckheft[/FONT] )
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]* Instruktionsbok[/FONT] ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bedienungsanleitung[/FONT])
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]* Besiktningsprotokoll ( [/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bericht der letzten Hauptuntersuchung[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]TÜV-Bericht [/FONT])
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]* [/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Bilens identitets-kort ( [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Fahrzeugschein[/FONT] )
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]*[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] Avgasundersökningsprotokoll[/FONT] ( [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]ASU-Bescheinigung[/FONT] )

Är det kontanter som gäller? 500-euro-sedlar?

Ev. åker vi ner nästa torsdag, så nu börjar det bli nervöst! :)

Tacksam för svar!

/Jessika

Toppen