• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fungerar strömåtgång ?

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Dum fråga kanske men om jag har en ac med effekten 1100 W har jag räknat ut- 1100W/230=4,78 A - säkring på ex camping bör vara större än detta (4,78) rätt/fel ?

Skulle jag kunna köra ac:n över batterierna via en inverter en stund på kvällen för att sänka tempen några grader. I så fall hur länge ?

Räknade så här 95+95 =190....190/4,78=39,7 timmar ...låter som att detta är helt galet, därför ställer jag frågan -hur fungerar strömåtgång :confused:?

Jag har 2x95AH batterier med solcell

//Niclas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar strömåtgång ?

Du må regne om allt i Watt, 1100W med litt effekttap blir rundt 100A ved 12V. Det blir ikke mange minuttene før en er under det forsvarlige.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur fungerar strömåtgång ?

Hej, man kan säga ungefär att summan av Volt gånger Amp. skall bli Wattalet.

230 Volt x 4,8 Amp. = 1100 Watt

12 Volt x 92 Amp. = 1100 Watt

Eller när man räknar ut det.

1100 Watt dividerat med 230 Volt = 4,8 Amp.

1100 Watt dividerat med 12 Volt = 92 Amp.

Sen är det lite förluster vid omvandling m.m. så 100Amp. ligger nog närmare sanningen. Men som Knut påpekar, ingen idé den lilla tid de räcker. Det är bara ett bra sätt att lätt förstöra batterierna på om man inte har en batterivakt, men invertern säger nog ifrån på för låg batterispänning rätt snart, och förmodligen innan du har fått någon tempsänkning i bilen att tala om.

Det finns relativt lite kraft lagrad i stora batterier, om man jämför med två små hål i väggen :p:.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen