• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar fartkameravarningar i Google Maps

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Upptäckte kanske sist av alla att Gmaps numer har fartkameror inlagda. Men hur fungerar egentligen varningen/aviseringen för dessa?
Nu när jag testkört lite verkar det väldigt sällan/sporadiskt som Gmaps varnar med röst/ljud för en kamera som man kör förbi, även om den syns på kartan längs den rutt man kör efter.

Testade häromdagen om det är så att varningen bara körs om man kör för fort och höll hög fart mot en kamera så länge jag vågade (på en 80-sträcka som övergick till 60 med en kamera alldeles efter 60-skylten) men det var knäpp tyst även då.

Men vid något enstaka tillfälle har jag fått varningen som säger "du närmar dig en hastighetskamera" (eller nåt sånt).

Någon som vet om det här är en bugg eller om det är någon inställning som måste justeras? Tror jag har knappat runt på allt som har med ljud och hastigheter mm att göra i inställningarna för Gmaps och på stereon (androidbilstereo).
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Om man nu behöver fartvarnare så är denna helt utmärkt larmar i färdriktningen mm.

Med en Bobrik placerad ovanpå instrumentpanelen får du en exakt hastighetsmätare. Displayen skiftar automatiskt färg mellan grönt/gult/rött beroende på om du är inom/lite över/ eller mycket över skyltad hastighetsgräns.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Ljusregleringen på den digitala displayen såväl som bakgrundsbelysningen för varvtal o hastighet skall, på Adria Fiat Ducato 2020, följas åt men det stämmer inget vidare. Jag har jättesvårt trots maxinställningen att avläsa hastigheten vid motljus och installerade snabbt en Bobrik fartvarnare som fungerar helt perfekt. Man ser hastigheten utmärkt under alla ljusförhållande och varnas i god tid för alla kameror. Se Bobrik - Fartvarnare (ISA) Ha koll på hastighetsbegränsningen
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen