• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fungerar det att köpa på EBAY ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Vill ha hjälp med instruktioner om hur man handlar på EBAY och vilka risker det innebär ?
Funderar på att köpa en bränslecell därifrån.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur fungerar det att köpa på EBAY ?

Huvuddelen av handlarna på e-bay ä enormt måna om sitt "rykte". För egen del kollar jag upp att det inte är fråga om nykomlingar utan att de har fått en viss renomé, dvs har varit med några år.

Köper faktiskt det mesta till våra bilar på e-bay med enormt fördelaktiga priser. De gångerna som det inte har varit till belåtenhet har leverantören verkligen ställd upp för att få till stånd en ändring som jag kunde godta.

Skall förresten beställa drivknutar, pris c:a €30 plus frakt(200kr) inom en nära framtid.
(Motsvarande pris hemma c:a 1000:-kr)

J

Jarn

Guest

Hej Affe, jag har handlat mycket på E-bay, både tyska och engelska siten.

Om du registrerar dig för ett Paypal konto med ditt kreditkort, så går det enkelt och smärtfritt om säljaren accepterar det. Brukar stå i objektsbeskrivningen.

Dessutom har du då en garanti från dem att återfå pengarna om du inte får varan eller den är fel jämfört med beskrivningen.

Tänk på att det inte alltid är billigast på E-bay.
En bra site att kolla priser är denna:

guenstiger.de - Der grosse Preisvergleich im Internet

Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Är det som en auktionssite , ungefär som Tradera ?
Man lägger alltså bud och inväntar sista dagen ?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har under en del år köpt och sålt en del på eBay, främst den tyska men också andra länders.

Jag brukar kontrollera säljare genom att se hur mycket de har sålt (antal försäljningar) och hur feedbacken varit på dessa. Jag köper inte för stora belopp från de som bara har ett par försäljningar bakom sig och aldrig från de som till äventyrs har flera bottennapp i feedback. Observera att siffran för transaktioner som står bakom inloggningsnamnet kan vara både för sålt och köpt. Det gäller alltså att titta på listan med omdömen från köpare.

Väldigt många i Tyskland har inte försäljning på export men oftast brukar man kunna köpa om man skickar ett mail och frågar samt vad frakten i så fall blir. Var ute i god tid så att säljaren hinner svara.

Jag tycker PayPal är bästa betalningsmetoden eftersom den ger en viss säkerhet (säger dom, jag har inte behövt testa). Jag har också använt banköverföring några gånger utan problem.

J

Jarn

Guest

Är det som en auktionssite , ungefär som Tradera ?
Man lägger alltså bud och inväntar sista dagen ?

Där finns flera alternativ.
Dels precis som du säger, att det är en auktion, men det finns också "Sofort Kaufen" dvs du köper direkt till det priset säljaren begär. Vanligt bland företag.

Sedan kan man också ibland ge ett prisförslag till dem som har "Sofort Kaufen".
En typ av prutning alltså och där man får se om säljaren accepterar priset.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen