• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förbereda inför vinterförvaring?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hur tömmer man vattenlåsen på bästa sätt? Blåser man alltså i kranarna? Pössl från 2012. Tack på förhand för tips!
Jag brukar slå lite spolarvätska i, så fryser det inte. Nu får jag säkert miljösynpunkt er på detta men vi sprider ju massor efter vägarna så det tar jag inte så hårt på.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Torrbollen gör mer skada än nytta så den ska du inte använda i husbilen. Metall rostar och fukten minskar inte.

Inte i våran bil. Den står i ett stort kallgarage och haft torrboll varje vinter och det har fungerat bra. Ställer den centralt mitt på golvet och tömmer den ofta minst varannan vecka dessutom luktar det fräscht. Jag tror att problem uppstår om man låter den salta vätskan i behållaren stå för länge.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Istället för att varje höst fråga samma fråga om tex torrboll i husbil så kan man med fördel läsa nån gammal tråd. Ett bra exempel är tråden Varning för torrboll, summan av den kardemumman kan väl sammanfattas som att i bästa fall är det bara onödigt att använda en sådan eller i värsta fall kan det förvärra tillståndet i husbilen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har skippat torrboll till förmån för en sorptionsavfuktare av mindre modell som vi ställer i duschkabinen med slang så kondensvatten rinner ut ur bilen genom gråvattentanken.

För att inte försöka avfukta "hela världen" tejpar vi alla ventilationsöppningar (ex. takluckor, kyl/frys).

Denna funkar riktigt bra även när det börjar kyla på lite.

Wood's WDD80 - en smidig avfuktare för kalla utrymmen! - Wood's

// Niklas
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi har skippat torrboll till förmån för en sorptionsavfuktare av mindre modell som vi ställer i duschkabinen med slang så kondensvatten rinner ut ur bilen genom gråvattentanken.

För att inte försöka avfukta "hela världen" tejpar vi alla ventilationsöppningar (ex. takluckor, kyl/frys).

Denna funkar riktigt bra även när det börjar kyla på lite.

Wood's WDD80 - en smidig avfuktare för kalla utrymmen! - Wood's

// Niklas
Precis en sån har vi också, funkar bra. Den inbyggda fläkten gör att luften cirkulerar också i bilen.
Slår endast på den på hösten eller när det är milt och fuktigt på vintern.
Ställer in fuktnivågränsen på 50 eller 60%, fläkten på "Medel"

Men en fråga @Avarage , är det inte risk att slangarna ner till gråvattentanken fryser?
(Själv tömmer jag behållaren vid behov)
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Har nu sista veckat tagit 5 råttor/möss i ett utrymme jag har haft vitlök i!
Kanske bättre med råttfällor? Ja vill slå ett slag för Biltemas, både de små och den stora. De är nog de bästa och effektivaste jag testat.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
De här använder jag ett vid varje hjul otroligt effektiva tog säkert 30st förra vintern.
Musfälla SuperCat grå, 2-pack | Granngården
Dom körde jag med tidigare! Var även då nöjd. De klickade tyvärr ofta och fixade inte lite större individer.
Testade även en Victor elektrisk råttfälla med WIFI. Den funkade kanon och jag klippte 3 st första dygnet.
Sen käkade en större råtta hål på fällan från fel håll och käkade upp betet.

66Victor® Electronic Rat Trap rått-/ musfälla6

Jag fick en ny men då jag under tiden köpt biltemafällorna ser jag inte nån anledning att göra mer :)
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
För att få bort vattnet ur kranarna och ledningarna gör jag följande:
  • Öppnar kranen för tömning av varmvattenberedaren. Vattnet rinner ut genom ett avtappningsrör ut under husbilen.
  • Tar en våtdammsugare och sätter sugröret på avtappningsröret från varmvattenberedaren under husbilen.
  • Öppnar vattenkranarna en i tagen vid diskbänken, tvättfatet på toaletten och duschkranen. Öppnar på kallvatten och vrider efter ett tag över till varmvatten. Det suger rätt bra i kranarna. Jag har på detta sätt fått ur flera liter vatten ur kranar och ledningar.
  • Efter att öppnat avtappningskranen till dricksvattentanken och dricksvattentanken är tömd gör jag på samma sätt. Jag sätter sugröret från våtdammsugaren på avtappningsröret under husbilen och suger bort vattenrester ur avtappningsröret och avtappningskranen.

Jan-Olov
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Har nu sista veckat tagit 5 råttor/möss i ett utrymme jag har haft vitlök i!
Kanske bättre med råttfällor? Ja vill slå ett slag för Biltemas, både de små och den stora. De är nog de bästa och effektivaste jag testat.
Intressant, tror Ni att vitlök kanske istället för att avskräcka, lockar möss el. råttor? Har någon annan observerat liknande? Jag undrar, då jag har aldrig placerat vitlök i husbilen men skulle göra det nu, efter att ha läst här om den avskräckande effekten.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Intressant, tror Ni att vitlök kanske istället för att avskräcka, lockar möss el. råttor? Har någon annan observerat liknande? Jag undrar, då jag har aldrig placerat vitlök i husbilen men skulle göra det nu, efter att ha läst här om den avskräckande effekten.
Ring Anticimex eller liknande företag och fråga om det funkar. I så fall använder dom säkert vitlök, enris, div elektroniska skrämmor etc. Tveksamt om du får positivt svar på dessa metoder. Slagfällor brukar däremot funka!
 
F

F.d. 58689

Guest
Slagfällor funkar ju bara om man har möjlighet att titta till och kan vittja dem med jämna mellanrum.
Alla husbilsägare har kanske inte den möjligheten, utan måste då försöka ta till något förebyggande istället.
 
Toppen