• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Hur får man upp grå vattentanken locket

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jag tog polygrip och försökte öppna men man skadar den ju bara. Diametern är ju typ 20 cm Man borde kunna haft någon oljefilter avdragare som passar.
Den är några år den har aldrig varit öppnat förmodligen Jag tänkte jag skulle högtryck tvätta lite grann i din

Senast ändrad:

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag vet inte hur locket ser ut, men gängor som kärvar lossar oftare med knackningar snarare än segdragning. Kan du knacka runt locket på något sätt utan att det fjädrar för mycket? Kanske kan du också förbereda med lite 5-56 eller liknande smörjolja som tränger in.

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Lägg en rem eller rep runt locket.
Ta sen en tång, typ polygrip, och knip ihop båda ändarna med tången.
Ta spjärn med tången mot remmen och vrid locket.

Lägger till en bild som kanske förtydligar. Men locket måste ju sticka upp lite

Bilagor

• IMG_0849.jpeg
    IMG_0849.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 38
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Värm locket ordentligt med en hårfön (absolut inte med någon värmepistol eller annat). Vrid sedan med hjälp av ett band typ det som föreslogs i #7, den typen av verktyg ger en kraft som ligger i den riktning du vill vrida. En polygrip eller annat klämverktyg ger oönskade krafter mot centrum av locket och dessa bidrar till att låsa fast det ytterligare.
Hälsningar
Peter

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kommer du åt.. att med en hammare och en lite större vanlig skruvmejsel..( eller liknande) att knacka i rätt riktning på kanten av locket...gå runt runt runt runt o knacka...men inte så hårt att du förstör... locket... jag tror också på värme...hårfön..men då behöver du ju elektricitet... kan du ta kokande vatten o några tyg-trasor indränkta i kokande vatten?
.....................
Och så ett skämt på slutet.... din bil är ju engelsk ..... De har sina egna mått o udda idéer.... tänk om locket är gängat åt andra hållet?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tror du ska prova detta... Eric Perssons väg Malmö... gå in snällt..o fråga om det finns nån som är stark, be snällt om lite hjälp! Det fixar dom på 2 sekunder!

Toppen