• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

*) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Hur får man loss duschstället i Dethleffs

Ingeville

HBK Intresserad
Kommun
Tranemo
Hej ser lite vattendroppar komma fram i duschkaret i vår husbil. Misstänker att duschblandaren läcker lite. Den sitter i hörnet och det sitter vita plastpluggar som man nog behöver lossa för att komma in bakom.
Hur lägger man in bilder?
Någon som kan som jag kan e-posta bilder?

Ingeville

HBK Intresserad
Kommun
Tranemo
Fortero 2010, tror mig ha sett många med den konstruktionen av duschar. Hur får man loss det? Vita pluggarna sitter som berget.

johnny.w

HBK Medlem
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
kolla under 3 kanten som håller duschblandaren ,jag har en lucka där som man kommer in i trångt som *** att få in näven å skruva .biltema har fått in en ny nyckel som kanske passar 86-0300

Defender130

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Jag fick problem på en tidigare bil, fast mycket värre dvs forsade ut vatten under duschkabinen när jag fyllde vattentanken.
Tog hjälp av en verkstad för fritidsfordon. Det visade sig att man var tvungen att skära loss den delen av duschkabinen för att komma åt blandarens baksida. Där var det en slang som släppt, för dålig tömning innan vintern som gjort att slangen släppt. Sen måste ju hela den sektionen ”siliconas” fast efteråt. Så jag lät firman som var van vid sådant jobb fixa detta.
Går säkert att göra själv om man bara är noggrann.

Ingeville

HBK Intresserad
Kommun
Tranemo
Tack för svar. Ingen lucka under, blir väl att borra bort pluggarna och sätta dit sådana som som sitter i fönsterkarmar, de ser lika dana ut.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Det kanske inte är samma typ av pluggar som jag hade i min bil, de var 8-10 mm i diameter och var intryckta för att täcka skruvar som höll plastpanelerna i duschen. Bilen var en Dethleffs Magic Edition -11.

Mvh / Roland

lasse q

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Du behöver inte borra bort pluggarna. Tryck in plastplopparna utanför mitten så kan du ta bort skyddet i mitten som täcker skruvarna. Sen kan du du komma åt slangarna bakom plasten. Lasse q

Ingeville

HBK Intresserad
Kommun
Tranemo
Tack, jag tog en skruv och vips lossnade pluggarna så jag kunde lossa skruven bakom och kolla. Det läckte lite så det får bli en åtgärd till våren.

Toppen