• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man locket till vattentanken tätt?

vikbolandet

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Hej alla husbilsvänner! Färskvattentanken läcker i locket(tanken som ligger inne under sätet!) och det finns inga packningar till densamma att köpa, har någon ett bra tips till mej för att få den tät,typ konserveringsring till forna tiders syltburkar kan det fungera eller eller tips emottages tacksamt./vikbolandet:confused:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: hur får man locket till vattentanken tätt?

Eller prova i en vvs affär.har du ngn bild på locket eller packningen?



Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: hur får man locket till vattentanken tätt?

Det fins rep-satser som du kan forma till din egen O-ring det brukar finnas på vanliga järn-affärer
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: hur får man locket till vattentanken tätt?

Hej.

Kan det lösas så enkelt att du köper en bit gummi i närmsta järnaffär och klipper till den så att den passar inne i locket och på så sätt tätar?

/Knausen
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: hur får man locket till vattentanken tätt?

Har provat den varianten på min gråvatten tank Knausen ... funka inte bra .. men jag kanske va för slarvig med saxen ... skaffade en ny o-ring inga stora pengar att köpa en .. MVH Ingalill & Leif
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: hur får man locket till vattentanken tätt?

Jag gick in på en firma som sålde industriförnödenheter och köpte en bit mjukt packningsmaterial ca 6 mm tjockt och skar därefter till en packning som passade till locket. Och se där tätt!
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: hur får man locket till vattentanken tätt?

Med hjälp av vulktape (självvulkaniserande tape) kan man tillverka
egna packningar i valfri storlek. Finns att köpa på bensinmackar.
 
Senast ändrad:

KentaTage

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29999
Medlemskap
2022
Hej alla husbilsvänner! Färskvattentanken läcker i locket(tanken som ligger inne under sätet!) och det finns inga packningar till densamma att köpa, har någon ett bra tips till mej för att få den tät,typ konserveringsring till forna tiders syltburkar kan det fungera eller eller tips emottages tacksamt./vikbolandet:confused:
Köp UNIPAK Gängtätning på tub. Det bästa att ha hemma till allt med vattenkopplingar.
När du gör rent vattenlås på toa och det läcker ,smörj runt gängorna och skruva fast. Har använt det i 30 år och det tätar och smörjer upp.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nej nej nej, kladda inte med det där runt locket till vattentanken, ni kommer ångra er!

Jag använder det till klämringskopplingar eller tillsammans med lin vid gängor.
 
Senast ändrad:

leffe e

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30763
Medlemskap
2023
Hej! leta upp ett markavloppsrör och pilla ut gummipackningen ex: Biltema eller vilket byggvaruhus som helst den sitter som en smäck
 
Toppen