• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur få kontakt med Ebay

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Vill kunna skicka ett mail till Ebay angående felköp och fel uppgifter från säljaren
Kan få en anmärkning om att jag inte har betalt. Vill kunna förklara hur det går till. Kontakta customer support säger Ebay men finns ingen info om hur man gör. Har köpt mycket på Ebay men nu vet jag inget om detta
Verkar helt omöjligt att få kontakt med dem.

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Hur få kontakt med Ebay

Antar att det är "Customer Support" hos säljaren du ska kontakta.

Ebay är ju bara en förmedlare!

(Du kontaktar väl inte Söderhamns-Kuriren om någon av deras annonsörer levererat fel?)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du betalt via PayPal, kontakta dem.

Ja fick tillbaka pengar för en utebliven leverans.
En leverans av ca 50 har missat genom åren.

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Har vid ett par tillfällen kontaktat Kundenservice som har hjälpt mig. Dels vid en kraftigt försenad leverans och vid ett tillfälle fick jag ingen kontakt med säljaren efter betalning. eBay var tacksamma och glada att man kunde hjälpa då man inte vill ha oseriösa säljare eller missnöjda kunder.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Affezell, Om du ställer pilen på "My Ebay" uppe i högra hörnet först.

Sedan klickar du på "Purchase history".

Sedan rullar du till den varan/köpet du inte är nöjd med.

Sedan klickar du på "Wiev order details" till höger, om du ännu inte fått varan, eller om ankomsten inte ännu är registrerad.
På sidan som då dyker upp klickar du på "Contact seller".

Om du fått varan och det är registrerat m.m. så står det "Contact seller" i stället för wiev order details redan vid purchase history.

När du klickat på "Contact seller" så öppnas ett nytt fönster och där har du fem alternativ att välja på. Bl. a. "I received an item that wasn't as described"

Det meddelande du skriver i fältet som dyker upp kan både säljaren och Ebay läsa. Vet inte tyvärr helt hur det går till på de fem olika varianterna, men du får meddelanden både från säljaren och från Ebay som även de talar om vad säljaren föreslår för åtgärd m.m.
När du till slut är nöjd så får du lämna ett slutmeddelande om du har blivit nöjd med uppgörelsen.

Säljaren får skrämselhicka så fort han har risken att få dålig "Feedback" från köparen på ett köp. Hans procentsats på nöjda kunder sjunker rätt snabbt från 100%, och Ebay är inte bara förmedlare av försäljare, utan de kastar ut dem om de missköter sig för mycket.

Som jag skrev så vet jag inte vad som händer i alla fem varianterna som går att välja på.
Jag skickade efter decaler från England som inte verkade komma.
Efter en anmälan om saknat gods, och flera meddelanden och ursäkter från säljaren och Ebay fick jag tala om att jag hellre ville ha nya varor än pengarna tillbaka. de kom då hem på express efter tre dagar, och jag kunde då meddela säljaren och Ebay att jag var nöjd så de kunde släcka problemet.
Jag kunde ju då inte annat än lämna god Feedback om säljaren med hans snabba lösning på problemet, som ändå troligen inte var hans fel.
Så både han och jag blev nöjda.

Som Knarrevik, ca. femtio köp från Ebay's säljare och detta var faktiskt enda missen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tack Jankro
Beskriver mitt problem:
Hittade ett avgassystem på Ebay till min bil. Bestämde mig för att köpa det men när jag skulle betala via Paypal så fick jsg till svar att det gick inte beroende på att säljarens uppgifter inte var kompletta. Försökte att betala flera gånger på kvällen men det gick inte. Tror det berodde på att frakten till Sverige inte var specad. Skickade ett meddelande till säljaren vad frakten skulle kosta och eftersom systemet var baserat på vilket chassienr bilen hade (säljaren fick det) så frågade jag också om det passade min bil. Skickade mail två gånger men utan svar. Jag köpte då istället ett system från en annan säljare på Ebay. Några dar efter fick jag svar från den säljare 1. Svarade då att jag köpt system från en annan. Senare kom ett mail från Ebay att jag skulle betala. Svarade då igen att jag hade köpt av en annan och sa till igen att ta bort ordern. Efter ytterligare en vecka fick hag samma påminnelse från Ebay att betala. Gav samma svar igen men inget hände. Om jag hade problem så skulle jag kontakta Customer Support. Det gick inte att hitta en länk till detta ?? Till slut fick jag mail från säljaren att ärendet var var cancelled. Igår fick jag mail från Ebay igen att ärendet var avslutat och att jag skulle få en röd anmärkning i min profil men har inte en chans att förklara till Ebay hur det ligger till utan får samma svar att kontakta Customer Support ?? Har över 50 köp på Ebay med positiva svar vill därför inte ha en röd bock eftersom jag anser att jag inte gjort något fel. Jag ville ju köpa systemet drån denna säljare men det gick ju inte att betala.
Lång historia dör ett litet problem. :):)

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Jag råkade ut för samma sak. Säljaren var tvungen att manuellt lägga till vad frakten skulle kosta. Men eftersom säljaren aldrig gjorde det och inte svarade på mail så fick jag tyvärr till slut en anmärkning för att jag ej betalt köpt vara. Trots att jag inte kunde betala även om jag försökte på alla vis.

Fick maila och förklara väldigt ingående så att de på eBay förstod vad som hade hänt (bör inte kunna ske enligt mig, en bugg). Efter mycket om och men så tog de bort min anmärkning.

Så maila och stå på dig så kommer det säkert att lösa sig!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jaha Affezell, det är ju lite annat än de fem "vanliga" alternativen.
Svårt att hitta.... Troligen med flit gjort så :rolleyes:.

Du måste hitta en sida som heter "Costomer Service".

Där ser du en 1'a i en grön ring, och en varukorg, en hand med kontokort och ett huvud. Där måste du först välja mellan. Buying-Selling-Account

Sedan vid första lilla gröna cirkeln, flera nya val.

Sedan en liten grön cirkel till med flera val.

Sedan dyker det upp olika blåa rader med alt. till självhjälp, men strunta i dem, för när du har kommit så här långt med din input så blir ringen längre ner på sidan med 2'an i, grön, "Contact options"

Och där till slut så står det i blått "Email us." (Detta alt. syns inte förrän du valt alt. vid de gröna cirklarna.)

Jag får nog skriva lycka till. Men sidan finns faktiskt. Stegen dit är.
Home - Customers service - Contact us

M.v.h. JANKRO.

Ps. min uppfattning är att det är enklast att strunta i säljare där det står kontakta för lev. alt. vid köp. De verkar inte så intresserade av att sälja till andra länder än deras förval, för då skulle nog bl.a. Sverige varit med från början. Troligen blir frakten hög också, för de saknar nog avtal med fraktfirmorna till de länder som blir "röda" på fraktkostnadsfliken.

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Det viktiga är att komma överens om frakten innan man trycker på "Buy now". Då är det bara att lägga på summan när man betalar och fraktkostnaden finns på pränt genom konversationen. Gjort över 200 köp på eBay :)

Peter :)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Det viktiga är att komma överens om frakten innan man trycker på "Buy now". Då är det bara att lägga på summan när man betalar och fraktkostnaden finns på pränt genom konversationen. Gjort över 200 köp på eBay :)

Peter :)

Det var ju det som problemet. Jag tryckte på "buy now".
Efter flera försök så kom jag inte längre. Ville ju inte hålla på att trycka om igen på den ikonen, var ju rädd att jag köpte ytterligare en artikel vid varje ny tryckning.
Får väl behålla min röda bock. Annars får jag väl börja handla på Alibaba.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vanligtvis funkar det inte att köpa något från annat land om säljaren inte specat att han säljer till exempelvis Sverige.

Oftast går det att göra affär ändå genom att först kontakta säljaren och fråga om denne kan tänka sig att skicka till Sverige och vad frakten i så fall kan bli.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Ok
På artikeln stod det EU men sen ser jag nu att det också står i rött kontakta säljaren. Det är väl jag som gjort fel ändå

Toppen