• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur få fler ställen att tömma gråvatten

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har konstaterat att det finns betydligt fler utslagsvaskar för latrin än vad det finns ställen att tömma gråvatten. Vad göra om man nu inte vill använda ett skogsdike? Jo, töm gråvattnet i utslagsvasken. Men den ligger ju ofta en bit bort och är dessutom på en högre nivå. Jag skaffade en 12V membranpump och satte ihop det som syns på bilden. Jag gjorde det för ett år sedan men nu är det testat "live" och fungerar bättre än jag trodde. Det tar ca 10 minuter att tömma ca 100 liter. Den grövre spiralslangen till höger går till gråvattenutloppet i bilen (38 mm) och den smalare är på 25 mm och ca 8 meter lång för att räcka från trottoarkanten till en utslagsvask. Jag använder en stor klämma för att hålla slangen i kanten på utslagsvasken.
Pump: https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/lanspumpar/viking-power-16-12v.html

MVH
Hans

DSC_0887.JPG
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer, det är alldeles för få markbrunnar, noterar även att där det anläggs nya så funkar de dåligt för oss, speciellt de små 50x50cm fyrkantiga,
då de får ett svetsat plattjärn tvärs på 4-tumshålet.
Jag har 4-tumsslang för tömning av svartvattentanken som då inte går ner i brunnshålet.
Har funderat på en maserator och "smalslang" för att kunna pumpa svartvattnet till utslagsvaskar som är vanligare, men det kräver för mycket ombyggnad känns det som.
I tyskland verkar nästan alla markbrunnar vara gjorda för min slang, så standarden finns, vet inte varför de modifieras i sverige.
 
F

F.d. 58689

Guest
Svartvattnet?!
Det var väl gråvattnet tråden handlar om?
Kan då förstå om det är ont om brunnar för gråvattentömning, om en del tömmer svartvatten med latrin i brunnar för gråvatten!!!!

PS: Missuppfattade kanske lite. Tänkte på de som tömmer i dagvattenbrunnar lite varstans. :msn_thumbdown:
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Svartvattnet?!
Det var väl gråvattnet tråden handlar om?
Kan då förstå om det är ont om brunnar för gråvattentömning, om en del tömmer svartvatten med latrin i brunnar för gråvatten!!!!

PS: Missuppfattade kanske lite. Tänkte på de som tömmer i dagvattenbrunnar lite varstans. :msn_thumbdown:

Dagvatten är det andra kommunala systemet, där får man inte tömma någonting, då det går rakt ut i närmsta vattendrag, inte ens tvätta bil,husbil,mc.

Vi tömmer oftast tankarna när vi passerar en camping, ringer först och kollar, ungefär hälften av campingarna tar en avgift på 30-50kr för tömning/fyllning.
 
Toppen