• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur få bort gamla takluckan

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Skall byta taklucka i min bil och undrar vilket som är bästa sätet att få bort den gamla luckan på. Den är ju ganska rejält klistrad i taket. Hjälper det något med värmepistol ? Finns det någon som har ett tips ?

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Hur få bort gamla takluckan

Har haft lös mina och tätat om. Jag förde in träkilar (försiktigt) Då släpper butylen. Fortsätt tills du kan (försiktigt) Dra lös luckramen men tänk på att det är plast som lätt går sönder. Det här vet du nog, lossa skruvarna från insidan. Du kan även sätta en tygbit under kilen.
Lycka till

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som Peter sier, en må først skru av rammen på undersiden - sitter som oftest med 4 skruer i hjørnene. Under er det ofte på større luker noen skruer som fester selve luken - ta løs disse og trykk luken rett opp ved å trykke på rammen på undersiden. Er den tettet med butyl så løsner den som oftest med dette, men om det er en som er tettet med silikon (standard for magic vent) så må en på taket med en kniv og gi et snitt i slilikonet langsmed taket før en kan løfte ut luken. Forsiktig bruk av trekiler kan gjøre jobben enklere.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Som Peter sier, en må først skru av rammen på undersiden - sitter som oftest med 4 skruer i hjørnene. Under er det ofte på større luker noen skruer som fester selve luken - ta løs disse og trykk luken rett opp ved å trykke på rammen på undersiden. Er den tettet med butyl så løsner den som oftest med dette, men om det er en som er tettet med silikon (standard for magic vent) så må en på taket med en kniv og gi et snitt i slilikonet langsmed taket før en kan løfte ut luken. Forsiktig bruk av trekiler kan gjøre jobben enklere.

Sitter som berget, tror du att det hjälper med att värma lite med värmepistol ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Nästa problem.
Hur få bort :confused:butyltätningen:confused: som är svart av alla färger och sitter som en kletig massa och bara man kommer när den så blir man svart om händerna, men den måste ju bort på något sätt.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag var och bytte gasoltub på husvagnsfirman. Där rengjorde de en taklucka. Han körde med en borrmaskin och en liten spetsig rundstav som borr. Han vinklade borrmaskinen så att butylen fastnade på rundstaven, Själv använde jag tummen till att rulla bort butylen. På takplåten skar jag bort så mycket som gick (akta plåten) Sedan rengjorde jag med lacknafta (mycket gnuggande)
Ha det

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag tog bort en taklucka idag.

Mitt tips är att byta när det är soligt och varmt så betylen mjuknat, skär runt luckan med en brytbladskniv, skrapa försiktigt bort det MESTA av butylen och tvätta bort resterande med Aceton. "Tid för detta max 30 min"

Själv la jag ner en massa onödig tid på att få bort butylmassan, jag skulle använt Aceton MYCKET tidigare, det löste upp butylmassan jättelätt.

F

F.d. 58882

Guest

Jag skall byta ut 2 luckor på nyförvärvet. De gamla är hårt åtgångna av väder & vind så jag byter dom mot 2 THULE Omnivent, transparanta luckor. Min fråga är om det är nödvändigt att ta bort all butyl från taket om den känns färsk & sitter såpass fast att man måste använda kemikalier för att avlägsna denna?

Bennie

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Blir alltid bättre att ta bort all gammal butyl. Då vet du att det är rent och fint för den nya butylen. Även om den är mjuk så har den en åldersgräns. Rengör noggrant så vet du att det håller några år. För det är inte så kul att göra om det, för då behöver du inte bara ta bort den gamla butylen från taket utan även från den gamla (den nya) takluckan vilket är mycket värre.
Ha det

F

F.d. 58882

Guest

Peter
Klart du har rätt:), det var mitt "lata jag" som hade "tänkt till". Tackar för att du fick mig på rätt kurs igen:D.

Bennie

F

F.d. 29954

Guest

Aceton är ett måste för en man som gillar bra vidhäftning. Svårt att köpa nuförtiden då få sysslar med kemikalier mot konsumenter. Tidigare kunde man få sin 5 liters dunk påfylld i någon plastfirm för en spotstyver, men idag har miljöpellarna tagit över det mesta och resten har migrerat till baltikum. Vet någon var man kan köpa aceton?
Man skall vara lite uppmärksam när man jobbar med den då den fräter bort lack och smälter plaster. Men rent blir det och absolut fettfritt...

Toppen