• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur exakt är en GPS (app) ?

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Jag har jämfört 4 olika tränings-appar, 3 av de på en iPhone 5s och en på iPhone 4s, parallellt med en Garmin frilufts-gp.
Mätningarna är gjorde exakt samtidigt och är summan av fyra skogspromenader.

Mest förvånande är att de tre apparna i iPhone 5s visar så olika avstånd!

GPS exakthet_2.JPG

Liknande test gjorde jag vid ett tillfälle, där jag körde 185 km enligt bilens trippmätare och jämför med en bil-gps, samt 3 appar i iPhone 5s.
Här blir skillnaderna (procentuellt sätt) betydligt mindre.

GPS exakthet_1.JPG

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025
Sv: Hur exakt är en GPS (app) ?

WAAS erbjuder signaler med en noggrannhet av tre meter för kompatibla mottagare. I praktiken måste man dock i många sammanhang räkna med en betydligt sämre noggrannhet, bland annat för att kartorna kan ha rätt stora fel.
Och i längd är det ofta ett fel på 0,5% -1,5% på uppmätt sträcka!
Sen är det ju skillnad i apparnas kvallitet och beräkningarmodeller!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nyare telefoner/plattor använder GLONASS och GPS samtidigt vilket innebär en precision av 2.37-4.65 meter. Ryska GLONASS beräknas ha en precision av 0.6 meter eller bättre år 2020.

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Positionering med GPS bygger på avståndsmätning från ett antal satelliter. Teoretiskt krävs två signaler för att få en tvådimentionell position, och tre signaler för en tredimentionell position. I praktiken får man alltid kontakt med minst fyra GPS-satelliter oavsett var på jorden man befinner sig. Ofta har man tillgång till 7-10 satelliter och GPS-mottagaren kan då utnyttja de bästa signalerna, dvs de med störst vinkel mellan varandra.
Förutom kartan och utrustningens noggrannhet, är det många faktorer som påverkar mätresultatet. Inte bara vilka system utrustnigen använder.
I ett svensk- och finskutvecklat system kallat Differentiell GPS, eller D-GPS, används markstationer som ger en noggrannhet på 0,5-2 meter. De billigare GPS-mottagarna brukar dock inte ha stöd för D-GPS.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Bild1 beror på hur ofta positionerna lagras. Avståndet är den sammalagda längden på linjerna. Därför varierar längden.
Bild 2 nogranhet på positionerna
Naturligtvis är det en kombination av dom.
Om man lagrar värden tätt så får felvisning av gps-en större betydelse på avikelse.
Om man lagrar mer sällan blir det merr genvägar genom skogen.
Lagom är bäst?

sampelfrekvens.jpg

Bilagor

• precition.jpg
    precition.jpg
    22,7 KB · Visningar: 1

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

-geva-: Jag har jämfört 4 olika tränings-appar, 3 av de på en iPhone 5s och en på iPhone 4s, parallellt med en Garmin frilufts-gp. Liknande test gjorde jag vid ett tillfälle, där jag körde 185 km...

185 km/h, imponerande! Jag testade min Garmin Colorado 300 i 90 km/h och den visade rätt hastighet. Ska testa RunKeeper på iPhone 4 och 5 så småningåm + mini plattan med IGO snart. Tack för info -geva- : )

F

F.d. 55451

Guest

Tack Arne B. för #5
Äntligen någon i HBK som inte döljer sanningen.
Okunnighet eller inte.
Den gamla groll kan förhoppningsvis glömmas - jag är inte den enda som föredrar sanningen snarare än lättköpt säljargument.

Återigen, tack Arne B.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/479474

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

WAAS erbjuder signaler med en noggrannhet av tre meter för kompatibla mottagare. I praktiken måste man dock i många sammanhang räkna med en betydligt sämre noggrannhet, bland annat för att kartorna kan ha rätt stora fel.
Och i längd är det ofta ett fel på 0,5% -1,5% på uppmätt sträcka!

WAAS fungerar endast i Nordamerika, i Europa måste enheten vara kompatibel med Egnos för att få bättre värden. (Egnos är Europas motsvarighet till WAAS).

Mobil-GPS:er ser jag mest som ett komplement, de fungerar hyfsat och är många gånger tillräckliga men när det gäller precision lämnar de en hel del kvar att önska, detta är ingen prioriterad funktion hos mobiltillverkarna.

GPS-systemet är nu ganska gammalt och har inte tillräcklig precision i tidsmätningen för att ge mycket exakta värden (för den som har behov av det)

När det Europeiska Galileo-systemet tas i bruk (testkörningar är igång) kommer vi nog att få se en dramatiskt förbättrad precision då de lyckats att föbättra tidmätningen ganska ordentligt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

GPS-systemet är nu ganska gammalt och har inte tillräcklig precision i tidsmätningen för att ge mycket exakta värden (för den som har behov av det)

Det är just därför som nyare telefoner/plattor utrustats med GLONASS som förbättrar precisionen avsevärt.

GLONASS saknas på flertalet fasta navigatorer (Garmin, Tomtom m.fl.)

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Det är rätt!
Använder sedan bilens trippmätare som referens mot mobila Gps, kan också mätavvikelser förekomma när man mäter ”sträcka” som det här var frågan om! De prov som gjort visar att bilars trippmätare, som har kontrollerats, låg rätt inom ±1Vägmätaren, precis som hastighetsmätaren, är de dock beroende av hjul- och däckdimension och kan därför få en felvisning vid exempelvis användning av vinterdäck osv.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Samma
graf2.jpg
Dett finns:
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Vill inte såra någon. Stastistik är ibland för att visa till sin egen fördel.
Egentligen visar gps-erna inte så himla stor skillnad.

Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

... klipp...

Så måste det ju vara, eftersom olika appar ger olika resultat i samma telefon!
Inget som stör mig, men fanatiska träningsmänniskor bör välja den app som visar längsta sträcka :wink:

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

-geva-: Jag har jämfört 4 olika tränings-appar, 3 av de på en iPhone 5s och en på iPhone 4s, parallellt med en Garmin frilufts-gp. Liknande test gjorde jag vid ett tillfälle, där jag körde 185 km...

185 km/h, imponerande! Jag testade min Garmin Colorado 300 i 90 km/h och den visade rätt hastighet. Ska testa RunKeeper på iPhone 4 och 5 så småningåm + mini plattan med IGO snart. Tack för info -geva- : )

Tror inte jag skrev "km/h" utan endast "km", dvs en sträcka :)

Dock har jag vid tidigare tillfällen på hojen mätt farter över 280 på gps och då km/t :D

F

F.d. 53392

Guest

Det här med träning/GPS-appar testade Plus för ett par år sen:

SVT.se

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Kollade min Garmin 60 gps på en av vägverkets teststräckor. Dessa är 1000m och finns utspridda över landet men är svåra att upptäcka då dess skyltar är mycket små. Resultatet blev att gps'en stämde på decimetern men det är väl rimligt att anta att jag kunde mäta upp till 0,5m fel.

Toppen