• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Hur drar man åt 421 - 510 nm utan momentnyckel?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Upptäckte vid byte till sommardäck att drivknutsbälgen "läcker" fett. Verkar som om bälgen släppt inne i "hjulnavet" så
att det är smetigt där. Hoppas ni förstår hur jag menar. Kollade åtdragningsmoment i reparationshandbok, 421 - 510 nm.
Har inte någon momentnyckel som klarar det. Så hur gör man för att få till någorlunda rätt moment då?
Känns som man kan dra allt man orkar plus lite till, men att ställa sig på ett skaft och hoppa känns inte riktigt rätt.
Så jag hoppas någon kan detta, för jag vet inte hur jag ska göra.
 
Lösning
Det är så jag vill att det skall bli, hållbart. Kör ca 1200 mil per år med min buss, så det är bra om det blir rätt. Åker hela året och tycker det är perfekt med en buss som klarar kyla, och som jag inte behöver vara jätte rädd om. Får gå i slask och salt. Den dagen det blir för dyrt eller för mycket jobb att fixa till den, blir en sorgens dag.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Upptäckte vid byte till sommardäck att drivknutsbälgen "läcker" fett. Verkar som om bälgen släppt inne i "hjulnavet" så
att det är smetigt där. Hoppas ni förstår hur jag menar. Kollade åtdragningsmoment i reparationshandbok, 421 - 510 nm.
Har inte någon momentnyckel som klarar det. Så hur gör man för att få till någorlunda rätt moment då?
Känns som man kan dra allt man orkar plus lite till, men att ställa sig på ett skaft och hoppa känns inte riktigt rätt.
Så jag hoppas någon kan detta, för jag vet inte hur jag ska göra.
Det var ett väldigt högt värde. Är du säker på att det stod Nm och inte dANm i handboken?

Edit: Sorry, jag både läste och tänkte fel...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Upptäckte vid byte till sommardäck att drivknutsbälgen "läcker" fett. Verkar som om bälgen släppt inne i "hjulnavet" så
att det är smetigt där. Hoppas ni förstår hur jag menar. Kollade åtdragningsmoment i reparationshandbok, 421 - 510 nm.
Har inte någon momentnyckel som klarar det. Så hur gör man för att få till någorlunda rätt moment då?
Känns som man kan dra allt man orkar plus lite till, men att ställa sig på ett skaft och hoppa känns inte riktigt rätt.
Så jag hoppas någon kan detta, för jag vet inte hur jag ska göra.

Det var ett väldigt högt värde. Är du säker på att det stod Nm och inte dANm i handboken?

Det stämmer på bilar med Maxi-chassie.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det står 421 - 510 nm (43-52 kpm).
Tack för tips jag fått, ska försöka använda dessa när jag ger mig på byte av bälgen. Har beställt ny låsmutter till axeln, står att man skall byta den vid
montering av drivaxeln. Så blir att ge mig på detta förhoppningsvis till helgen, men det kommer från Tyskland så man vet aldrig.
Har 3/4 hylsor och ett skaft jag kan förlänga lite till en meter, så jag hoppas det skall gå bra. Kan kanske låna ett ledhandtag som är en meter, här i byn. Sedan kommer det svåra med att få till 50 kg, men får väl bli lite "känsla".
Får hoppas vädergudarna är med mig då jag inte har garage att hålla till i, men borde gå att fixa på några timmar. Tur att det går mot varmare väder.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kan inte vara så "finkänsligt" med en så stor skillnad i moment, ett knep är att sätta tillbaks den gamla muttern och dra tills du kommer till den gamla inknackningen, lycka till.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tänker använda en ny mutter då momentet är så högt och de rekommenderar byte av mutter vid montering. Annars ett bra tips med att dra till samma ställe. Verkar bli regn i mina trakter till helgen, så kanske får avvakta lite.
Nuförtiden har jag bara min buss som enda fordon, har fungerat bra men vid fel på något så blir man ju stående.
Den är ju trettioett år, så klart att det händer saker.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag markerade mutter och nav innan så att jag såg till att inte dra för hårt vid hopsättningen.
Jag tog en 100cm lång dragskaft och stod mitten på det.
Jag väger inte 50Kg. :)
Sedan tryckte jag in drivknuten så långt jag kunde.
Sedan drog jag bort damasken och torkade bort det mesta fettet
och fyllde på nytt.
Satte tillbaka damasken och satte dit ny klamma
med jobbets specialverktyg som precis fick plats.
Det håller fortfarande efter 5år på C25:n -90.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det är så jag vill att det skall bli, hållbart. Kör ca 1200 mil per år med min buss, så det är bra om det blir rätt. Åker hela året och tycker det är perfekt med en buss som klarar kyla, och som jag inte behöver vara jätte rädd om. Får gå i slask och salt. Den dagen det blir för dyrt eller för mycket jobb att fixa till den, blir en sorgens dag.
 
Lösning

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det kan vara lite rackligt att få bort muttern eftersom den sitter, eller kan sitta ut.. bara h......
Den är troligen låst på två ställen. Det kan vara idé att lossa hjulet ta bort kåpan och knacka bort låsningarna. Sedan sätta tillbaka hjulet ställa ner bilen på backen igen, kanske t.o.m. att någon trampar på bromsen innan man tar iiiii.
Det är vanlig högergänga på båda sidorna.
Men det man skall tänka på när man sätter dit en ny klammer runt storänden är att låsningen måste vara låg för det är inte mycket utrymme där den snurrar, och tråkigt att märka när allt sitter samman igen.....

Platta till låsningen vilken sorts klammer som än används....
PICT0187.JPG


För det är lite utrymme.
PICT0229.JPG


Om man pillar med den lilla delen av damasken så skall det finnas en plastremsa där under som inte räcker riktigt helt runt axeln, för damasken måste kunna andas lite därigenom så den inte skrynklar till sig av vakuum och går sönder i förtid.
PICT0183.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, JANCRO som vanligt när du ger tips är det guld värt. Tackar för både tidigare hjälp och din hjälp nu.
De tips om åtdragning av muttern med hävarm och femtio kilo, plus dina tips ska nog göra så att det blir bra.
Tack alla, för era svar och tips.
 
Toppen