• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur demonteras dörrsidan?

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Är i färd med att byta bodelsdörrens yttre handtag som har sex stycken fästpunkter, där de översta fyra motsvarar de skruvar som innerdelen är fäst med. Dessa fyra är inga problem att nå men däremot för att få åtkomst till de två nedersta så behöver man demontera dörrsidan som ett gjutet i ett helt stycke.

Runt karmen får jag ingen indikation om hur den skulle kunna komma lös. Kan det vara så att man på något sätt måste liksom bända plasten? Känns inte så bra att börja utan att vara säker på hur man gör.

Är det någon som har gjort detta och kan dela med sig hur man gör?

Bilen är en Hymer.

IMG_20200201_125446.jpg

IMG_20200201_125508.jpg

IMG_20200201_125521.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej! Är dom inte skruvade från utsidan då "bakom" handtagen/handtaget?
Som jag ser det nu med förstorad bild på insidan på dörren så måste det ju gå att ta bort den inre delen på dörren annars kan man ju inte laga "gardinen" i fönstret heller.
Gjuten borde den inte vara men skruvad eller fastsatt med gummilisten eller dylikt.
Du får nog snart svar av någon som har en likadan bil. Du är nog inte den ände som har fått problem med yttre handtaget. Det finns flera trådar på detta på olika HB.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Handtaget blev bytt på firma men jag frågade efteråt hur man demonterar insidan och enligt dem så bänder man loss hela dörrens insida som är en tunn mjuk plast. Med det når man övriga skruvar som fäster det yttre handtaget.
 
Toppen