• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur betala.

F

F.d. 11346

Guest
Ni som har betalat medlemsavgift,måste man gå till ett bankkontor.Jag har försökt att betala men med mina internetkonton kan jag inte använda till skicka pengar utomlands då jag bara får tillgång till OCR-nr. IBAN-nr används ju till att skicka pengar utomlands. så är det inte lite krångligt??

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hur betala.

Jag registrerade betalningen via Internetbanken som en vanlig Bankgirobetalning och angav i meddelande till mottagaren mitt medlemsnummer.
Inte krångligt alls, bara som en vanlig betalning där OCR-nr saknas.

Senast ändrad:
F

F.d. 11346

Guest

Ja,jag sitter ju inte i sjön,för min del brådskar det inte,men efter ett antal försök där min bank kräver OCR-nr och jag har ett IBAN-nr som jag inte kan använda har jag väl hamnat i ett moment22. Varför ska pengarna skickas utomlands för ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Sätt in beloppet på vårt Bankgiro kto: 5262-9615 glöm inte att skriva ditt inloggningsnamn på talongen. Välkommen!

F

F.d. 11346

Guest

Men då vore väl OCR att föredra ...........

Iban (International Bank Account Number) är en internationell metod att ange bankkontonummer. Numret används bara vid utlandsbetalningar, inte på inhemska betalningar.

Från och med 1 januari 2007 är det obligatoriskt med Iban-nummer på alla gränsöverskridande betalningar i euro mellan länderna inom EU och EES-staterna Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Från och med 1 januari 2007 accepteras inte EU-betalningar som saknar Iban-nummer.

Hur fungerar Iban?
Iban-numret säkerställer att kontouppgiften är korrekt angiven vid utlandsbetalningar. Bic-koden (swiftadressen) som anges tillsammans med iban-numret, säkerställer att betalningen går till rätt bank. Om du tar emot pengar från utlandet är det därför mycket viktigt att du meddelar dina motparter ditt Iban-nummer och Bic-kod (swiftadress). Bic-koden för SEB är ESSESESS. Skickar du pengar till utlandet behöver du på samma sätt ta reda på betalningsmottagarens Iban-nummer och Bic-kod.

Svenska Iban-nummer består av 24 tecken.

I pappersformat ser det ut så här (skrivs på till exempel fakturor):
SEyy 5000 0000 0xxx xxxx xxxx
Där yy är de kontrollsiffror som räknas fram för respektive kontonummer.

I elektroniskt format (anges vid betalning i datasystem):
SEyy500000000xxxxxxxxxxx

Här kan du räkna ut och kontrollera ditt Iban-nummer

EU-förordningen för utlandsbetalningar inom EU föreskriver att en sådan betalning ska ha samma pris som en motsvarande nationell betalning. En förutsättning för detta pris är att Iban och Bic anges.
Supporttelefon: 0771-24 11 11 (privat), 0771-62 53 53 (företag)

F

F.d. 11346

Guest

Ja nu var det klart,jag gjorde fel men det var detta j-a nummer:confused: som förvillade mig. Mem nu sitter degen på plats iallafall.:wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

IBAN er der for oss som ikke bor i Sverige, men vil være medlemmer i klubben.:mcride::music-icon::wideeyed:

Toppen