• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur betala smartast i Tyskland?

F

F.d. 5110

Guest
Alltså inte en öl eller två... eller annat som hör till livets nödtorft.

Nej jag menar - hur betalar man ett husbilsköp därnere på billigaste sätt?

Man åker väl inte gärna ner med 30 000 Euro på fickan?

Bankerna vill ju ha ut avgifter för allting idag... hur minimerar man alla kringkostnader kring valutahanteringen vid husbilsköpet?

Mvh
Lasse (HBK-87)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur betala smartast i Tyskland?

En får fatt på mottakers IBAN og BICC koder og overfører med sin nettbank:) de avgifter som da påløper er mindre enn om du skulle ta ut EURO i banken. Eneste problemet er at overføringen normalt tar et par dager.

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Om du har tänkt dig att betala kontant, utan att ha alla slantarna i fickan så kan du öppna ett ICA+ bankkonto sätta in dina pengar där samt betala med ditt kort på plats, dessutom får du då 0,5% bonus på köpet. kostar bilen 30000 euro så har du 150 euro i bonus.
ICA+ banken tar inte ut några avgifter när du handlar i euro land.
MVH
Kastanj.

Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest

Det där med ICA+ verkar ju bra, ska kolla det.

Men sen undrar man ju - får bilfirman betala avgift på beloppet?
Läste om någon som bilfirman ville ha mer betalt av för att han använde kortet att betala sin bil med, visserligen var det i Sverige, kanske det är lika överallt.

Mvh
Lasse

F

F.d. 673

Guest

Tänker man betala med kort, kolla då att det inte ligger en spärr som inte tillåter hur stora betalningar som helst. Vissa banker/kort har det så, men det är då bara att säga till att den spärren ska lyftas för denna stora betalning.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag har köpt ett antal husbilar i Tyskland och inget företag jag handlat av har accepterat betalning med kontokort. För min del så har jag via telefonbanken överfört pengar när jag varit på plats. Vid en sådan överföring så får man bästa kursen och det är en liten kostnad för tjänsten. Överföringen från svenska banken till mottagande bank i Tyskland går i princip direkt. Problemet är att den Tyska banken ligger på pengarna någon dag innan dessa kommer på företagets konto. Man skall ha mottagande banks IBAN och Swift nummer .

Alternativet är att åka med pengarna i fickan, inte så roligt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi betalade med en internationell postväxel. Det blev dock lite krångel innan säljaren fattade vad det var och ringde sin bank och fick klartecken.

Toppen