• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur betala husbil vid import?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hur betala husbil vid import?

Så kallad nollvaluta/validering används av företag som gör betalningar utomlands, kursen är flytande och sätts samma dag (same day value) när affären genomförs. Det hela ta mellan 30-60 minuter.

Det finns ingen beloppsbegränsning. Det enda är att du måste redovisa vad du ska använda pengarna till om summan överstiger 150 000 kr.

Detta går att genomföra med alla "erkända/riktiga" banker i Europa.

Är det inte den som även kallas "Avista kurs" ?

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur betala husbil vid import?

Dessa problem är ett intet jämfört med vad som väntar den dag ni vill exportera en husbil!

För två år sedan skulle jag sälja min fyrhjulsdrivna plåtis. Sådana är mer efterfrågade på de tyska, österrikiska och schweiziska marknaderna och jag fick raskt napp från flera seriösa spekulanter. Men jag vill inte sälja en begagnad bil till någon som inte tittat ordentligt på bilen och en köpare måste efter skrivet kontrakt antingen vänta här i Sverige en vecka på exporthandlingar och tillfälliga skyltar från Transportstyrelsen eller alternativt flyga upp från sitt hemland ytterligare en gång.

Jag lade raskt ner detta projekt och sålde med förlust till en spekulant på hemmaplan.

aake
 
F

F.d. 15658

Guest
Sv: Hur betala husbil vid import?

Min bank (Skandiabanken) opplyser at jeg gjerne kan bruke Visa-kort for betaling (på kanskje kr 350 000) til husbilsforhandleren i Tyskland.
Noen meninger om dette?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur betala husbil vid import?

Dessa problem är ett intet jämfört med vad som väntar den dag ni vill exportera en husbil!

För två år sedan skulle jag sälja min fyrhjulsdrivna plåtis. Sådana är mer efterfrågade på de tyska, österrikiska och schweiziska marknaderna och jag fick raskt napp från flera seriösa spekulanter. Men jag vill inte sälja en begagnad bil till någon som inte tittat ordentligt på bilen och en köpare måste efter skrivet kontrakt antingen vänta här i Sverige en vecka på exporthandlingar och tillfälliga skyltar från Transportstyrelsen eller alternativt flyga upp från sitt hemland ytterligare en gång.

Jag lade raskt ner detta projekt och sålde med förlust till en spekulant på hemmaplan.

aake
Vi lämnade vår i byte i Tyskland när vi köpte ny, inga problem alls.
Som Aake säger är det nog krångligare vid ren försäljning till privatperson i Tyskland.
 
F

F.d. 28106

Guest
Sv: Hur betala husbil vid import?

Min bank (Skandiabanken) opplyser at jeg gjerne kan bruke Visa-kort for betaling (på kanskje kr 350 000) til husbilsforhandleren i Tyskland.
Noen meninger om dette?
Upp till handlaren som troligtvis är ointresserad av att påföras Visas avgifter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur betala husbil vid import?

Vanlig markedføring fra banker mot butikker i Tyskland selger inn kortbetaling med EC-karta, andre kort må butikken bestille støtte for og betale mye ekstra også med transaksjonsavgift.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur betala husbil vid import?

Detta lärde vi oss i veckan!

Vi gör nybil-beställning, en "plåtis" (med massor av tillval) vilket fungerar så att man gör:
1) IBAN* överföring 60% av köpeskillingen vid husbilbeställning (order)
2) IBAN överföring 20% när bilfabriken har levererat bilen till husbil-byggaren
3) IBAN överföring 20% när vi hämtar bilen hos husbil-byggföretaget

SEK omvandlas till Euro samma dag som man gör IBAN överföring enligt dagens Avista* kurs hos din bank. Har kollat med banken, det är inga problem med överföring, det går snabbt & är pålitligt. Bör ske innan ett visst klockslag på dagen.

* IBAN = International Bank Account Number
(alla med eget bankkonto har egentligen ett eget IBAN nr. Den består av: Landkod, Kontrollsiffror, Bankkod och ditt kontonummer)

* Avista (latin 'vid uppvisandet') är den kurs som gäller just då du gör en överföring. Den varierar hela tiden från dag till dag.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur betala husbil vid import?

Hej,
Jag skulle begära bankgaranti på dom första 60% av handlarens bank.

Vid en specialbeställning av detta slag så får man nog enligt min erfarenhet som köpare nöja sig med en "Sicherungsübereignung" (Sicherungsübereignung KFZ vor Fertigungsbeginn/Anzahlungsrechnung). Lite väl hög handpenning kanske och det är inte rimligt att betala så mycket innan byggaren köpt in basfordonet. En Sicherungsübereignung innebär då att du som köpare blir ägare till detta basfordon om byggaren exempelvis går i konkurs innan bygget är klart.

Får du en bankgaranti är det bra, men denna skyddar vad jag förstår inte byggaren/säljaren och om jag vore byggare skulle jag inte vilja leva med sådan osäkerhet. Därav rimligen krav på dessa stora förskottsbetalningar?

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15658

Guest
Sv: Hur betala husbil vid import?

Det viste seg å være flere måneders ventetid på spesialbestilling fra fabrikken (på en Kastenvagen - Plåtbil(?)). Derfor drar jeg til Tyskland for å se på det som er klart for salg. Da må altså alt betales hurtig.
Siden Visa-kort gir høye omkostninger: Bør jeg da opprette en tysk bankkonto med EC/Maestro-Karte?
Og prøve å få overført pengene fra Skandiabanken til den tyske banken på en effektiv måte?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur betala husbil vid import?

Vid en specialbeställning av detta slag så får man nog enligt min erfarenhet som köpare nöja sig med ...
aake

Tack för info aake, jag tyckte också att det var lite högt. men det är en liten firma (vad jag förstår) med ca 60 byggen/år och det är klart även en risk för dom själva om en kund skulle "kursa". Firman har funnits sen 70-talet och gör fantastiskt fint & skräddarsytt arbete.
 

Lars Granqvist

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4809
Medlemskap
2025
Sv: Hur betala husbil vid import?

Hej,
Det är upp till var och en att bedöma risker.
Men inte skulle jag nöja mig att betala 60% i förskott utan garanti på betalt
belopp.
Om inte säljaren kan ta denna kostnad på ca1% skulle nog jag
fundera på detta.

Lars
 
F

F.d. 28106

Guest
Sv: Hur betala husbil vid import?

Hej,
Det är upp till var och en att bedöma risker.
Men inte skulle jag nöja mig att betala 60% i förskott utan garanti på betalt
belopp.
Om inte säljaren kan ta denna kostnad på ca1% skulle nog jag
fundera på detta.

Lars

Då kanske du, om din vill ha-faktor är tillräckligt hög och du har funderat färdigt, också kan tänka dig att själv lägga den procenten som ett påslag på priset, dvs det antal ental i tusenlappar det lär handla om.

Om det nu är bara är 1% i avgift som gäller för att uppnå optimal trygghet med ett utfärdande av en bankgaranti...
 

Lars Granqvist

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4809
Medlemskap
2025
Sv: Hur betala husbil vid import?

Till PerR.
Mitt inlägg handlade inte om vill ha-faktor det var mer en varning till
många köpare som betalar tusentals kr utan säkerhet när det beställs
en ny bil

Lars
 
Toppen