• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur betala husbil vid import?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Hur betalar ni när ni köper/köpt HB från Tyskland?
Fick reda på idag av min bank att nya regler för överföringar av pengar gäller.
Begränsat till 150 000:- per dag, kan även vara per vecka, beroende på vilken bank man anlitar. Gäller tydligen i Sverige också.

Hur gör man då om man tänker sig runt 50 000€ för en begagnad bil?
Utlands/EU överföring är möjligt om banken får ett dokument på vad som ska handlas!
Det förutsäger att man betalar bilen hemma innan man åker ner då det tar 3-5 dagar att få in pengarna på säljarens konto. Åka ner och titta först eller köpa bilen osedd!

Ännu krångligare blir det om man har flera alternativ att välja på.

Mvh Tuzzan/Göran S.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Hur betala husbil vid import?

Bara att be banken höja gränsen :)
Jag fick välja själv maxbeloppet från mitt konto. Be att få prata med någon kunnig på banken. Kan väl tillägga att banken var mycket mer tillmötesgående när det satt närmare 400.000 på kontot än vad de brukar vara annars ;)
Jag hade turen att få en mycket hjälsam dam som hjälpte mig att öppna ett checkkonto i euro (detta var i Juli eller augusti 2012 då euron var mycket billig så jag passade på att köpa i förväg). Använder enbart banken för räkningar, lån har jag på annan bank.
Vi betalade husbilen i förväg osedd, en så kallad halvårsbil.
Jag satt hemma och gjorde överföringen när det blev aktuellt med betalning.

Peter :)

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi har också ett valutakonto (i Swedbank) och fyller på detta i lämplig tid före köp. Mot en liten avgift (omkring 100 SEK om jag minns rätt) så går det göra överföringen snabbt, till nästa bankdag. Inget skäl att betala i förväg alltså. Åtminståne jag vill kunna se och provköra före köp.

Vid näst sista köpet flög jag till Münster och backade ur hos den första säljaren, ett företag, och åkte sedan tåg till en privatsäljare söder om Berlin med vilken jag kom överens. Tyvärr hade det då hunnit bli fre em, men affären ordnade sig genom att jag fick bo i husbilen på säljarens gård (och undfägnades med mat) till dess pengarna kom på må morgon.

Vid köpet av den senaste bilen hösten -12 såg jag till att flyga ner (till Hanover) mitt i veckan och då räckte det med en övernattning; pengarna flöt in på säljarens konto nästa morgon och vi hann utan problem med all administration på morgonen.

aake

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Jag har också köpt en bil i Tyskland tidigare utan problem.
Det nya, enligt banken, är att man inte får föra över mer än 150 000:-/dag
och max 300 000:- på en 7-dagars period.
Började visst gälla från Mars månad i år!
Det absolut smidigaste borde vara att göra en överföring på plats, ev på deras bank med kort eller dator.
Det fungerar då inte som i vårt ex ca 50 000€

Det vore intressant att höra vad era banker har att säga om detta, slå gärna en signal och fråga dom.

J

Jarn

Guest

Hej Göran, som jag sa igår så gjorde jag en provöverföring på Swedbank igår, det var 50.000€ som funkade utan problem.

Däremot var det nya regler på Handelsbanken, så där gick det inte att själv göra överföringen på så stort belopp, vilket är nytt.
Jag ringde idag Handelsbanken och frågade hur jag skulle göra om jag då gjorde som du planerar.
Det var inga problem sa de, kom in till banken innan du åker och skriv på nödvändiga papper. När du sedan är i Tyskland ringer du banken och meddelar belopp, företagsnamn och IBAN / Swift nummer, så gör de överföringen direkt.
Är då framme samma dag eller senast morgonen därpå.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Hjälper just till med ett husköp i Spanien. 1,5 miljoner SEK överfördes från personens konto i Swedbank, till hans nyupprättade konto i Spanien. Transaktionen beställdes i torsdags och idag fick jag bekräftat att pengarna fanns på kontot i Spanien.

Men det var lite besvärligare än det brukar vara. Banken begärde en förklaring av mig vad pengarna skulle användas till och vill ha en kopia på "Escrituran", lagfarten när köpet är klart. Motiverades med att man behövde den, eftersom det var ett krav från Riksbanken.

Det har jag inte varit med om tidigare.

"Tjänster och kapital ska kunna röra sig fritt på EU:s inre marknad", som det så vackert heter, men tycker mig se att kontrollen, eller i alla fall byråkratin har ökat.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Frågan är de skyldiga att ställa. Får de ingen rimlig förklaring skall det hela anmälas. En liten del i bekämpninhen av penningtvätt , terorism och knarkhandel.

Har man rent mjöl i påsen ör det ingen fara!

F

F.d. 50506

Guest

Hej.

Har precis varit i Tyskland och handlat husbil. Det du måste göra innan du åker är att gå till din bank och fylla i blankett med uppgifter på iban/swiftnummer och övriga uppgifter angående säljarens bank (precis som Rolandn skrev). beloppet lämnar du tomt. Du förklarar för banken att du vill att affären genomförs med så kallad nollvaluta (detta för att överföringen ska gå igenom samma dag). När du är på plats och överrens med säljaren så ringer du upp din bank och ber att dom genomför transaktionen. Detta måste vanligtvis genomföras innan kl. 14.00 för att affären ska gå igenom samma dag.

Lycka till!

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025

Handlade för två år sedan. Litade fullständigt på handlaren.
Kom överens om faktura som betalades några dagar innan avhämtning.
Noll kronor i valutakostnader.
Birger.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Pratade igen med banken igår och nu säger dom att det ska fungera med utlandsbetalning, precis som Roland och Fredda säger, dock säger dom 3-5 dagar innan det kommer på säljarens konto. Kanske kan gå snabbare!
Måste genomföras på en vardag när det finns folk på banken.

Vet fortfarande inte hur det fungerar om jag säljer min privat här hemma om summan överstiger gränsen, överföringen till ett annat konto/bank har tydligen samma begränsning numera.
150 000:-/dag, max 300 000:-/vecka!
Postväxel kanske, (som jag personligen inte tycker om!)
Får väl ta ett samtal till!

Mvh. Tuzzan/Göran S.

F

F.d. 50506

Guest

Vilken bank har du? Ofta är det så att det lokala kontoret inte vet hur detta ska gå till, då dom inte hanterar detta dagligen. Men om man gör som jag beskrev i tidigare inlägg så ska det gå bra. Det viktiga är den så kallade nollvalutan (dessutom får du en fördelaktig kurs) för att få igenom samma dag. Be din bankman/kvinna att kontakta utlandsavdelningen för att få hjälp, dom hanterar liknande transaktioner dagligen. Behöver du ytterligare hjälp så kan du skicka mig ett personligt meddelande.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Stämmer precis Fredda. Fick en ny kontakt sist men även där fick jag vänta medan hon pratade med HK i två omgångar.
Bad att få numret direkt dit men det är inte så vi jobbar, sa hon, det är för vårat interna behov!
Jag böt nu i månadsskiftet till Länsförsäkringar Bank då jag får över 2000:-/år mer i rabatt på mina försäkringar.
Har tröttnat på Swedbank som skryter om sina vinster och tar ut skyhöga löner som vi betalat som kunder.

Kanske jag gjort bort mig!

Vad menas egentligen med nollvaluta?

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Viktigt är också att mottagande bank fungerar och kan ta emot pengarna, vid privat köp i synnerhet..

När vi köpte vår första husbil ville/kunde inte commerse bank som var säljarens bank, hjälpa till så vi fick ta oss till en konkurrerande bank och promenera med pengarna till banken de skulle till.

ArneF

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2025

När vi hämtade vår nya husbil i Tyskland i onsdags hade vår svenska bank överfört beloppet till den tyska firmans bank dagen innan. Risken att firman skulle gå i konkan just den dagen kunde jag stå ut med. Allt gick 100 % smidigt och vi är väldigt nöjda.

Rantzow

HBK revisor
Kommun
Tyringe
HBK-Nr
4698
Medlemskap
2025

Det gäller att välja en bank med kontater i landet som affären skall göras, har inte haft några problem, välj en affärsbank.

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

Vi får trösta oss med att det blir enklare och bättre allt efter hand. :yes:

EU-medlemskapet innebär att t o m betalningarna ska vara enkla, säkra och billiga för oss EU-medborgare.

Ett valutakonto är bra att ha men inte nödvändigt. Har du ett sådant kan du köpa Euro när du bedömer att kursen är fördelaktig. Om Euron kostar 8.94
som den gör just nu hade det varit klokare att handla för ett år sedan då den kostade 8.40. Å andra sidan kostade den över 11 kr för fem år sedan så sett
ur den synvinkeln är det ett klipp just nu.

Jag är kund i en av dom stora affärsbankerna med telefonbank som är öppen dygnet runt.

När jag köpt husbil i Tyskland eller Frankrike har jag alltid kollat alla saker som vi gör hemma, kommit överens med säljaren, ringt banken och bett om
en expressöverföring till säljarens konto.

Sovit i husbilen utan nycklar och rullat hemåt när säljaren fått in pengarna på
kontot.

En sk expressöverföring kostar 480 kr enligt min banks prislista.

J

Jarn

Guest

Jag använder oftast Handelsbanken och där kan man inte välja "Expressbetalning" för betalningar i EUR inom EES eller för betalningar i SEK inom Sverige

Det går lika snabbt med vanlig betalning:
EU-betalning
EU-betalning är ett enkelt och prisvärt alternativ när du vill skicka pengar mellan två EU-länder samt till Norge, Island eller Liechtenstein. Normalt finns pengarna tillgängliga på mottagarens konto en bankdag efter det att mottagarens bank har erhållit betalningen. Avvikelser kan finnas om mottagaren har avtalat om annat med sin bank. OBS! En betalning i SEK räknas endast som EU-betalning i Sverige.
Vi rekommenderar därför att alltid skicka valuta EUR inom EES.

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

Jag är kund i SEB och där fungerar utlandsbetalningar bra även om det kostar några kronor. Dessutom är deras telefonbank öppen dygnet runt.

F

F.d. 50506

Guest

Stämmer precis Fredda. Fick en ny kontakt sist men även där fick jag vänta medan hon pratade med HK i två omgångar.
Bad att få numret direkt dit men det är inte så vi jobbar, sa hon, det är för vårat interna behov!
Jag böt nu i månadsskiftet till Länsförsäkringar Bank då jag får över 2000:-/år mer i rabatt på mina försäkringar.
Har tröttnat på Swedbank som skryter om sina vinster och tar ut skyhöga löner som vi betalat som kunder.

Kanske jag gjort bort mig!

Vad menas egentligen med nollvaluta?

Så kallad nollvaluta/validering används av företag som gör betalningar utomlands, kursen är flytande och sätts samma dag (same day value) när affären genomförs. Det hela ta mellan 30-60 minuter.

Det finns ingen beloppsbegränsning. Det enda är att du måste redovisa vad du ska använda pengarna till om summan överstiger 150 000 kr.

Detta går att genomföra med alla "erkända/riktiga" banker i Europa.

Toppen