• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur betala bompeng

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
När vi åkte från Norge häromveckan missade vi-vid två tillfällen- att betala avgift vid automatstationerna. Den ena gången hade vi inga mynt över huvud taget-den andra gången hade vi för lite...
Båda gångerna körde vi vidare (mot rött) eftersom vi inte gärna kunde vända -vi var ju flera 100 meter ut på motorvägarna.
Hur gör vi nu????
Kan man betala in i efter hand,eller ska man sitta o vänta på en faktura med ev förseningsavgift( likt det vi får när vi besöker vår kungliga huvudstad)???
Vart betalar man.
För övrigt så kan jag säga att jag mer än gärna betalar vägavgifterna efter att ha fått fått förmånen att se och köra på Norges västkust med deras fantastiska vägar,broar o tunnlar!

Hälsn
Lasse W

L

Lärkan 321

Guest
Sv: Hur betala bompeng

Vi var i Norge i Juli -07 och missade uppenbarligen också en avgift. Vi märkte visserligen inte något men .... i april -08 kom en faktura från ett engelskregistrerat bolag (Vayamont ?) som med stöd av ett mycket vackert och detaljrikt foto på vår bil med reg nummer ville att vi skulle betala. Beloppet var nu på 394.92 Sek.
Minns inte vad själva vägavgiften var men det var flera hundra i tillägg. Så gick det för oss.

Dessa utgifter gäller det att glömma så fort som möjligt.

Hälsn
L-Å

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hei

Gick det inte att betala med kort? :confused:
Vet inte vilka vägtullar du passerade, men dom jag passerat genom åren, har även haft möjligheten att betala med Visa eller MasterCard.

Själva är vi lite nyfikna på om vi kommer att få någon faktura från "Bomringen" i Oslo.
Där skall man numera inte stanna, utan registreringsnumret på bilen registreras och sedan skickas räkning. Vi har kört igenom ett flertal gånger sedan slutet på april, men inte sett någon faktura än.

MvH
Karianne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Utenlandsregistrerte biler blir av de helautomatiske bomstasjonen tellet opp og får tilsendt en faktura hvis summen overstiger et beløp som ikke er offentliggjort. Dette kom som et resultat av klager på dyre innkrevninger på tvers av landegrensene. Hvis en overfører 25 kr fra Sverige til Norge så må avsender betale et gebyr som i noen banker er på minst 50 kr, men mottaker belastes et gebyr på 30 kr. Dette ble forsøkt løst med å benytte et EU selskap til faktureringen, men de tok et gebyr pr.faktura som fort ble på flere hundre kr.

Så hvis en ikke har passert mange nok ganger disse automatiske bomringene så slipper dere å betale :spinny:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

...................
........................................................
Så hvis en ikke har passert mange nok ganger disse automatiske bomringene så slipper dere å betale :spinny:

Tack för den informationen knugrone, intressant att se att sådana här frågor löses på ett smidigt sätt i Norge!
Här hemma i Sverige hade det nog inte löst sig lika obyråkratiskt (om man nu får använda relevant norrländsk ordkonstruktion!).
:)

F

F.d. 3581

Guest

Vi var i Norge för första o troligen sista gången vid ett tillfälle när vi skulle köra in i Trondheim..

Där fanns en bom och för att betala behövdes norska mynt. Det var det enda betalningsmedel som accepterades..

Köerna bakom oss växte med tutande norrmän och det enda som återstod var att köra ut på gräset och runt bommen..

Hur kan man konstruera något så dumt med bommar som förutsätter att man lastat bilen full med Norska mynt....

Heja Sverige....

DS

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Om jag fattat informationen rätt så kan man köra med Brobizz genom betalstationerna.

EasyGo

Kart

/Knausen

J

Jarn

Guest

Hej Knausen, det är rätt att Brobizz funkar där ..... .... för det mesta......

Hade Brobizz där -07, två månader efter hemkomst kom en saftig räkning på nästan 400 SEK för att en sträcka ej registrerat Bizzen i Oslo.
Tror det var 10 eller 20 Norska för avgiften, resten var en massa olika påslag.....

Efter en djäkla massa strul, annullerades det hela.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50051

Guest

Hej alla ni som missat att betala bompeng
Jag gjorde samma sak och vad göra nu när vi lämnat bommen utanför Trondheim?
Fick senare en faktura som jag protesterade med alla möjliga ursäkter om språkförbistring Norsk o engelsk och dåliga upplysningar, givetvis förgäves, men vi mejlade fram o tillbaka några gånger.
Man kan köra rakt igenom och senare på närmaste bensinstation gå in och betala summan enkelt eller hur.
Innan när vi paserade gränsen blev vi stoppade av 5 poliser som upplyste att det finns mygg, där kunde de haft en broschyr som talade om vad gäller bomar och öernattning.
anders

Toppen