• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur begränsa utrymmet för hunden utanför bilen?

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Hej!
Första säsongen med husbil närmar sig. Ni som har hund, hur gör ni för att begränsa dem i utrymme utanför bilen?
Vi har en golden på två år. Hon älskar alla människor och vill gärna kliva över och hälsa på grannen.
Långlina med markkrok funkar inte då hon är för stark. Att fästa lina någonstans i bilen känns inte heller smart då hon på nolltid kommer att trassla in sig.
Har kollat på diverse avskärmningar men de känns ju ganska veka om hon skulle sätta upp framtassarna på dem.
Jag vill att hon ska ha en begränsad yta att röra sig fritt på utan ständig uppsyn.
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Vi har vår hund i bur de gånger vi inte orkar ha full koll. Är vi bara med lite är han lös eller har långkoppel (markkrok).
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Funkar denna bra? Är den tillräckligt stabil?
Vet ej.
Fick syn på den en gång och tyckte den verkade hyfsat genomtänkt och bra. Du såg att de hade ett variant med galler också?
Har just nu katt själv, så problemet för mig är inte så stort, men jag inser lätt vad en glad Golden kan ta sig för :)

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi kör med spårlina. Avpassad i längd så inte hunden går för långt. Sätter fast i något lämpligt tex fälgen. Under de år vi haft husbil/husvagn och hund har detta funkat bra. Någon gång har han väl trasslat till det för sig.
 
W

Weckman

Guest
Vi kör med spårlina. Avpassad i längd så inte hunden går för långt. Sätter fast i något lämpligt tex fälgen. Under de år vi haft husbil/husvagn och hund har detta funkat bra. Någon gång har han väl trasslat till det för sig.
Djurskyddslagen.
Trodde seriöst inte jag behövde upplysa dig som djurägare om detta ens.


15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Djurskyddslagen.
Trodde seriöst inte jag behövde upplysa dig om detta ens.


15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
Med tanke på att vi alltid står med stödbenen nerfällda (vilket görs från utsidan av bilen) så måste man vara rejält drogpåverkad om man skruvar upp stödbenen, tar in möblerna, vevar in markisen, slänger in fru och barn i bilen och sedan kör iväg utan att lossa hundens lina från däcket.
Tror risken är betydligt större när man tryckt ner ett ”lagligt” markspjut och hunden sökt skydd för solen och man ”glömmer” att plocka in hunden och kör över...
 
W

Weckman

Guest
Med tanke på att vi alltid står med stödbenen nerfällda (vilket görs från utsidan av bilen) så måste man vara rejält drogpåverkad om man skruvar upp stödbenen, tar in möblerna, vevar in markisen, slänger in fru och barn i bilen och sedan kör iväg utan att lossa hundens lina från däcket.
Tror risken är betydligt större när man tryckt ner ett ”lagligt” markspjut och hunden sökt skydd för solen och man ”glömmer” att plocka in hunden och kör över...
Tyvärr spelar det ingen roll den dagen du verkligen glömmer av det. För det har faktiskt hänt. Vill inte vara någon polis i detta ärende utan av ren välvilja råder jag dig att inte rekommendera någon att binda fast sitt djur i en bil oavsett om man är drogpåverkad eller inte. Att du gör det gör mig verkligen arg och besviken.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tyvärr spelar det ingen roll den dagen du verkligen glömmer av det. För det har faktiskt hänt. Vill inte vara någon polis i detta ärende utan av ren välvilja råder jag dig att inte rekommendera någon att binda fast sitt djur i en bil oavsett om man är drogpåverkad eller inte. Att du gör det gör mig verkligen arg och besviken.
Om man går polislinjen så står det även:
Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling....
Knappast som förvaring på en camping...
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Funkar denna bra? Är den tillräckligt stabil?
Vi kör med två sådana canvas hagar som vi kopplat ihop. Det finns markförankring (för tältpinnar som medföljer) i dem och de är 90 cm höga. Med eller utan "fönster" kan man fundera på. Vi beställde utan fönster vilket gjorde att vår Welsh stod på bakbenen och spanade så nu vänder vi öppningen (som har fönster) mot det hon vill se. Vi förankrar även hagen i markisbenen ibland. Problemet vi haft är att det är lite krångligt att öppna och stänga vilket gjorde att vi gärna ville integrera bodelsdörren i hagen. Det löste vi med att göra en liten extra del av kompostgaller under trappen (kommer vidareutveckla i vår).
Om det sedan håller för två fullvuxna golden som bestämt sig för att komma fram är jag inte helt säker på. Vi hade en golden tidigare så jag vet deras styrka när de verkligen bestämt sig. :)
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Vi använder sedan många år sk kompostgaller. Dessa är hopkopplade med buntband, totala ytan ca 1,5 ggr ytan under markisen. Mot bilen en nedklippt lägre variant så hundarna inte kryper under. För stor hund lämpligen ihopkopplade stående galler, för liten hund kanske det räcker att gallren kopplas ihop liggande.
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Om man går polislinjen så står det även:
Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling....
Knappast som förvaring på en camping...
Finns många regler jag struntar i, detta är en sådan. Min hund älskar sin bur så det finns ingen anledning att inte använda den.
#väntarPåAttPolisenKommer
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Skämt åsido, jag har också funderat på hur man ska få till det här med hunden utanför husbilen.
Vi har ibland med våran Lapphund Olle, han är ganska livlig och vill gärna skälla och ha koll på allt och alla.
Jag har av erfarenhet kommit fram till att det kan va bra sätta markis-ben i sugfästen på bilen, men stolar och bord har ingen chans
när Olle får se en ekorre, då åker allt med.
Man kanske kan göra ett fäste i nivåklossarna.
Eller två mark-krokar med lina emellan och på den en talja med kortare lina?

PS. Svensk lapphund är en livlig ras som kanske inte är optimal husbils hund ifall någon vill påpeka det;)
 
Toppen