• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur bädda dinetten i EURA 612?

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Hej!
Kan någon tala om för mig hur man bäddar dinetten i en Eura 612 SB, årsm. 2000, halvintegrerad?

Det går att fälla ut gavlarna på dinettsofforna så bädden blir 25 cm bredare. Två mindre, lösa extradynor fanns med i bilen men de täcker inte hela längden, fattas c:a 1 meter på längden, dessutom finns ingen skiva som stöd att lägga dit för den. När man drar ut bordet blir det ju ett hål längst in mellan dinettsofforna.

Jag gissar att det blivit en dyna och en skiva kvar hos den nu avlidna tidigare ägaren i Tyskland.
Det är ingen katastrof, det går ju att göra en skiva och dyna men skulle vilja veta hur och var den skall ligga.

Om jag inte vill ha den breda varianten är det inga problem.

Skulle vara bra med en förklaring eller helst någon bild på hur dynorna skall ligga.

Mvh Tuzzan.

F

F.d. 8653

Guest
Sv: Hur bädda dinetten i EURA 612?

ni har inte någon ryggstödsdyna med skiva i? Det har vi i våran Hymer som flyttas på plats vid nedbäddning.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Nej det har vi inte, och hur jag än lägger dynorna så fattas det en på 1 x 0,25 meter.
Sedan blir det ju ganska ojämt när ryggstöden är tjockare nertill men det får man väl stå ut med.

F

F.d. 8653

Guest

ryggstöden kanske du kan ha i huvud- och fotända. alltså längst ut i bädden så kanske det stör mindre

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Ja, när jag bäddar normalt utan breddningen är det bäst så och enkelt, det blir lite knöligare med alt. 2. Dessutom är det bara två jämntjocka fyrkanter på 45 x 25 cm som ska fylla upp resten. Normalbredd på dinetten är 1 meter, alltså lite smalt att ligga två pers.

F

F.d. 346

Guest

Hej!
Jag kanske är ute och cyklar men när vi bäddar vår "dinette" och behöver dra ut breddnings-skenorna har vi en lång dyna som alltid annars ligger längst fram i alkoven upp mot väggen. Den är ca 2 meter lång och 30 cm bred. Kan detta vara lösningen? Vi tänkte inte på att denna dyna fanns där överhuvudtaget förrän vi gjorde vårstädning och plockade ut alla dynor.

Anders :):):):):):):)

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Ja, det är nog en sån dyna som saknas, jag får väl göra en som passar.
Tack för svaren.

Tuzzan

Toppen