• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur öppnar man denna lampa?

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Både i garaget och i skåpet under ena sängen har vi denna typ av vägglampa:
Vägglampa Magma Silver.jpg
Jag har försökt öppna denna efter konstens alla regler men misslyckats.
På en tysk sida läste jag att det vita "lampglaset" kan dras av nedåt från den fasta silverdelen med strömbrytare. Enligt sidan spärras "glaset" av en klack i övre delen och om men lossar det försiktig är det bara att skjuta ner "glaset".

Jag har varken hittat nån klack eller lyckats rubba "glaset". Av bilden ser man att det finns en vit ram under "glaset". Har tagit i rätt rejält, men är rädd för att jag bryter sönder något.

Om någon av Er läsare lyckats med att öppna denna lampa är jag mycket tacksam om även jag kan få ta del av hur Ni gått till väga.
Tack på förhand!
//Kjell

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur öppnar man denna lampa?

Det som inte går med våld går med mer våld

(Nej, jag vet inte hur den lampan öppnas, det var bara ett generellt tips :wink:)

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Både i garaget och i skåpet under ena sängen har vi denna typ av vägglampa:
Visa bilaga 89423
Jag har försökt öppna denna efter konstens alla regler men misslyckats.
På en tysk sida läste jag att det vita "lampglaset" kan dras av nedåt från den fasta silverdelen med strömbrytare. Enligt sidan spärras "glaset" av en klack i övre delen och om men lossar det försiktig är det bara att skjuta ner "glaset".

Jag har varken hittat nån klack eller lyckats rubba "glaset". Av bilden ser man att det finns en vit ram under "glaset". Har tagit i rätt rejält, men är rädd för att jag bryter sönder något.

Om någon av Er läsare lyckats med att öppna denna lampa är jag mycket tacksam om även jag kan få ta del av hur Ni gått till väga.
Tack på förhand!
//Kjell

Jag har öppnad en sån där,,om jag inte minns fel så tryckte jag på den vita delen ner enl, bild och drog det enl, bild samtidigt,

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    225,7 KB · Visningar: 24

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo den skall skjutas "framåt" för det är en liten hake just vid knappen och dom är lite besvärliga , en del har vanlig G4 och en del har Ba15s lampor i sig .

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har likadana på vår bil
Se bild var låsklacken sitter jag tog ner dom med en hobbykniv för lättare service
Tryck in lampglaset och tryck det uppåt

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    662,1 KB · Visningar: 109

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Tusen tack, alla Ni för svaren! Uppenbarligen sitter inte låsklacken vid knappen på den lampa jag försökt öppna utan sannolikt likadant som på Anytec:s bild d.v.s. på motsatt sida. Men jag antar att lampan högst troligt finns i två olika låsklacksvarianter. I den tyska artikel jag refererade till hade en läsare som använt sig av rådet om att lossa klacken vid knappen lyckats med att öppna en av tre lampor. De två övriga satt som berget. Därav mitt antagande ovan.
Tack Asse, för att Du gjort Dig besväret att fotografera Din öppnade lampa!
//Kjell

H

Hasse-H

Guest

Har haft problem med att ta lös glaset, men nu har jag fått svaret.
Tack

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Tack för tipsen, jag bytte direkt, där satt G4 halogen på 10W, nu drygt en, möjligen två. Perfekt

Peter

Toppen