• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ålderstigen bör man inte vara för att åka hb i sverige och utlandet?

hakano

HBK Medlem
Kommun
kARLSTAD
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Vi är ett par som närmar sig 80 år.Jag jag vill ha hb men inte hustrun.Är denna älder för gammalt eller ska vi invänta fonus?Vi är pigga ock vitala,hustrun går ca 7-9 km varje dag när vädret tillåter,och jag åker cyckel 8-9 km två gånger iveckan.Jag känner mig kluven.Kan någon hjälpa mig med bra svar.//Håkan

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Håkan, föreslår att Fonus får vänta ett bra tag till.

Det här med äldre och det nya uttrycket ”äldre, äldre”, är väldigt individuellt och i ert fall, med din egna och hustruns vanor så tror jag att ni är väl lämpade för det trevliga och innehållsrika husbilslivet.

Vi ses utefter landsvägen.

Tommy - 72.

S670sl

HBK Intresserad
Kommun
Sigtuna
Ni är inte för gamla!

Men en HB är en stor investering och man skall ju naturligtvis vara överens.

Föreslå hustrun att ni kan hyra en HB efter att skolorna har öppnat igen. Så får hustrun en chans att prova på detta härliga liv.
Som Gösta säger prova med att hyra först.Åldern är inget hinder om man har hälsan.Känner ett par från Norge,han är 93 hon 87,kör varje vinter till Spanien.De har redan börjat planera vinterns resa.Så tycker man att man trivs med det så är det betydligt roligare än att sitta i parken och mata duvor och vänta på Fonus.
Mvh

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Det har ingenting med alder at gøre.

Det handler kun om at man føler sig tryg ved at køre i en bil, som er større en en vanlig bil. Og tryg ved at være passager.

Og i udlandet skal man føle sig tryg ved at læse/genkende skilt efter vejen, som ser anderledes ud. Og med en GPS går det jo nemmere.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enkelt sagt - så lenge helse og kjørkort holder er det greit å kjøre rundt og leve livet. Men en bør drøfte det med sin faste lege og be han være ærlig og inndra kjørkortet når tiden er inne og helsa lager problem. Syn og hjerne kan begge bli svekket når vi blir eldre, for min far var det synet og for min mor hjernen som satte stopp for bilkjøring. Begge fikk hjelp av sin lege til å legge vekk kjørkortet.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Enkelt sagt - så lenge helse og kjørkort holder er det greit å kjøre rundt og leve livet. Men en bør drøfte det med sin faste lege og be han være ærlig og inndra kjørkortet når tiden er inne og helsa lager problem. Syn og hjerne kan begge bli svekket når vi blir eldre, for min far var det synet og for min mor hjernen som satte stopp for bilkjøring. Begge fikk hjelp av sin lege til å legge vekk kjørkortet.
Som dom säger på Gotland - "Klokt sagt".

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Föregående ägare till vår bil var drygt 80 när vi köpt den. Frågade varför de sålde den, om de skulle sluta köra.

Nej anledningen var enkel. De hade varit inne på service med bilen och kommit ut med en ny Niesmann istället. Den behöll de i knappt ett år sen bytte de till en ny Frankia igen.
Är man pigg så varför inte göra det man vill. Det här paret kör normala år till Spanien på hösten.

Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja trots allt så lever vi längre och om man tittar på hur man beräknar pensionen efter livslängden så ska medellivslängden öka ett antal år. Har man inga farliga sjukdomar som påverkar trafiksäkerheten går det nog att köra ganska länge, en sak man ska se upp med är medicineringen så att det inte finns farliga mediciner, ibland är många övermedicinerade och mår dåligt av det och tror att de är sjuka när det är biverkningarna det handlar om. Min far körde tills han var 95 men mycket lite.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Min farfar tog körkort 1976 när han var 78år och eftersom det var så länge sen så motsvarar det nog dagens 85-åringar. Känner man sig frisk så ha full gas, man vet aldrig när man blir tvingad att lugna ner sig.

Han hade tre stora drömmar i livet.
Ta bilkörkort.
Flytta tbax till Gunnarsbyn, sin barndomsby.
Ta homoliten och fara till Bali och såga ner jätteträden.
Han fixade iallafall 2/3

Toppen