• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är er spis?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Letar just nu efter en första husbil.
Dammsuger blocket och har sett bilder på mängder med pentryn.
Jag blir lite förvånad då jag ser att på en del nya ganska stora bilar så finns det endast 2 plattor och oftast ingen ugn.
Lagar mycket mat i båten på sommaren och där har vi två plattor och ugn. Saknar ofta en tredje platta för såskok tex de dagar vi inte grillar.
Har svårt att tänka mig att köpa en bil utan minst tre plattor och ugn.
Hur tänker ni och hur har ni det i era husbilar?

Gott slut!
Cecilia
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Vi har en Adria Coral och de flesta Adrior har ugn och 3 plattor. Vi använder ugnen rätt ofta. Kolla in Adria, ett tips. Kolla även lastvikten, om ni inte får köra husbil över 3500 kg.
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Hej.
I alla våra husvagnar(2) och husbilar(3) har vi haft ugn och 3 plattor. Vi använder ugnen ofta och det fungerar bra men man måste lägga till på tiden. Vi skulle inte klara oss utan ugnen. Även innan husbilslivet hade vi båt där vi satte in ugn.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Det ante mig att jag inte var den enda som faktiskt använder spis och ugn ombord i vilken farkost det än må vara.
Är faktiskt ett argument till att INTE köpa en nyare Kabe 740 - 750 utan titta på äldre eller Adria som vi också tycker är fina.
http://http://www.blocket.se/skaraborg/Kabe_Travel_Master_740_LXL__14_63947674.htm?ca=10&w=3Jättefin men bara 2 plattor!

http://http://www.blocket.se/arvidsjaur/Kabe_Travelmaster_LXL_750_63215124.htm?ca=10&w=3
Äldre men med rejäl spis
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hur är er spis?

Jag håller med, vi kommer från stora husvagnar till husbil.

Om det är så viktigt, låt byta ut originalet vad det än må vara, mot det ni vill ha.
Kostnaden för detta är att jämställas med skillnaden i pris beroende på säljarens dagsform. Om det kostar 10 tusen, spelar väl ingen roll om bilen i övrigt är vad ni verkligen vill ha. (bara någon månads värdeminskning)
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hur är er spis?

I vår lilla Hobby 555, har vi 3 gasolplattor o de används i princip varje dag, istället för ugn använder även jag Ominia ugnen och gör allt i den som man gör i en "vanlig" ugn, inklusive pizza. Skulle själv inte vilja ha mindre än 3 plattor.

//Sylvia
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur är er spis?

Vi har 3 plattor på gasolspisen, men väldigt lite avställningsytor. Använder alla 3 plattorna ibland, men skulle kunna tänka mig att avstå 1 till förmån för bättre avställningsytor. Vi har både grill och minikök om det kniper.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Det låter bra att det finns så många bilar med bara tvålågors spis. Vi har en spis med tre lågor och skulle vilja ha två för att få större avställningsytor. Kanske det kommer att bli möjligt att byta med någon :) ?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Jag har haft husbil i 11 år men inte saknat någon, jag har säkert fel men vad använder ni den till,mvh håkan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er spis?

Det låter bra att det finns så många bilar med bara tvålågors spis. Vi har en spis med tre lågor och skulle vilja ha två för att få större avställningsytor. Kanske det kommer att bli möjligt att byta med någon :) ?

Vi har tre lågor men ändå gott om avställningsytor trots att vår bil är kortare än 7 meter, men jag vill inte byta.
För ett par dagar sedan tipsade jag om en riktigt kompakt bil på 630 cm. Om du kikar på bilderna från köket så ser man att detta har mycket bra avställningsytor trots att köket t.o.m. är utrustat med gasolugn. Iveco Daily 4x4 Bocklet als Wohnmobil andere in Hofheim

aake
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Har en Argos 747-2, den har fyra lågor, vanlig ugn, varmhållningsugn samt micro.
Dessutom en Cadac carri chef 2 så man kan laga det mesta ute när vädret tillåter.
Älskar att laga mat så jag skulle inte nöja mig med två lågor.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur är er spis?

Allt beror på när var och hur man lagar mat.

Vi har bara 2 lågor i vår Plåtis och Omnia ugn. Men vi har även ett yttre gasoluttag under markisen där vi ofta har, långkok, steker, eller grillar på vårt medtagna gasolkök. Om vi gör fisk eller något med kraftig lukt eller rökutveckling så får det lagas utomhus.

Andra fördelar med detta är:

- Man kan vara 2 kockar.
- Man kan sitta och laga mat ute i sällskap med andra.
- Man behöver inte gå in om det är fint väder.
- Ofta får man karln att laga/passa maten ute.:D

En "riktig" ugn saknar jag ibland. Men det är sällan man gör man för fler än 4 pers och det är riktigt imponerande hur en Omnia ugn kan producera alldeles utmärkt ugns lagad mat. Allt från fiskgratäng till kanelkransar och härliga köttbitar. Det är mest den lite obekväma runda formen med hål som begränsar.

Lycka till att hitta er bil. Men fäst er inte så mycket på spisen. Det är en av de billigare grejerna att byta bara ni är nöjd i övrigt med bilen.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er spis?

Vi har tre lågor men ändå gott om avställningsytor trots att vår bil är kortare än 7 meter, men jag vill inte byta.
För ett par dagar sedan tipsade jag om en riktigt kompakt bil på 630 cm. Om du kikar på bilderna från köket så ser man att detta har mycket bra avställningsytor trots att köket t.o.m. är utrustat med gasolugn. Iveco Daily 4x4 Bocklet als Wohnmobil andere in Hofheim

aake


Vilken häftig HB! En stridsvagn!
Den har en sådan spis som är vanlig i båtar också
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er spis?

Om det är Bocklet 630 du kommenterar så är den byggd så som en expeditionsbil skall vara, med extrem isolering (50 - 60 mm PU-skum) och med i möjligaste mån inbrottssäkra dörrar och fönster. Du skriver i en annan tråd att du vill ha stora fönster, men där får man hålla igen lite. Bocklet som är ett verkligt premiumfabrikat bygger med KCT säkerhetsfönster, KCT - Fenster med armerade ramar och liksom på min bil fönstren placerade minst 2 m över marken, så en tjuv behöver ha stege med sig för att nå upp.

Dörrarna med minst dubbla låsmekanismer, liksom på min bil. Se denna bild där du ser fyra kraftiga gångjärn på den kraftiga dörren (lika ordnat på mellandörren från förarhus till bodel). Elektrisk låsning och ingen möjlighet att utifrån komma åt låsmekanismen:
IMG_0409.JPG

Genom att skåpen är höga på dessa terrängdugliga bilar så ter sig fönstren utifrån mindre ut än hur man upplever det inifrån, se här inifrån min bil:
Bild 002.jpg

Om du menar allvar med dina ambitioner att som jag mest köra på vintern och norrut så vill jag råda dig till att inte förhasta dig och att kika närmre på någon av de lätta expeditionsbilar (runt 5 ton) som emellanåt bjuds ut på mobile.de. Sällsynta fåglar, omkring 1% av utbudet är visserligen fyrhjulsdrivna, men de flesta av dessa antingen små ej vinterdugliga skåpbilar (VW vanligast) eller stora tunga (7½ - 20 ton) f.d. militärfordon, vilka helst kräver en nationell budget för att drivas. Men lägger du ner några månader och gör dig besväret att flyga ner ett par gånger så kommer du säkert att hitta en pärla.

aake
 
Toppen