• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HUR ÖVERLEVER NI?

F

F.d. 17460

Guest
Hej på forumet Husbilsklubben.

Ibland när jag läser om hur vissa Husbilsägare använder sitt fordon blir jag konfunderad!

I dessa fina dyra bilar finns dusch möjlighet samt fina bekväma toaletter.
Vissa av er använder inte dessa faciliteter, varför?

Ni ligger inte på camping, då kommer frågan var uträttar ni era behov?
Gör ni det i skogen borde ni liksom hundägare plocka upp det efter er.
Någon skogsvandrare kan ju trampa i skiten!

Det finns fina kylskåp att förvara råvaror i, fina spisar med ugn men en del lagar ingen mat i bilen.

Det finns stora fina vattentankar men ni dricker inte vattnet?

Hmmmmm, ett stort fint fordon som inte används till mer än transport och sova i?

Alldeles korrekt, det ska jag inte bry mig om men jag undrar, för i min h-bil använder jag allt som finns, går tom. in med skorna! :p:

Svante

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: HUR ÖVERLEVER NI?

För min del bryr jag mig inte om vad andra gör i sin husbil. Om de lagar mat eller käkar på restaurang, fricampar eller tar in på camping, för mig är det upp till var o en att själva bestämma. Vitsen är ju att man har de egna valen och kan rå sig själv.

F

F.d. 52945

Guest

He,he klockrent och de finns t.o.m dem som köper bilar som är speciellt framtagna för extremt vinterbruk och använder dem bara en del veckor på sommaren eller ev. på en camping med el på vintern.:wink:

//Pilot

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vi använder allt och lite till med tanke på allt som skall ut från bilen när man kommer hem

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi har alla faciliteter som vi behöver, och, vi använder dem.
Av den anledningen står vi gärna. tillsammans med någon annan husbil. på en lämplig parkeringsplats eller enklare ställplats. Vi behöver ingen extern service.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Underbart inlägg, Spot On :yes:
Själv äter, dricker, duschar & sk../nyttjar vi Alla faciliteter i bilen när så passar!

Kör väl å njut!

Hej på forumet Husbilsklubben.

Ibland när jag läser om hur vissa Husbilsägare använder sitt fordon blir jag konfunderad!

I dessa fina dyra bilar finns dusch möjlighet samt fina bekväma toaletter.
Vissa av er använder inte dessa faciliteter, varför?

Ni ligger inte på camping, då kommer frågan var uträttar ni era behov?
Gör ni det i skogen borde ni liksom hundägare plocka upp det efter er.
Någon skogsvandrare kan ju trampa i skiten!

Det finns fina kylskåp att förvara råvaror i, fina spisar med ugn men en del lagar ingen mat i bilen.

Det finns stora fina vattentankar men ni dricker inte vattnet?

Hmmmmm, ett stort fint fordon som inte används till mer än transport och sova i?

Alldeles korrekt, det ska jag inte bry mig om men jag undrar, för i min h-bil använder jag allt som finns, går tom. in med skorna! :p:

Svante

Kung-rane

HBK Medlem
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2025

Vi använder alla faciliteter i våran husbil som Nordic utrustat den med. Vi fricampar så ofta vi kan, men är inte frågande att nyttja campingplatser om det behövs,mycke snack om priser hit o dit, vissa är bekväma använd camping OK GÖR som du vill. Det är en självklarhet att åka mobilt Boende. trevlig sommar KURT med FRU.

F

F.d. 25491

Guest

När vi är ute får vi nästan dåligt samvete över att vi enbart använder det vi har i husbilen alltså inte handlar eller käkar på matställen. Vi har även insett att vi behöver en extra toakasett eftersom vi ofta åker där det inte direkt är gott om tömningsplatser så jag känner inte igen mej i beskrivningen. Men jag tycker att den som vill investera i en dyr rullande sängplats utan att använda resten kan få göra så, det är ju inte jag som betalar. Tror inte heller att det är någon som går ut i skogen för att uträtta sina tyngre behov, jag har åtminstonde aldrig sett detta. Däremot vet jag av erfarenhet att de som bygger vägar gör just så det fick jag erfara när min hund hittade en sådan ej täckt plats och rullade sej i detta, hur mysigt som helst att tvätta bort. Innan någon hoppar på mej så kan jag tala om jag vet att det var vägbyggarna som gjort det, jag pratade med dem och de har alltså ingen bajjamaja med sej och vad ska dom göra? som han sa.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hoppas ingen använt sig av dessa grejer nu när vi ska byta bil,
Passar oss perfekt om det mesta är orört -:)
/pelle

F

F.d. 25491

Guest

Hoppas ingen använt sig av dessa grejer nu när vi ska byta bil,
Passar oss perfekt om det mesta är orört -:)
/pelle
Håller fullständigt med, vi köpte nytt våra kompisar bytte till bagagnat och bytte ut toan samt kasetten så det blev som nytt. :)

F

F.d. 25411

Guest

Finns för vår del ganska enkla svar på dina funderingar.

Betr. toan är det ganska skönt att gå på en toa på campingen, förutsatt att den är ren och fräsch. Slipper att springa och tömma stup i kvarten.

Beträffande duschen gäller det samma som ovan. En rejäl stråle, mindre åtgång på vatten i bilen och mindre risk för fukt.

Maten däremot, lagar vi nästan alltid i bilen.Därav är vår kyl och frys välutnyttjade.

Finns det möjlighet att få rent och fräscht dricksvatten tar jag hellre det en tankvattnet.

Beträffande skorna förmodar jag att det inte är du som städar.

D

Deleted member 11118

Guest

Finns för vår del ganska enkla svar på dina funderingar.

Betr. toan är det ganska skönt att gå på en toa på campingen, förutsatt att den är ren och fräsch. Slipper att springa och tömma stup i kvarten.

Beträffande duschen gäller det samma som ovan. En rejäl stråle, mindre åtgång på vatten i bilen och mindre risk för fukt.

Maten däremot, lagar vi nästan alltid i bilen.Därav är vår kyl och frys välutnyttjade.

Finns det möjlighet att få rent och fräscht dricksvatten tar jag hellre det en tankvattnet.

Beträffande skorna förmodar jag att det inte är du som städar.

Mitt svar se ovanstående

F

F.d. 52945

Guest

Vi tar ofta till platser där det inte finns varken det ena eller det andra därför utnyttjar vi husbilens alla "faciliteter" och har absolut inga problem med detta, husbilen är ju gjord för att man skall använda dessa attrialjer.
Jag kan tänka mig att packningar av alla de slag till slut faller sönder eller torkar ut om man inte använder dem!

Jag ser ofta folk som går den offentliga "nersketna bajamajan" på olika ställen som vi brukar besöka....dessa bajamajor skulle jag endast besöka i nödfall, var är motståndet till att inte använda sin egen toalett i husbilen....hade varit intressant att få veta...skulle det kunna vara att det är "äckligt" att behöva tömma den????:confused::confused:

// Pilot

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det är väl bara att konstatera att vi använder husbilens faciliteter på lite olika sätt och står på platser med ingen upp till full service. Det är det som vi uppskattar mest, friheten.

Det finns ägare till stora och rikt utrustade båtar som aldrig lämnar bryggan. Rätt eller fel, det kan bara de avgöra.

F

F.d. 17941

Guest

svante1
Ett riktigt bra inlägg, lyfter på mössa för det!
jag tillhör alla de som bedyrar att vi använder alla exklusiviteter vi har i vagnen. Men sedan tror JAG att det finns en annan kategori människor, liknande BRYGGSEGLARNA, de som vill synas , tala om hur fin och stor och ny hb,n är gärna vad den kostar, men som aldrig i livet har slaget ner en tältpinne en gång. Än mindre lyft ut toa kassetten ,det är för både obehagligt och obekvämt.
säkert känner sig många träffade av den här kritiken, men vi lever i ett "ganska" fritt samhälle, så må dem leva i sin tro! Vi skiter i dom! Njuter av de möjligheter husbilen erbjuder för ett fritt liv.
Totte04

F

F.d. 17667

Guest

Ställer jag mig på platser naturen erbjuder... använder jag alla system i husbilen.
Tar jag in på campingplats blir det mest matlagning i husbilen, i övrigt wc o dusch på campingen för att minimera egen arbetsinsats som tex tömning
Ställplats... ofta el om sådan erbjuds för att minimera behovet av gasolpåfyllnad

FRIHET ÄR ATT KUNNA VÄLJA

Nå Svante1, vad blir DIN slutsats efter att ha tagit del av ca 20 svarsinlägg på din fråga?

F

F.d. 50097

Guest

Vi använder alla bekvämligheter som finns i bilen! Ibland fricampar vi många nätter i sträck och därför har vi bland annat skaffat dubbla toatankar. Vi har också skaffat solceller och dubbla batterier för att elen ska räcka så länge som möjligt. Men ibland väljer vi camping (inte minst när vi är fyra och har tonåringar med och alla vill ha el till datorer och musik) och då är det ju smidigt att använda t.ex. dusch på campingen. Mat lagar vi nästan jämt i husbilen! Det är ju en av fördelarna som gör att semestrarna blir lite billigare! Sedan blir det förstås något trevligt restaurangbesök ibland :)

Helena & Peter
Freedomtravel

Toppen