• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundmat bättre än människomat?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag vet att detta är en husbilsklubb men alla borde läsa detta!

När Aftonbladets
Karin Ahlborg avslöjade att våra livsmedel innehåller en rad tillsatser – exempelvis smakförstärkare, färgämnen och konserveringsmedel – som inte är tillåtna i hundmat bad Svenska Dagbladets konsumentreporter Henrik Ennart Jordbruksverket om en kommentar. Verkets foderexpert förklarade då saken så här:

”Människan har sitt fria val … Men djuren kan inte själva läsa innehållsdeklarationen och det är egentligen den enda skillnaden som gjort att reglerna för djurfoder är betydligt strängare.”

Tydligare kan det inte sägas. Vi kan välja.

LÄS:

Äkta vara - Mats-Eric Nilsson Äkta vara

Jappe

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Hundmat bättre än människomat?

Hejasan !

Måste vara fel på våran hund , när jag läser detta ... hon gillar inte hundmaten fast det är den bästa man kan få ... älskar vad vi äter ... slafsar i sig me gott humör ... Har oxå 2 katter de ratar räkor , makrilll, fisk ... men sätter man en skink bit blir de tokiga ...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jappe, då måste jag berätta!

När jag var liten så knyckte jag fiskmat som är till akvariefiskar, TetraMin tyckte jag bäst om, kunde sätta i mig en hel burk på en gång, morsan trodde att jag hade tömt allt till fiskarna, så jag fick bannor för det, jag vågade aldrig erkänna att jag själv åt upp det.Sen blev jag ju en inbiten akvarist, tyvärr har jag inte längre tid att hålla på med mina akvarier p.g.a. annat, men även på senare tid, för bara några år sen, kunde jag ta en liten smakbit av fodret :oops:...
Nu är akvariet tomt på fiskar och vatten, men det står kvar i vardagsrummet....
Så om jag som är människa gillar fiskmat, så måste det väl vara OK för fiskarna, eller?!!:D

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har också läst Mats Nilssons bäcker. Den rekommenderas.

F

F.d. 16087

Guest

Jag vet att detta är en husbilsklubb men alla borde läsa detta!

När Aftonbladets
Karin Ahlborg avslöjade att våra livsmedel innehåller en rad tillsatser – exempelvis smakförstärkare, färgämnen och konserveringsmedel – som inte är tillåtna i hundmat bad Svenska Dagbladets konsumentreporter Henrik Ennart Jordbruksverket om en kommentar. Verkets foderexpert förklarade då saken så här:

”Människan har sitt fria val … Men djuren kan inte själva läsa innehållsdeklarationen och det är egentligen den enda skillnaden som gjort att reglerna för djurfoder är betydligt strängare.”

Tydligare kan det inte sägas. Vi kan välja.

LÄS:

Äkta vara - Mats-Eric Nilsson Äkta vara

Jappe

Jag hoppas att mannen från konsumentverket inte är statligt avlönad.
Kan man på ett tydligare sätt säga att jag har ingen funktion att fylla.
Ansvaret vilar hos konsumenten.
MVH. Gunnar S

Toppen