• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar mellan olika länder

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Hejsan

Jag vet vad jag måste göra, avmaskning, när jag ska åka tillbaka till Sverige från t ex Tyskland med mina hundar. Det jag undrar över är om det är speciella regler att ha med sig hundar Tyskland till Polen, Polen till Tyskland och Tyskland till Danmark? Var kan jag hitta sådan information?

//Karwis :confused:

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hundar mellan olika länder

Skaffa hundarna ett hundpass som fungerar i EU. Då är det bara att åka mellan länderna. Det finns specialregler till England, ( som inte har fästingar, och inte vill ha) och Sverige som inte har dvärgbandmask och inte vill ha. Utom dessa länder är det fritt att resa i EU med hund, (tror jag). Frankrike och Spanien vill att hunden vaxsineras varje år mot Rabies trots att de svenska reglerna- var tredje år är godkänt enligt Eu regler och alltså gällande även där. Det lär finnas något dokument som man kan hämta för att bevisa att vi inte behöver ge sprutan så ofta. Kanske det trots allt enklare om man e frekvent resenär och har sina kompisar med sig att fixa årlig rabiessprut istället för att råka i dispyt med fransk polis vid ev kontroll. Man kan ge sprutan i Europa, i Spanien, till halva priset mot här.

Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest
Sv: Hundar mellan olika länder

hej
På jordbruksverkets hemsida finns all information angående djur i eu lander och lnder utanför EU. vi ar pass på bägge våra hundar då vi reser i europa med husbilen.
Vi skulle aldrig förnedra oss så lågt att "smuggla" in hunden till Sverige efter en utlandsresa ,med vetskapen att vår hund kanske tar in ex, bandmask, som även smittar till människor.

Jag rekommenderar jordbruksverkets hemsida där finns all information.

Mikkis

Toppen