• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund till England

F

F.d. 6219

Guest
Hej.
Vi har tänkt åka till England i juli och vet att man ska vaccinera mot mask och fästingar. Det vi undrar är om fästingmedlet Frontline är godkänt att ta med sig till veterinären i Holland eller Frankrike. Tacksam för alla svar.

Mvh Mona&Jonne

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hund till England

Jag förstår inte riktigt frågan.
Kraven på att hunden är vaccinerad och avmaskad ställs ju när du skall resa in
i Sverige eller till England, dvs. godkänd rabiesvaccination och avmaskning.
I England ställer man hårdare krav på rabiesvaccinationen, som skall göras
varje år oavsett vilket preparat som använts.
Mig veterligt finns inget krav på fästingmedel.

Senast ändrad:
F

F.d. 6219

Guest

Detta är en text hämtad från defra.gov.uk(införsel av djur och mat till England).

The tick treatment must be licensed for use against ticks and have a marketing authorisation in the country of use – Please note some treatments may not be applicable to both cats and dogs (or ferrets) and this should be checked with your vet. A collar impregnated with acaricide is not an acceptable form of treatment against ticks.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Peter, det är ett krav från UK att hunden har fått en antifästingbehandling innan inresan till öriket.

UK har ett mycket strikt reglemente för införsel av husdjur. Djuret måste ha godkänd rabiesvaccinering samt avmaskas, fästingbehandlas och besiktigas varefter inresan måste ske mellan 24 och 48 timmar. Något krav på ettårsvaccin har vi inte märkt av, vi hade treårsvaccin på våra hundar och det mötte inget hinder. Däremot måste rabiesvaccineringen och det efterföljande blodprovet för att få godkänt hundpass vara minst sex månader gammalt. Det går alltså inte att åka dit direkt efter att djuret fått sitt pass.

Toppen