• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund och knott

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Den 28 juni startade vi, Bosse, Elsey och labben Zanee, vår "Norrlandssemester". Avsikten var att åka Inlandsvägen till Kiruna för att hälsa på en gammal bekant och sedan kustvägen tillbaka.

På kvällen den 29:e stannade vi på en liten camping vid Vojmån söder om Storuman. Det var varmt, +28 ute och över 30 i husbilen så jag gick en ordentlig sväng med hunden innan vi åt. Det var en hel del knott men det blåste lite så jag tyckte det var uthärdligt. Efter maten gick jag en sväng igen och efter ett tag kastade sig Zanee ner på marken och började bita som en galning under framtassarna. När jag tittade såg jag att hon var sönderbiten av knott, nästan röda köttet mellan trampdynorna. Vi vände och gick tillbaka och på vägen stannade jag ett tag och pratade med en annan husbilsägare en stund. Zanee låg på marken men efter en stund började hon åla och hasa runt och bita på sig så vi gick in i husbilen.
När vi lade ner henne för att titta på tassarna såg vi att hela buken, ljumskarna och innanlåren var sönderbitna av knott, säkerligen mer än hundra bett. Hon börjad nu hyperventilera och hjärtfrekvensen ökade. Dags att kontakta veterinär ( efter kl. 22 i Lapplands inland...) Via Polisen i Umeå fick vi telefonnummer till jourveterinär och efter ett antal vidarekopplingar fick vi tag i en. Veterinären sa att hon troligen fått en allergisk reaktion att knottens gift eftersom hon fått så många bett och att hon måste få kortison för att klara det. "Tur" i oturen om man får säga så, så har Elsey astma och har alltid kortison med sig och hon kom tillsammans med veterinären fram till rätt dos.

Morgonen efter var det bara att söka upp närmaste veterinär, det var i Lycksele, 15 mil bort. På veterinärkliniken i Lycksele fick Zanee behandling och kortison utskriven och besked att om betten började vätska eller gå sönder var vi tvungna att åka till veterinär igen för att få penicillin.
Vi ändrade rutt och åkte till släktingar i Byske för att se hur det utvecklade sig. Dagen efter vid lunchtid började Zanee kräkas och fortsatte under hela eftermiddagen samtidigt som betten började vätska. Vi fick tag i våran "hemveterinär" och han ordnade penicillin till betten. Zanee blev svagare och svagare och efter nytt samtal med veterinär kom man fram till att hon måste till ett djursjukhus för att få behandling, troligen dropp.
Djursjukhus som var tillgängligt skulle finnas i Umeå, nästan 20 mil. Klockan var nu 18 och det gick inte att få besked om jourtider så vi bestämde i stället att vi kör direkt hem. Vi startade från Byske 18.30 och strax före 08 var vi på Strömsholms Djursjukhus efter 85 mils körning på natten. Zanee kräktes ett antal gånger fram till midnatt, sedan lugnade det sig och hon sov lite.

På Strömsholm fick hon dropp och blev undersökt och fick mediciner utskrivna. Vid 16-tiden fick vi åkan hem men hemma började hon "vingla" och få svårt att stå och höll på att ramla så ny kontakt med Strömsholm och återresa dit (tar bara 20 min hemifrån). Zanee blev inlagd och fick mer dropp och undersöktes ytterligare. Vi fick hämta hem henne dagen efter och hon har ätit kortison och penicillin men nu verkar hon vara sitt gamla jag igen.

Så se upp med knott och djur... Avbruten semester, nästan 11.000:- i veterinärkostnader (tur att man har försäkring) och sen börjar jobbet på måndag..

Bilagor

• IMG_0450-800.jpg
    IMG_0450-800.jpg
    60 KB · Visningar: 11

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Hund och knott

Hejsan

Vilken jobbig händelse, sjuk hund, avbruten semester, stor kostnad, men vad skönt att det slutade så bra för hunden.
Har varit med om något liknande för många år sedan med vår gamla Labradorhane. Vi förstod inte att det var så farligt för honom att ligga ute och att allt var bra med honom. När vi kom hem upptäckte vi exakt lika köttiga sår som på er bild. Vi skulle i alla fall fara vidare till Öland och på resan ner dit fick han en lättare reaktion, men inget besök till veterinär behövdes.

//Karwis

F

F.d. 25098

Guest

Tack för informationen.

Här där vi bor är det ganska mycket knott och när vi varit ute på kvällarna brukar det vara "jag" som river runt i ett kliande huvud.

Att det kan gå så illa med de fyrbenta hade jag ingen aning om.

Mvh,,

Peter.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

OJ! Tur att det slutade lyckligt för hunden.

Här kommer ett litet tips som ni kanske kan använda, nu när ni vet att hunden reagerar så kraftigt på knott.

Jag har haft bla Islandshästar i många år och de är ofta extra känsliga/allergiska för knotten. Speciellt de små svidknotten. Efter en del testande hittade vi en giftfri formula av eteriska oljor som knotten avskydde. Det har jag även använt på både hundarna och mig själv i många år med mkt gott resultat.

Det var fascinerande se hästarna stampa, piska med svansarna o rastlöst vanka o springa runt för att sen stå helt lugnt och stilla efter att ha blivit sprayade.

Citronella, lavendel, geranium(rosenpelargon), kryddnejlika. 3-4 droppar av varje i en blomspruta med vatten och 6-8 droppar av citronellan. Ska inte skakas, utan man vänder bara sprutan några gånger. Blir allra bäst om det får stå några dár, ju längre, desto bättre. Till hundens mage o ljumskar blandar jag mindre mängd droppar i lite parfymfri lotion och smörjer in.

Jag hittade oljorna bla på Crearome på nätet. En liten flaska av varje olja räcker i flera år (om man inte ska spraya hästar då). Eftersom det blir så billigt per liter kan man slösa. Effekten brukar hålla i sig ett par timmar.

Hunden o jag har fått många knottbefriade somrar. Det kunde vara som ett moln av knott runt oss som helt försvann när jag sprayat. Det luktar en del, men det luktar i varje fall gott *ler*

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

OJ! Tur att det slutade lyckligt för hunden.
Hunden o jag har fått många knottbefriade somrar. Det kunde vara som ett moln av knott runt oss som helt försvann när jag sprayat. Det luktar en del, men det luktar i varje fall gott *ler*

Funkar det mot mygg också? /Jeanette

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Ja, det funkar bra mot mygg också. Medlet Mygga tex är ju baserat på citronella. Brukar ha i några extra droppar av det om det är mycket mygg. Däremot fungerar det inte lika bra på broms/blinningar.

Toppen