• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hund och cyklar i husbil?

Cilja&håkan

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2025
Hallå.
Sitter och planerar våra husbilsresor framöver och vi vill gärna ha med cyklar men vet inte hur vi gör med hunden.
Vi vill ju ha hunden med oss var vi än tar oss så att lämna honom i husbilen är inget alternativ.
Han är en dvärgschnauzer på 9 kilo (36 i mankhöjd).
Finns det någon som har ett bra alternativ för korg att ha honom i? Har även tänkt att en elspark går bra men då ser jag inte nåt alternativ för vår lilla hund.
Någon med bra alternativ ( förutom cykelkärra) så berätta.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hallå.
Sitter och planerar våra husbilsresor framöver och vi vill gärna ha med cyklar men vet inte hur vi gör med hunden.
Vi vill ju ha hunden med oss var vi än tar oss så att lämna honom i husbilen är inget alternativ.
Finns det någon som har ett bra alternativ för korg att ha honom i? Har även tänkt att en elspark går bra men då ser jag inte nåt alternativ för vår lilla hund.
Varför inte cykelkärra?

DrDTOSS

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40291
Medlemskap
2025
Hallå.
Jag skaffade ryggsäck till min Kromfohrländer på 8,5 kg. Det är en Kurgo G Train men det finns andra alternativ. Fungerade utmärkt. Ända nackdelen är att man inte har uppsikt över hunden men man känner ganska väl om den funderar på att kliva av. Rent praktiskt kan hon inte det för man säkrar med fäste i säcken och sele på hunden.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Utifrån platsen i garaget!
OK. Vi brottas alltid med plats och vikt! :) Men har du cykelställ borde en hopfällbar cykelkärra kunna få plats utanför cyklarna..., eller innanför!?. De mindre väger ju inte så mycket och tar inte mer plats än en solstol. Tycker annars att cykelkärra är ett smidigt och säkert sätt att cykla med hunden

Cilja&håkan

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
37806
Medlemskap
2025
OK. Vi brottas alltid med plats och vikt! :) Men har du cykelställ borde en hopfällbar cykelkärra kunna få plats utanför cyklarna..., eller innanför!?. De mindre väger ju inte så mycket och tar inte mer plats än en solstol. Tycker annars att cykelkärra är ett smidigt och säkert sätt att cykla med hunden
Jo cykelställ har vi men har inte tänkt att cykelkärran fälls ihop. Tack, nu gav du mig en ny insynsvinkel. :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hallå.
Vi har en 9kg dvärgschnauzer. Vi kan lämna honom i husbilen upp till tre timmar utan problem. Han vill dock ha möjligheten att ligga i vår säng (Queenbed) och se ut. Vi har cyklar med oss men de blir inte använda så de lämnas hemma framöver. Vi har en frontmonterad cykelkorg men hunden vill inte sitta i den.

btsc

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
41960
Medlemskap
2025
Hallå.
Hej! Vi har en ryggsäck som vi stoppar in katten i när vi cyklar iväg på våra utflykter. Vår katt väger 8 kg och ryms bra i den ryggsäck vi har.
Birgit, Kurt-Åke och Skorven

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Har en jättebra cykelkorg för hund. Godkänd för 10 kg. AtranVelo Duo L. Den senaste modellen har dessutom ett smart lås så man kan låsa fast den på pakethållaren. Om pakethållaren inte har AVS kan man skruva fast en adapter. Det fick jag göra på min några år gamla hopfällbara EcoRide. Sen är det bara att klicka fast cykelkorgen.

IMG_4979.jpeg

Hasse Lorentzon

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32892
Medlemskap
2025
Vi har en 9kg dvärgschnauzer. Vi kan lämna honom i husbilen upp till tre timmar utan problem. Han vill dock ha möjligheten att ligga i vår säng (Queenbed) och se ut. Vi har cyklar med oss men de blir inte använda så de lämnas hemma framöver. Vi har en frontmonterad cykelkorg men hunden vill inte sitta i den.
Vi tar oftast med hunden på restaurang, utomlands är de inte lika kinkiga som i sverige. Bäst är att ha hunden i cykelkorg fram, den vill ju altid vara först. Det är bara att vänja den. Börja med korta turer, 20 meter. Beröm och ge godis. Efter ett tag vill den altid åka cykelgorg.

Bilagor

• DSC_3683~3.jpg
    DSC_3683~3.jpg
    364,1 KB · Visningar: 19

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
9 kg hund i cykelkorg fram eller bak kan bli ganska instabilt! Har numera två hundar så det blev Thulekärra som även används inne på köpcentrum och mässor. Ibland kan det vara bra att kunna parkera cyklarna och använd vagnen som hund/shopping vagn.

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej. Som BTSC skriver. En hundryggsäck fungerar toppen för oss. Våran pudel följer alltid med oss när vi är ute och cyklar när vi husbilar i Europa. Om du tittar vid 11:50 ungefär i filmen nedan så ser du hur den fungerar. Den fungerar lika bra på tunnelbanan och annan lokaltrafik när det krävs Med vänlig hälsning, DavidS

Lantzan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35677
Medlemskap
2025
Hallå.
Hej! Har 2 dvärgsnauzrar och använder en vagn som nästan alla har på utställningar. Den är superbra. Lättstyrd och väger inte mycket. Har handtag och cykelfäste och trimbord. Använder en mediumvagn där båda hundarna får plats. Mycket enkel att fälla ihop och ha på cykelstället. Detta är alltså en Stroller och kan köpas på 4 dogs i Landskrona eller Satchmos i Lund. Tel +4646373550. En mediumvagn kostar 3995 kr.

FamiljenEhne

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
41158
Medlemskap
2025
Hallå.
Hej
Jag har monterat ett fäste bak på vår ena elscooter så vi kan koppla på en cykelvagn för hund. Får plats med 2 taxar

Toppen