• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hos handlaren i Hamburg...

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
bland annat där, kommer jag att vara om några veckor.
Om jag nu hittar min drömhusbil där, hur får jag reda på om denna bil redan finns registrerad i Sverige? ( så jag slipper åka upp till Stockholm och MTC).
Ringer jag till ??

mvh
Werner

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Hos handlaren i Hamburg...

Du ringer helt enkelt till MTC och frågar om modellen är testad tidigare. Då kan du passa på att be dem skicka testprotokollet till den bilprovning du skall besöka (om inte detta är ändrat).

Lycka till!

F

F.d. 1470

Guest

Motormännen gör testerna nuförtiden så du behöver ej åka till Stockoholm oavsett tidigare import eller ej.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Gör verkligen M testet av husbilen? Det är inte så att de gör en jämförelse av aktuell husbil mot den provade husbilen med hjälp av det protokoll som upprättades vid första testtillfället?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Försökte ringa MTC nu på morgonen men vad gäller dessa frågor om importerade bilar så får man vänta med att ringa till mellan 14-15. Då gäller det att det inte är telefonkö, för då går den timmen väldigt fort då du står framför handlaren och flera drömbilar. Man kan kanske per fax få ut en hel lista på tidigare godkända bilar, ex mellean åren 1992-1997 ??
mvh
Werner

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Ja det gick ju fort, denna telefontest med MTC, tre min väntetid och med följande besked:
Man gör en jämför test, dvs man jämför exakt samma modell,med samma namn,chassie och bodel som redan finns härhemma. Detta skall då överrensstämma. Man får ändå se upp och kolla ex. takfönstermåtten.
Uppgifterna var alltså samma som tidigare har nämts av Michael Johansson.
mvh
Werner

F

F.d. 1470

Guest

Enligt information vid tidsbokning gör Motormännen även test av ej tidigare importerade modeller.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack för det svaret JAndersB, det bespar en en massa bry.

mvh
Werner

Toppen