• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopvikbar hundbur till husbil

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej på er och god fortsättning på nyåret.

Marunga jag ser i ngt av dina svar att du har 2 schäfrar med dig i husbilen.
Har du hundbur till hundarna? Eller har du dom bältade?

Vi har en schäfer som är ganska lång och hög.
Hon har inte plats i soffan(2 bältade platser).
Vi har en hb under 6 m (5,99), och i den finns ju bara en gång som är ganska smal.

Det varnas ju en del om sandflugor som är giftiga, även larver från pinjeträden.
Är det ngt som har erfarenhet av dessa djur?

Hoppas på svar från er som har era hundar med er
eller som lever med hund i Spanien/Portugal.
Tack på förhand
Ulla
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Jag har snickrat lite..

Men om man bara har en hund tror jag man klarar sig bra med en stor utställningsbur. Den kan man ställa på sängen under färd. Tycker man det är krångligt kan man ta bort bordet och ställa den i dinetten. Är man bara 2 lägger man en skiva på buren så fixar det sig med bord också. Fördelen med bur är att man kan lämna hunden i bilen tidvis.

Sen vill man kanske gärna ha öppet dörren och då är det enkelt att klippa till ett kompostgaller som passar i öppningen så slipper man tjata eller binda hunden.

Jag kanska skall nämna att jag bara har mina hundar i boxar när jag kör, inte på nätterna,

Betr. ohyra, så har jag bara varit i Spanien på vintern med hundarna, så det har jag ingen större erfarenhet av.

//M
 

Bilagor

  • _DSC4646.jpg
    _DSC4646.jpg
    1,2 MB · Visningar: 50

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Tack så mycket för ditt utförliga svar Marunga!
Ulla
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Till UR13 !

Pinjemasken klättrar på våren ner från pinjeträden och väcker oftast hundarnas nyfikenhet och vill "leka" med den och slår då till den med tassen.
Då går pinjemasken "sönder" och avsöndrar ett gift som svider kraftigt då det kommer i kontakt med hundens päls. För att lindra detta börjar hunden slicka på stället där det svider och får på så sätt in giftet i munnen. Här förorsakar giftet stora och farliga vävnadsskador. Bland annat kan delar av tungan frätas bort.
Detta är en nödsituation där hunden snabbast möjligt bör komma under vård. Som första hjälp kan du försöka skölja hundens mun med rikligt med vatten.
Giftet är också farligt för oss människor så tänk på att skydda dina egna händer.

Det gäller m.a.o. att hålla koll på sin hund och sin omgivning om man står parkerad i närheten av ett pinjeträd !
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Min hund har ett scaliborhalsband mott mygg, hundfästingar och loppor här i Spanien. Dessutom får han ett bredspectrum avmaskningspiller varannan månad (milbemax). Vaccinerad mot rabies, lepto och kennelhosta.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Hej och tack Bosse och Gerd.

Hej Göran, tack för svar. Detta som du gör enligt konstens alla regler (tror jag) för din hund, hur mkt hjälper det mot sandflugan?
Mvh Ulla
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Inget är hundraprocentigt men sandflugan är aktiv på sommaren så risken är liten på vintern. Dessutom finns den inte överallt. Numera finns det vaccin men det skyddar bara till 50%. Tror scalibor är säkrare. Har inte hört om några problem där jag övervintrar. Mycket är överdrivet när det gäller hundar och sjukdomar utomlands i västra Europa. Hur många sprutor tar du när du åker till Spanien?
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Hopvikbar hundbur till husbil

Tvinrix är väl bra för människan att ta. Jag förstår din mening.
//Ulla
 
Toppen