• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hoppas vi klarar oss!

H

hianders

Guest
för den hemska branden som rasar i närheten! Läste på nätet att man nu överväger att evakuera Norberg (ca 1,5 mil härifrån). Vi känner dock inte, tack och lov ingen brandrök här ännu och hoppas det förblir så.

Vilka hjälteinsatser brandmän och frivilliga gör nu!!!

fru hianders/Inger

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026
Sv: Hoppas vi klarar oss!

Hej på Er Inger o Hasse,
Vi åkte för två Tim sedan mellan Edsbyn och Rättvik och stundtals så var vi beredda att vända p.g.a. Röken låg så tät att det blev mörkt och det sved i näsa och ögon.
Jag känner verkligen med Er hörde nyss att fler ska evakueras i ert område.
/Bengt oCarina

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

för den hemska branden som rasar i närheten! Läste på nätet att man nu överväger att evakuera Norberg (ca 1,5 mil härifrån). Vi känner dock inte, tack och lov ingen brandrök här ännu och hoppas det förblir så.

Vilka hjälteinsatser brandmän och frivilliga gör nu!!!

fru hianders/Inger

Läskigt!!

Förbered er i alla fall, plocka ihop värdehandlingar och framförallt foton och andra ovärderliga minnen nu medans tid är.

Alltid bra att vara förberedd och sen håller vi alla tummar att ni slipper lämna huset.

Lycka till.

Maija & Veikko

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2025

Usch!
Hörde alldeles nyss på radion att branden närmar sig Norberg väldigt fort.
Lyssna på lokalradion och och länsstyrelsens hemsida för info under natten/morgonen.
Tydligen kan evakuering av Norberg bli aktuell.
Må det sluta bra.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er alltid spennende når skogbrann herjer i nærområdet, får håpe det ikke blåser opp i feil retning. Var jeg dere ville jeg flytte viktige saker ut i husbilen og være forbredt på å kjøre ivei på kort varsel, eventuellt å foreta midlertidig evakuering om natta til tryggere avstand fra brannen.

Det er mye tettere på dere nå enn det noen sinde har vært for oss i Australia, minste avstand vi har hatt fra bosted har vært 4 mil. Men på vårt første besøk down under kjørte vi gjennom et område minutter før det ble stengt, en brannbil som stod ved veien så vi utbrent på tv noen timer senere. En atraksjon like nord for Sydney ble tatt av skogbrannen dagen etter vi var der.

Det er en stor belastning mens det står på, så ta gjerne med dere det som dere absolutt ikke vil miste og ta en tur - tenk ikke på huset og det som står igjen. Kommer flammene så er det ikke noe dere kan gjøre selv uansett.

H

hianders

Guest

Vi skall ha radion på naturligtvis hela dagen och tv:n nu på fm. Det verkar otroligt just nu att branden skall ta sig hit men men man ska ju aldrig säga aldrig. Det är ju mycket skog mellan t ex Norberg och Avesta/Krylbo.

Även Avesta kommun skall visst ha krismöte idag. OM .........

Ni som varit i Norberg - tänk er evakuering där!!

Bara att börja fundera hur man skall planera dagen och vad som skall samlas ihop.

Hoppet är ju att vi inte skall behöva lämna vår gård och hoppet är ju det sista som överger människan.

Overkligt är det........

Inger o Hasse

F

F.d. 14324

Guest

Det verkar som planen på att evakuera Norberg inte är aktuell just nu, men vem vet vad som händer..
Röklukten har kommit till Irsta med vinden idag, jag har inte funderat på det så mycket ännu men man kanske skulle passa på att tänka sig in i situationen om det värsta händer. det känns inte realistiskt att jag skulle bli drabbad men de har fortfarande inte branden under kontroll, vi får hoppas att de Italienska planen som väntas in fungerar bra.

mvh jocke

tillägg, en kvart efter röklukten så är även röken här.

Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Vinden låg hårt på från sydsydost igår och röken låg tät i Falun-Borlänge-området. Idag är vinden mycket lugnare och mindre rök, men överallt så ligger det aska och sot på byggnader, bilar, ja på allt. Svårt att tvätta bort och långa köer på biltvättarna. Jag är glad att jag har min husbil inomhus.

Dessa problem är givetvis småsaker jämfört med dem som måste lämna hus och hem. Allergiker har det särskilt svårt. Vad jag förstår är väl inte risken så stor att hus och liknande brinner ned, i varje fall inte i tätorter, utan det är röken som är den är den stora faran. Branden sprider sig i undervegetationen och inte från träd till träd, vilket skulle göra saken mycket värre. Men jag har ingen direktinformation och kan ha fel.

Nu hoppas vi på ordentliga skurar i de drabbade områdena.

Johan K.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Ett tag i eftermiddags var det tjock brandrök ända uppe i Edsbyn i Hälsingland. Vinden vände över på ost och röken försvann. Sikten var bara några hundra meter när det var som tjockast.

RM Friberg

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021

Vi håller tummarna för alla er som bor i el kring detta eldhärjade område att det går väl för er!

RM Friberg

H

hianders

Guest

Verkar som vi klarar oss undan branden, tack och lov. Gynnsamt väder nu, molnigt, lite regn i luften men också rökridåer. Kring 20 grader. Vi hade det åsk- och regnvädret igårkväll vid elvatiden.
Bara inte vinden tilltar och vänder!

Nu ska det ju vattenbombas ordentligt av de utländska planen också. Då får räddningshjältarna på marken hjälp.

Inger

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej,

Vi har haft mycket rök här i Kvicksund, det luktar rejält i hela firman och vi har 8 mil fågelvägen till Norberg.

"sonen"

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

En kamrat till mig tog den här bilden igår..... i närheten av Virsbo

Bilagor

• branden.jpg
    branden.jpg
    9,1 KB · Visningar: 8
H

hianders

Guest

Vi har nog bara någon mil fågelvägen, landsväg knappt två mil fr Avesta.

Idag onsdag em ganska frisk luft och hoppas det förblir så, man har ju hotat med varmare imorgon och kanske mer vind. Det var ganska stickig luft vid två-tiden.

"mamma" Inger

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023

Var i Uppsala idag. Brandröken var riktig otäck det sved i ögonen och smaken i mun var inte rolig. Det vi kände i Bålsta igår var ingenting mot Uppsala idag. Stackars alla som bor nära branden känner verkligen med er.

Toppen