• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda i20 elverk

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Har skaffat ett Honda 20i elverk. Funkar det att plugga in i husbilens ingång för ström som när man står vid stolpe.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns ingen bilmotor som är ren från kallstart, ännu mindre i kallstart från minusgrader.
Diesel eller bensin spelar ingen roll.

I fallet dieselmotor blir motorn inte varm överhuvud taget med tomgång i 2-3 timmar om det är 10-15 minusgrader. Detta är "motor/DPF/SCR harakiri".

Ett elverk däremot blir så rent som det skall bli efter ett fåtal minuter.
Även moderna elverk har någon form av avgasrening/styrd förbränning.
Om man dessutom eldar med alkylatbensin blir det riktigt låga utsläpp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur lång tid tar det att ladda med elverket då?
Låter som om det skulle vara mycket snabbare?

Nej det går inte snabbare, det går inte att "snabbladda" blybatterier. (följ din amperemeter under laddning så ser du förloppet)
Blybatterier går relativt snabbt upp till 80%, sen ökar det inre motståndet i batteriet så pass mycket att det går mycket trögt upp till 100%, typ/storlek av laddare i husbilen påverkar också.
Kan ta min t.ex. jag har 2 laddare en EBL119, den ger 18A + en extra Schaudt laddare som också ger 18A totalt 36A.
Ifall jag kör mitt elverk, med dessa 36A, tar mina 3x95Ah AGM bara emot i max 15min ifall de är nere på 50% sen sjunker laddströmmen hela vägen upp till 100%.
Jag har aldrig laddat upp till 100% med elverket, det tar alldeles för lång tid.
Enda gången jag når 100% laddning är när jag står ansluten till 230V, eller vid soliga långa sommardagar från mina 360W solpaneler.

Denna vinter åker mina blybatterier ut, till förmån för ett Lithiumbatteri, som inte går att jämföra med blybatterier, när det gäller laddning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hoppas ingen tror att motorn är fullt varm bara för att vattentempen står på full värme(normalttemp). Oljan har då bara ca 50grader (full temp ca 100-106gr) o motorn kommer förmodligen kondensera i ventilkåpan.
Så att ladda med motorn igång på endast tomgång finns inte på kartan för mig som är rädd om maskineriet.
 
Toppen