• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby Van Exclusive L

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Finns det någon i HBK, som fått den nya Hobby Vanen med den starkare 140 HK motorn och den 6-växlad lådan levererad?

Har beställt en och det vore intessant att höra ev erfarenher redan nu.

MVH Roadglider

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027
Sv: Hobby Van Exclusive L

Hej!

Jag tror inte att någon leverans har skett ännu till någon kund i Sverige och därför tror jag inte att du kan få någon kommentar ännu. Jag har hört att de första leveranserna sker i mitten av juni.

Vi är också intresserade att se denna modell live när den kommer till någon av handlarna i Skåne, så vi får väl ge oss till tåls ett tag till.

Hälsn Anita o Dan
:):cool:

F

F.d. 16416

Guest

Tack för svaret...såg tidigare att någon medlem skulle få sin bil i maj...så därför min fråga. Tydligen förseningar till juni.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Det var väl vi.....

Skulle ha blivit leverans i slutet på maj.

Men det blir ingen leverans förän i slutet på juni/ början av juli!

Förseningar tydligen................

F

F.d. 16416

Guest

Tråkigt med förseningar. Vi har inte hört något utan är lovade vår bil till midsommar. Hoppas detta kan innehållas för vi hade ju problem med vår 07:a förra året och kunde bara utnyttja den halva säsongen. Lätt att lova vid köptillfället.......tydligen svårare att infria löften.

peteroanette

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
1575
Medlemskap
2021

Hej .Vi beställde våran hobby van ej långbädd på mässan i elmia med leverans 1 april, fick den i fredags. Enligt broschyrerna från 07 fattade jag som att 130 hk hade en 5 växlad låda, men när jag åkte därifrån upptäckte jag att den var 6 växlad ,överraskning!!Den enda nackdelen jag har kommit på är att förarstolen är lite för hög har lite svårt att nå ner med fötterna då jag är ganska kort men jag får väl äta mer gröt. Annars en väldigt fin bil med en otroligt fin inredning,känns väldigt lyxig.

MVH Peter

F

F.d. 16416

Guest

Hej Peter!

Grattis till nyförvärvet. Vi gillar också Hobby-konceptet. Liten och smidig husbil med bra grundutrustning. Trodde bara att det var den långa Vanen, som hade 140 HK och den 6-växlade lådan. Fick för vår beställda husbil veta det efter att ha lusläst tyska sidor på nätet om Hobby Van och kollat med generalagenten. Tydligen var svenska katalogen tryckt före beslut om förändringen. Konstigt att inte försäljarna orienterar om förändringen.

Hur som helst lycka till...vi går i väntans tider ännu, men lovade leverans till midsommar!!!!!

Ta mycket socker på gröten.......

MVH Owe

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Owe!

Det låter ju spännande med 140Hk och 6 växlar.

Kommer du ihåg vilken sida du var inne på när du läste detta?

I så fall alltid någon tröst när vår resa med kompisarna till Kroatien verkar bli svår att få att funka, i varje fall om vi inte får vår bil förän i juli.
Resan var planerad att gå av stapeln den 4 juli.....

Den kanske inte ens har kommit till Sverige då....sedan ca. 1 veckas färdigställande!

Puh!!!!! Men men..jag håller tummarna att det funkar.

Känns lite lurigt att sticka iväg 500 mil innan man ens har kännt på bilen.
Vi hade räknat med en ca månad att vänja sig, med några övernattningar innan!
Eller vad tycker du?

Ha det gott!

F

F.d. 16416

Guest

Hans och Gisela,

Skickar er ett mail med lite detaljer.

MVH Owe

Hobby-Van

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2025

Vad spännande att gå i väntans tider - vi köpte vår Hobby Van med tvärbädd i vintras.
Vill absolut inte grusa era förväntningar - men tipsa om de fel som vi har upptäckt så ni inte behöver råka ut för samma sak.

Det första felet upptäckte vi första dagen efter det vi kommit hem. Det regnade kraftigt och ihållande, vilket vi är tacksamma för så här i efterhand, för vi skulle just ställa undan husbilen i en lada, men eftersom den var helt ny så var vi nyfikna på alla funktioner. Sambon upptäckte att det plaskade under plastmattan på höger sida i förarhytten Det var vindrutan som läckte in vatten i en skarv och det ganska mycket. Det blev retur till husbilsaffäreren fvb till Fordverkstaden - där den blev stående några veckor.

Under premiärturen, Valborgshelgen, när vi använde duschen efter en cykeltur längs Göta Kanal, upptäcktes att det ena avloppet inte satt fast - det ska vara en skruv underifrån som håller i hop ventilen - den skruven satt inte fast - nu är det åtgärdat av husbilsförsäljaren.

Helgens överraskning var att jag upptäckte vatten i en kökslåda - det var avloppet till köksvasken - som läckte - bottenventilen där var inte tillräckligt fastskruvad.

Senare under kvällen upptäckte vi att dörrlåset i bodelen inte kunde låsas inifrån - men utifrån med nyckel fungerade det, se vidare inlägg under rubriken Rån.

Vad väntar härnäst? Vi är tacksamma för allt som upptäcks och kan åtgärdas innan vi om några veckor åker söderut på en långtur. Hoppas få njuta av cykelturer under Toscanas sol tillsammans med vår Hobby som vi för övrigt är väldigt nöjda med.

F

F.d. 16416

Guest

Hej Hobby-Van,

På vår förra Hobby Van 2007 var låset till bodelen helt felaktigt monterat. Vi upptäckte av en slump efter semestern söderut att dörren visserligen var låst med nyckel eller innifrån med handtaget, men att man med ett lätt ryck i dörren ändå kunde öppna den utifrån.

Vi hade således sovit i och lämnat en helt olåst bil under hela semestern.

Åtgärdade själv felaktigheten genom att flytta ut fästet i väggen, så att låskolven greppade mer än den gjort efter fabriksmonteringen...bara 1mm!!!!

Värt att kolla före semastern.

Bifogar en bild på hur det såg ut.

MVH Owe och Mona-Lisa

Bilagor

• IMG_0923.JPG
    IMG_0923.JPG
    1,3 MB · Visningar: 14
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest

Hej. Sätt på en skutregel på husdelsdörren och gå ut genom förardelen, då får tjuven rycka ut hela väggen. Mvh. Olle.

F

F.d. 24290

Guest

Hej,

Finns det någon i HBK, som fått den nya Hobby Vanen med den starkare 140 HK motorn och den 6-växlad lådan levererad?

Har beställt en och det vore intessant att höra ev erfarenher redan nu.

MVH Roadglider

Hej,

Nu har inte vi beställt någon Hobby utan en CI men ändå med Fords 140 hästars motor och sexväxlad låda. Bakhjulsdrift samt tvilling hjul bak. Har tydligen fått jättebra recensioner för sin väghållning.

Bilen står nu hemma hos vår handlare för lite extra monteringar så vi kan hämta den när som helst!

Mvh Niklas

F

F.d. 16416

Guest

Hej,

Bara att önska lycka till med nyförvärvet....tyvärr får vi vänta till någon gång i juli sägs det nu. Inte så kul i semestertider!

MVH Owe och Mona-Lisa

Gunnar Wirsin

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2459
Medlemskap
2024

Hej
Vi var och hämtade våran Hobby Van dagen före midsommar och den var 140 med 6 växladlåda
Jag körde 80 mil och tycker att den känns jättebra .
har inte så mycket att jämföra med eftersom detta är våran första husbil.

Svahnarna

HBK Medlem
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2025

Hej,
jag är lite nyfiken på vad både förare och passagerare tycker om att bara ha armstöd på ena sidan av stolen?

Isa

F

F.d. 16416

Guest

Armstöden!
Har nog faktiskt saknat de yttre armstöden särskilt när man åker som passagarare. Det finns på passagerarsidan något slags armstöd på dörren, men det ersätter inte ett stolmonterat armstöd tycker jag. Saknar dessutom ett kurvhandtag, som finns på de flesta personbilar på passagerarsidan. Har frågat Ford, om man kan eftermontera ytterligare armstöd, men inte fått något klart besked. Armstöden i sig var inte så dyra.
MVH Roadglider

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Efter att ha kört drygt 2000 mil har jag bara positivt att säga om Ford, 140 hk och 6-växlat! Tvillinghjul och bakhjulsdrift är toppen!
Saknar dock ena armstödet. Ska kolla om det går att köpa ett par till.// Pirkko

F

F.d. 839

Guest

Pirkko,

Om du inte hittar det armstödet finns det en företag i Arlöv som säljer universala amstöd, jag köpte 2st av dom med lock så det går att lägga i solglasögon - småpengar osv.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Rolle!

Tack för tipset!
Såna armstöd vill jag absolut köpa! :) Hur hittar jag detta företag? //Pirkko